Kuidas saada kurikuulsast 1000-euro
käibemaksulisa koormusest ettevõtjatele selline lahendus, mis ettevõtjaid
toetaks, mitte ei kiusaks? Siin ettepanekud, mis tegin Riigikogu saalis 23.04
kõnet pidades (Käibemaksuseaduse muutmise seaduse eelnõu (493 UA) teisel
lugemisel).
Puudutasin neid teemaisd ka juba jaanuaris ETV
Foorumi saates.
Head kolleegid ja head ettevõtjad! Ettevõtjate
igapäevane töö on see, mis annab palgatöötajatele tööd ja leiba lauale ja tänu
millele Eestis toimib ka avalik sektor ja avalikus sektoris inimesed palka
saavad. Sügav lugupidamine! Aus ettevõtlus on kahtlemata korraga nii hea kui ka
vajalik. Tore ja vajalik oleks, kui ettevõtjal on riigipoolne tugi, et mingi
susserdaja tema kõrval ei saa teha nii lihtsalt asju maksude võrra odavamalt ja
ausat ettevõtjat seeläbi turult välja puksida. Et valad oma betoonkivikest,
maksad kõik maksud ja kõrval näed, et teine müüb seda sama asja lihtsalt maksu
võrra odavamalt. Eelnõu üldine eesmärk on seetõttu igati mõistetav ja
positiivne. 29. jaanuaril tänavu oli mul võimalus koos Remo Holsmeri ja Eiki
Nestoriga osaleda Eesti Televisioonis Foorumi saates just sama eelnõu teemadel.
Eiki Nestor oli eelnõu peale väga kuri, ma püüdsin olla nii konstruktiivne kui
vähegi sain, ja püüan seda nüüdki.
Esiteks. Mul on hea meel selle üle, et saates
minu tehtud ettepanek pöördkäibemaksu laiemast kasutamisest on hakanud idusid
ajama. Eesti maksusüsteemi annaks tõepoolest muuta paremaks pöördkäibemaksu
laiema rakendamisega. Kui vaatame näiteks Saksamaad, kus kasutatakse Euroopa
Liidu riikidest kõige aktiivsemalt pöördkäibemaksu ehk siis seda viisi, kus
ettevõtjate vahelist arveldamist sisuliselt ei toimu, siis Eestis on olukord
Saksamaaga võrreldes oluliselt erinev. Ja usun, et probleemi tegelik juur on
hoopis selle koha peal. Saksamaal makstakse lõpptarbija kaudu käibemaks ära. Ja
sama muudatus teeks ettevõtjaid kiusamata käibemaksuteema Eestiski oluliselt
lihtsamaks, selgemaks ja läbipaistvamaks. Põnev on asja juures see, et ka
eelnõu enda seletuskiri seda lähenemist sisuliselt toetab. Nüüd tundubki
talupojamõistuse juures jabur, et kõigepealt peaks pöördkäibemaksustamisele üle
minevate võimalike valdkondade ettevõtjad tegema investeeringud
käibemaksudeklaratsiooni uue lisa rakendamiseks ja seejärel, loodetavasti
lühikese aja jooksul, palju enamates valdkondades, kui seni mokaotsast mainitud,
mindaks üle pöördkäibemaksustamisele. Seega tuleks siiski kõige esimese asjana
ja kõige kiiremas korras selgitada, millistes valdkondades on nähtavas
tulevikus võimalik minna üle pöördkäibemaksustamisele. Nendel valdkondadel
poleks kahtlemata siis vajadust vastavaid tarkvarauuendusi teha. Loomulikult
seisame probleemi ees, et valdkondadevaheline määratlus on kaasaegses
majanduses väga segane ja nendes valdkondades võib suureneda käibe varjamine.
Samas ei tegele käibe varjamise probleemiga ka praegune eelnõu. Heale ajutisele
valitsusele on ehk mõistetav, et kui täna nõuame tarkvarauuendusi ja homme
suundume pöördkäibemaksustamisele, võib ettevõtja tunda veidi hoolimatut
suhtumist riigi poolt. Kullamüüjate järgi ei saa ega peagi kogu elu seadma.
Meeldetuletuseks ka see, et pöördkäibemaks on oluliselt lihtsam maksustamise
viis ja näeme selle positiivset mõju ka Põhja-Ameerika mudelile tuginedes.
Teiseks. Olen lugenud ka president Ilvese
kirja väga tähelepanelikult. President tunneb muret küsimuse üle, mida eelnõu
ka kõige uuem seletuskiri ikkagi maha vaikib, nimelt tööstusspionaaž.
Tööstusspionaaži ohu teema andmete sellise kontsentreerituse tõttu. Palun
tööstusspionaaži võimalikkust mitte ajada segamini andmete võimaliku
lekkimisega, millist võimalust on Maksu- ja Tolliamet kogu aeg eitanud, aga
need kaks asja võivad, ent ammugi ei tarvitse kokku sattuda. Kas tõepoolest
kõik targad ja innovatiivsed ettevõtted julgevad riskida olukorraga, et 40
tubli ja nutikat maksuametnikku saavad jälgida, kuidas täpselt nad oma äri on
üles ehitanud, kellega kokkuvõttes suhtlevad, et mõne aja pärast saaksid need
tublid noored inimesed lahkuda töölt ja teha täpselt sama asja ise ettevõtjaks
hakates, ent tehes sama ettevõtlust nõksake veel paremini, mis oleks ju täiesti
normaalne ja igati seaduspärane käitumine. Me ju soosime ettevõtlikke inimesi,
ettevõtlikke noori, kes soovivad ennast harida. Maksuametisse koonduv info
oleks võrratu õppimismaterjal. Võimalus, et turvalisuse riski tõttu minnakse
sellest tulenevalt oma ettevõttega mujale, Eestist välja, on antud eelnõu puhul
siiski liiga suur ja sellele viitab ka president oma kirjas. Kas saaks
lahendust muuta selliselt, et andmed ei läheks nii automaatselt kokku? Ükski
teine riik ei ole nii sensitiivse andmemahuga sellist asja teinud. Kindlasti
õnnestuks loomingulise mõtlemisega leida infomahu osas lahendust, mis täidaks
eesmärki, ent poleks just nimelt uuenduslikele innovatiivsetele ettevõtjatele
niivõrd sensitiivne.
Kolmandaks. Loomulikult tuleks taotleda juba
eos ühekordset, kasvõi osalistki toetust tarkvara uuendusteks. Eesti ühe väga
tubli ettevõtte Tallinna Kaubamaja hinnanguline ühekordne kulu on 200 000 eurot
nende konkreetsete arvutuste põhjal. Tõenäoliselt saavad kõik aru, et Tallinna
Kaubamaja ei tegele käibemaksupettusega, vähemalt pole nende senine tegevus
selliseks kahtlustuseks alust andnud. Olen enne selle teema siin puldist
tõstatamist konsulteerinud ka Rahandusministeeriumiga otse, kes arvas selle
ettepaneku peale, et tegemist oleks riigiabiga, milles ma omakorda sama uljalt
julgen kahelda. Ning loomulikult veel kord ajastusest. Selline mudel, kus
seadus kavatsetakse võtta vastu kohe ja hakkaks kehtima vähem kui kuus kuud
peale seaduse vastuvõtmist, alles siis hakatakse laialdasemalt tarkvara
katsetama ja selle kõige põhjal antakse ettevõtetele teada, mida nad väga
täpselt tegema peavad, on mõttetult suur ühe kompetentsi puudutava töömahu
peale sundimine ebanormaalset lühikesse aega. Jättes kõik muud asjaolud, mida
varasemad kõned on käsitlenud, kõrvale, siis tegelikult tekiks ka teenuse
liigne kulukus, kuna infotehnoloogia spetsialiste on teatud piiratud hulk ja
kui aeg jääb väga lühikeseks, tekitataks see turul ebanormaalselt
suuremahuliste tellimiste tõttu ebanormaalselt kalli hinnataseme.
Ent veel kord, need olid praktilised
ettepanekud, kuidas õnnestuks meil Eesti ettevõtjaid aidata ja aidata sellest
eesmärgist tulenevalt, et nad saaksid oma tööd teha ausalt ja usaldades riiki
riigi järjekindla ja ettevõtlust soosiva tegevuse läbi. Aitäh teile tähelepanu
eest!
Keluaran HK 4D Hari ini Di situs keluaran togel terupdate
VastaKustuta