AVALDUS
Vanemahüvitisega kaasneva ebaõigluse vähendamiseks
Ettepanek välja võtta Vanemahüvitise seadusest prg 3 lg
4.
Tere!
Toetades nii vanemahüvitist kui ka käimasolevaid muudatusi
vanemahüvitise võimaldamiseks mõlemast soost lapsevanematele, palun muudatused
sisse viia ka vanemahüvitise seondamise osas muu teenitud ja sotsiaalmaksuga
maksustatava tulu osas, kuna selline piirang piirab vanemahüvitiste saajate
sõnavabadust ning õigust olla võrdsetel alustel esindatud valitavates
organites, näiteks kohaliku omavalitsuse volikogudes.
Selgitan asjaolusid lähemalt.
Ühiskonna tasakaalustatuse huvides on äärmiselt oluline, et
täiskasvanud elanikkonna hulgas ei tekiks tõrjutud gruppe, kellele pole
võimaldatud võrdsetel alustel vaba eneseväljendust avaliku arvamuse
mõjutamiseks või osalemist demokraatliku võimu teostamisel. Eriti puudutab see
väikelaste vanemaid, kuna nende häält on ühiskonnas niigi ebaproportsionaalselt
vähe kuulda.
Avaliku arvamuse mõjutamise kõige kättesaadavam tee on
arvamuslugude avaldamine üleriigilise levikuga või kohalikes ajalehtedes.
Arvamusartikli autor saab tavapäraselt tagasihoidliku autorihonorari tehtud töö
eest. Ei saa pidada normaalseks, et väikelapse isa või ema on sunnitud
honorarist kas loobuma või selle kättesaamiseks näiteks registreerima osaühingu
“Sõnavabaduse eest”, sest sellisel moel on tema vaba eneseväljendus piiratud.
Juhul, kui lapsevanemal ilmub aga näiteks ühe kuu jooksul kolm arvamuslugu
erinevates ajakirjandusväljaannetes, siis peab ta juba tasuma “trahvi”, kuna
vanemahüvitiselt ei arvestata maha mitte ainult see osa, mis ületas lubatud
tulumäära, vaid ületatud osa korrutatakse igaks juhuks veel suuremakski.
Tähelepanuväärne on, et tulupiirang ei puuduta ettevõtlusest saadavaid
dividende, näiteks lapsevanema nimele registreeritud ettevõtete poolt
esitatavaid arveid ega ka mitte füüsilisest isikust ettevõtjaid, vaid just neid
kõige tavalisemaid töötegijaid-arvamuseavaldajaid.
Kui me soovime, et kohalike omavalitsuste volikogudes, kus
ju tööd tehaksegi põhitöö kõrvalt, oleks esindatud kõik ühiskonnakihid
võrdsetel alustel, siis põrkume taas “probleemile”, et paljudes volikogudes on
ette nähtud väike hüvitis volikogu töö eest. Sellise hüvitise mõte on hüvitada
sümboolsel moel näiteks volikokku kohalesõitmise kulud ja muud otseselt
demokraatlikus rahvaesinduses kaasalöömisega tekkivad kulutused. Kulutuste
hüvitamise mõte seisneb selles, et rahvaesindajatel ei jääks näiteks võimetuse
tõttu oma enda kodusest eelarvest panustada külastamata näiteks kohaliku
omavalitsuse eelarvega seonduvaid kohti või suhelda oma volikogu töö tegemiseks
vajaliku hulga inimestega. Seetõttu on vanemahüvitise piirang, mis taas
rakendab põhitöö ehk lapse kasvatamise eest saadus hüvitisele “trahvimäära”
olukorras, kus vanem võtab vastu ka näiteks volikogu tööhüvitist, otseselt
vanemat teiste volikogu saadikutega võrreldes ebavõrdsesse olukorda asetav.
Maailmavaateliselt soovin lisada, et puuduvad igasugused
teaduslikult või kultuurilooliselt põhjendatud alused tõrjumaks naisi
(väikelaste vanemaid) majanduslike vahenditega tööjõuturult välja. Tänase
seadusandluse juures antakse väikelaste vanematele sõnum: kui oled tavaline
palgatöötaja, on sul vanemahüvitise perioodil ette nähtud vagusi kodus
püsimine; kui aga oled enda nimele taibanud registreerida firma, siis tööta
palju tahad, sinu vanemahüvitise mära see ei muuda. Ekslikult arvatakse, et
selline piirang sunnib naisi väikelastega rohkem koos olema. Vatsupidi –
selline piirang tekitab lihtsalt täiendavat ebavõrdsust, sest laste, eriti
väikelaste kasvatamine on igal juhul väga meeldiv, aga ka väga raske täiendav
koormus. Ütleb juba Eesti vanasõna, et “egas reha aia najale jää” – ka meie
esivanematel ei jäänud ükski töö tegemata. Eriti ebaõiglane on, et naisi
sunnitakse töö eest saadavat tulu vastu võtma ilma sotsiaalmaksu maksmata
(näiteks on võimalik teistega samadel alustel arvamusartikleid avaldada, kui
selle eest makstav honorar makstakse ettevõttele arve alusel, seega ilma
sotsiaalmaksuta), mis omakorda seab väikelaste vanemad halvemasse olukorda
tulevasel pensioniperioodil. Mida rohkem lapsi, seda halvemasse olukorda
lapsevanem satub, sest seda pikemad on olnud tavapärasest sotsiaalmaksu
tasumisest eemaloldud perioodid.
Eriti traagiline on vaadata, kuidas selline lühiajaline
sissetuleku piirang puudutab alla keskmise palgaga töötajaid, näiteks
juuksureid või maniküürijaid. Sellise elukutse esindajale tähendab klientuuri
kaotamine pikas perspektiivis suurt kaotust, samas ei kannataks laps ega Eesti
sotsiaalsüsteem kuidagi, kui ema näiteks mõned õhtud nädalas töötaks.
Rinnapiimapumpade ajastul ei saa ka rääkida mingistki ohust rinnapiimaga
toitmisele, millest on õnneks juba aru saadud seoses isade kojulubamisega.
Loodan, et Teie ettevõtmisel saab väga tänuväärse
vanemahüvitise tasumisel ka see piirang kaotatud ning väikelaste emad ja isad
saavad edaspidi demokraatia arendamisel ja enda pensionipõlve kindlustamisel
kaasa lüüa oma soovide kohaselt ja ilma mõttetute piiranguteta.
Palun informeerige mind elektronkirja teel ettevõetud
sammudest.
Lugupidamisega
Liisa Pakosta
pakosta@neti.ee
16.12.2006
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar