Küsimuse esitas ajalehe DzD lugeja ja see kõlas nii: Сегодня основанием для медицинского страхования работающего человека является минимальная заработная плата в 320 евро. У работника может быть хоть десять договоров о субподряде в совокупности, но если ни один из них в отдельности не дотягивает до минималки, то такому работнику с гибкой системой оплаты труда не положена больничная страховка. Насколько такое положение дел резонно? Есть ли основания для поправок к законодательству?
Vastasin nii:
Miinimumpalka paljudes riikides üldse pole, Eestis on
miinimumpalga regulatsioon olemas ikkagi töötaja enda kaitseks, et tööandja ei
saaks sundida töötajat töötama päris sandikopikate eest. Miinimumpalk on
kohustus tööandjale mitte maksta väiksemat palka. Seega ma küll ei toetaks
miinimumpalga arvestusest loobumist, sest see võib viia väiksema haridusega
tööinimeste palgad veelgi allapoole. Vähese haridusenõudega töökohtadel nimelt
on ka nõudmised töötajatele väiksemad ning seetõttu saab tööandja lihtsalt suruda
palka allpoole, kuna sama väikeste oskustega inimesi on tööturul palju
(erinevalt näiteks spetsialistidest, kelle puudus juba sunnib tööandjat maksma
kõrgemat palka, kui ta tahab, et inimene oma oskuste ja teadmistega üleüldse
tema juures töötaks). Ent nagu poliitikas ikka, on igal mündil kaks poolt ja
nii on miinimumpalgal ka negatiivseid mõjusid. Näiteks võib väita,
et muuhulgas on ka palga alammäära üheks põhjuseks, miks majanduskriisi ajal
mitmed just madalama lisandväärtusega tööd tegevad inimesed on töökoha kaotasid.
Palka alandada ei saanud, kuid toote või teenuse hinda tõsta polnud võimalik ja
seetõttu tuli äri kinni panna või mahte vähendada. Kokkuvõttes oligi töökaotus kõige suurem
väheste oskuste ja madala palgaga inimeste hulgas, kellest paljud kaotasidki
sideme töömaailmaga ja nendest on saamas lootuse kaotanud pikaajalised töötud.
Lugeja sellele küsimusele mitme tööandja juures
osaajaga töötamise kohta vastates tuleb alustuseks öelda, et teada tuleks ka
küsija võimalikku kuulumist riigi erilist hoolt pälvinud töötajate gruppi. On
terve rida erandeid sotsiaalsete gruppide kaupa, kelle puhul riik soosib
osaajaga töötamist (näiteks õpilased ja tudengid, erivajadustega inimesed jne).
Teiseks on summaarne arvestus siiski olemas, seadusemuudatus jõustus 2010
aastal. Täiskasvanud ja niiöelda täiesti tavalise töötaja puhul 2010 jõustunud
seadusemuudatuse alusel ei arvestata haigekassa kindlustuse aluseks olevat
sotsiaalmaksu enam iga tööandja põhiselt, vaid on kooskõlla viidud
tulumaksuvaba miinimumi kokkuliidetud ja vastavalt sotsiaalmaksu
arvestus. Seaduse järgi on mitmes kohas osalise tööajaga töötava isiku
puhul, kelle tasu ei ületa ühegi tööandja juures sotsiaalmaksu
miinimumkohustuse arvutamise aluseks olevat kuumäära (290 eurot), kohustus maksta
sotsiaalmaksu vähemalt kuumääralt sellel tööandjal, kes arvestab tulumaksu
kinnipidamisel tema maksuvaba tulu. Seejuures ei sõltu tõepoolest maksuvaba
tulu rakendava tööandja sotsiaalmaksukohustus teiste tööandjate tasutavast
sotsiaalmaksust. Juhul kui töötaja esitab tööandjale avalduse maksuvaba tulu
arvestamiseks, on tööandja kohustatud maksma tema eest kuumääralt
sotsiaalmaksu. Näiteks olukorras, kus töötaja saab osalise tööajaga töötamisel
mõlemalt tööandjalt poole miinimumpalgast, peab tööandja, kes tulumaksu
kinnipidamisel arvestab isiku maksuvaba tulu, maksma sotsiaalmaksu kuupalga
alammääralt, teine tööandja tegelikult makstud tasult. Nii on loodud võimalus
sotsiaalmaksu miinimumkohustuse summeeritud arvestuseks. Seega peab maksuvaba
tulu arvestav tööandja maksma sotsiaalmaksu vähemalt summalt, mis arvestades ka
teise tööandja makstud tasu oleks selle isiku kohta kokku võrdne vähemalt
kuumääraga. Seega kui esimene tööandja maksab töötajale töötasuna 160 eurot ja
teine tööandja 100 eurot, on esimese tööandja makstav sotsiaalmaks 63 eur
((290-100)*33%, kuna 190>160) ja teise tööandja makstav sotsiaalmaks 33
eurot. Seadusemuudatuse tulemusena ei pea maksuvaba tulu arvestav tööandja
maksma sotsiaalmaksu 290 eurolt, vaid 190 eurolt. Maksuvaba tulu arvestav
tööandja saab oma kohustust vähendada juhul, kui tal on töötaja vahendusel
saadud teise tööandja kinnitus temalt saadava tasu suuruse kohta.
Tahaksingi südamele panna, et töötaja võtaks
kohustuseks esitada maksuvaba tulu arvestavale tööandjale tõend tulu saamise
kohta teise tööandaja juures (mitte ainult teise tööandja juures palganumbri
muutumise korral, nagu seaduse tekstist otsesõnu võib lugeda). Jälgida tuleb ka
sotsiaalmaksu arvestamise miinimummäära, sest seegi võib muutuda. Sotsiaalmaksuseaduse
§ 21 alusel kehtestatakse igal aastal riigieelarveseaduses
sotsiaalmaksu kuumäär, mis on arvestuslik miinimumsumma, millelt tuleb
sotsiaalmaksu arvestada, kui palk on sellest numbrist pisem (lisaks erandid ja
kõnealune mitme tööandja juures töötamisega kaasnev rehkendus). Kui palk on
sellest numbrist suurem, arvestatakse sotsiaalmaksu üldreegli järgi kogu
palgalt. 2013. aasta riigieelarveseadusega kehtestati eelarveaastaks sotsiaalmaksu
alammäär 290.- eurot (§ 2 lg 10).
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar