BeebiBuum on väga hea näitus vähemalt järgmisel kolmel põhjusel:
(1)
Valitud teema äärmine olulisus
kultuuripärandi väärtustamisel. Näitus puudutab sõna otseses mõttes väga elulist teemat, mis on
ainevaldkonnana kättesaadav peaaegu kõikidele muuseumidele, ent mis on olnud
senini alakajastatud näituse- ja uurimisteemana. Rahva loomulik iive, laste
sünd, väikelapse eest hoolitsemine on igas kultuuris üks tüviteemasid, ent
kahjuks pole see alati nii välja paistnud üsnagi täiskasvanukeskses muuseumide
näitusepoliitikas. Eraldi tuleb rõhutada
veel argiajaloo, eriti naisi ja lapsi puudutava argiajaloo kui seni
alaesindatud teema käsitlemist ülevaatenäitusena, mille ülevaatlikkusele on
ainsad piirid seadnud kasutadaoleva füüsilise ruumi suurus. Näituse idee ja
kandev sõnum on ajatud, ent selleteemalist näitust ei mäletagi, et seni oleks
reaalselt kokku pandud (v.a. eesti Rahva Muuseumi inimese elukaart puudutav
lõik ning mänguasjanäitused, ent need lähtuvad umbisikulise täiskasvanupoolsest
vaatest, mitte lapsevanem-lapse sünd – väikelapse hooldamine vaatest). Lisaks
tasub rõhutada ahhaa-efekti külastajatel – on ju paljudes Eestimaa peredes
hoitud alles lapsepõlve mälestusesemeid ning äratundmine, et need on lisaks
perekonnajaloole ka tõepoolest võrdväärselt mõisapeeglitele ja lossilühtritele
osa Eesti kultuuripärandist, innustab kindlasti inimesi Kultuuripärandi aasta
vaimus väärtustama kultuuripärandit laiemalt, sügavamalt ning asjatundlikumalt.
Näituse üks eesmärke – tähtsustada lapsi Eesti ühiskonnas – on edukalt täidetud
ja just nimelt argiteadvuse tasandil, sümboolselt erinedes kahjuks üha enam
tavaks saavast loosunglikkusest ning tühisõnalisusest avalikus pildis.
(2)
Näituse kandva idee ja läbimõeldud sisu
tõenäoline positiivne ühiskondlik mõju. Eesti üks tunnustatumaid rahvastikuteadlasi,
rahvaloenduse teaduslik juht, professor Ene-Margit Tiit on korduvalt rõhutanud,
et laste sünnile ja loomulikule iibele avaldab ergastavat mõju positiivse
kuvandi loomine lapse sünni ja lapse kasvatamise ümber. Kui raskuste rõhutamine
ja hädaldamine vähendab olulisel määral sünnitusealiste naiste soovi lapsi
saada, siis juba õnnestunult valitud optimistlik pealkiri (Buum!) ning ausal ja
allikmaterjalidele tuginev kuvandiloome lapsekasvatuse lähiminevikust süstib
vaatajatesse kogemuslikku äratundmist, kui hea ja lihtne on väikelaste
kasvatamine tänapäeval. Muuseum ning näitus, kes sedavõrra mõjusalt, eksimata
samas sentimeetritki kõrvale allikapõhisusest ning materjali autentsusest –
tahab ja suudab kaasa rääkida suurtes ühiskondlikes protsessides, lausa Eesti
Põhiseaduse preambula täitmises, väärib kindlasti aasta näituse auhinda.
Positiivne äramärkimine võiks olla ka teenäitajaks teistele muuseumidele eesti
rahva elujärge puudutavate kaasaja küsimuste kajastamisel ning ühiskondlikes
olulistes küsimustes kaasarääkimisel. Lisaks tuleks märkida ka positiivsust
näituse stressialandava mõju osas – kui ikka selgelt ja eseme- ning
trükisepõhiselt ära näha, kui palju raskem on olnud laste kasvatamine varem,
kui muutlikud on olnud ajast aega soovitused lapse kasvatamisel ja millistest
kitsastest oludest on kasvanud tänased väga tublid ja toredad täiskasvanud,
siis võib iga noor lapsevanem kergendatult ohata ja oma paratamatus
mittetäiuslikkuses taas saada kinnitust sellele, mis on lapse kasvatamisel
kõige olulisem – vanemlik hool ja armastus, mitte Hiinast toodud nännikuhilad
või India laste poolt õmmeldud riidehunnikud. Ning et kõiki loendamatute
asjatundjate soovitusi selle kohta, kuidas on ikka tegelikult õige last
kasvatada, ei tarvitse alati ka puhta kullana võtta, kuna ka asjatundjate meel
on ajas muutlik olnud. Väga tähtis sõnum ühelt näituselt, kas pole?
(3)
Näituse ülesehitus vastavalt museoloogia
parimatele põhimõtetele. Me
kõik tuleme lapsepõlvest – näituse kujundus võrdsustab õnnestunud võtmes imiku
ja väikelapse suurema lapse ning täiskasvanuga. Näitusel on kasutatud kaasaegse
eksponeerimistehnika võtteid, pakkudes külastajatele isekogemisrõõmu, teise
aega ja teise „formaati“ kehastumise kogemust ning kõik sellised
eksponeerimismõtted pole juhuslikud ega pelgalt meelelahutuslikud, vaid
asetuvad õnnestunult näituse kandva idee toetamise konteksti: laps on
võrdväärne inimene, võrdväärse kohaga ajaloos, lapse kogemused minevikus on
meile sama olulised ja sama huvitavad, kui täiskasvanu omad ning lapsepõlve
ajalugu on osake meie kõigi isiklikust ning meie rahva ajaloost. Näitusele on
kogutud eksponaate erinevate muuseumide kogudest ning eksponeeritud on ka
„mittemuseaale“, mis omakorda kõnetab väikelapse teema alaesindatust ka
muuseumikogudes. Väga positiivne, et piirdutud pole mitte pelgalt esemelise
kultuuriga, vaid näitusest saab tervik läbi vaimse õhkkonna, mis lastekasvatuse
ümber on heljunud – eksponeeritakse ka allikaid, mis võimaldavad kehastuda ajas
tagasi ja saada aimu endisaegsetest võimalikest väärtushinnangutest. Kuna
tegemist on suuresti läbiuurimata teemaga, siis pälvib eraldi tunnustust, et
eksponaatide valikul on iga eksponaati kaalutud ajaloolise tõepära
printsiibist, lisamata omapoolseid suuniseid, vaid valides esemed ja materjalid,
mis on ise küllaltki kõnekad. Esmapilgul eriti lihtne ekspositsiooni
interaktiivne võte – võimalus „vanaaegset“ mähkimist proovida, tekitab pigem
küsimust, miks ei ole seda võimalust senimaani kõikides (aja- ja koduloo
muuseumides) pakutud? Näitusel pakutud eksponeerimislahendused võiksid leida
koha mõnes püsiekspositsioonis, kuna nende sisuline ja praktiline väärtus on
sedavõrd suur. Omaette õnnestunud eksponeerimisvõte on näituse trepikojas
eksponeeritud fotoväljapanek „Järeltulija“ (Vahur Puik), mis küsib kriitiliselt
valimatu oma lapse piltide avaliku eksponeerimise kohta. Ehkki tõenäoliselt
algselt mitte sellisena planeeritud, tabas näitus ühte tänavu meedias ja
lastekaitsjate ning inimõiguslaste hulgas palju tähelepanu pälvinud teemat ja nimelt
Prantsusmaa senati otsust keelustada kõik väliste tunnuste alusel toimuvad
konkursid alla 16-aastastele lastele ning määratleda lapsevanemaid või teisi
täiskasvanuid, kes julgustavad lapsi sellistel võistlustel osalema,
kriminaalkorras karistatavatena (trahv kuni 30.000 eurot või kuni 2 aastat
vabadusekaotust), seega langesid keelu alla ka kõik kõige-nunnuma-beebipildi
võistlused jms. Näituse sõnum toetas Prantsusmaa senati üsna üksmeelset ning
parteideülest mõtet, et laste välimuse kaasaegne eksponeerimine on läinud üle
laste endi õiguste kaitse piiride ja lastel endil puuduvad oskused (beebidel ja
väikelastel ka üldse igasugune võimekus) kontrollida neist loodud avalikku
kuvandit. Fotonäitus avab tänuväärse teema, kuivõrd on võimalik last eksponeerida
ilma tema nägu ja identiteeti avamata.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar