Riigieksamipunktide arvestus tekitas täna Riigikogu saalis rohkemgi elevust ja segadust kui õpetajate palk. Alljärgnevalt puust ja punaseks, miks selle teemani üldse jõuti ja kuidas peaks pärast seaduse väljakuulutamist riigieksamite punktiarvestus paistma sügisel gümnaasiumi viimasesse klassi minevale õpilasele.
Miks riigieksamite hindamist üldse muuta sooviti?
Usun, et riik peaks seadustega reguleerima nii vähe kui võimalik,
sätestades vaid kõige hädapärasemat. See on eriti oluline koolihariduse puhul,
kus rahvusvahelised võrdlusuuringud (vt nt Mc Kinsey 2010: How the world’s most improved school systems keep getting better) näitavad
selgelt: mida vähem riiklikke regulatsioone, standardeid, kontrolle ja teste
ning mida rohkem on otsustusvabadust koolis kohapeal ja iga õpetaja tasemel,
seda paremini lapsed õpivad ning seda paremad on nende õpitulemused. Hea
rahvusvahelise kokkuvõtte selle kohta annab näiteks Eesti Inimarengu Aruanne
2010/2011, mille haridusülevaate juures rõhutab Soome haridusteadlane Tero
Autio: „uuendusmeelsus ja loovus eeldavad teistsuguseid, paindlikumaid õppimis-,
õpetamis- ja juhtimistingimusi kui need, mis valitsesid testidest juhinduval ja
andmehulgast vaimustunud haridusreformi ajastul“ (lk 112). Sama tõdemust
näitlikustab autor järgnevalt: „Kui hindamise saba liputab õppekava koera,
kitsendab see hariduse mõistet. Eriti ohtlik on see alanud aastatuhandel, mil
järjest tähtsamaks saavad loovus ja uuenduslikkus, mida aga standardiseerimine
ning ülalt alla suunatud ühekülgne ja tõenditepõhine juhtimine oluliselt
piirab.“ Autio rõhutatud õpetaja töö intellektuaalsus ning selle testimisest
oluliselt suurem positiivne mõju lapsele (noorele) on maakeeli seletatav lihtsa
inimliku tõsiasjaga, millel tugineb Soome koolide suur edu. Nimelt on Soomes
õpetajad vabad koostama oma õppekavasid, valima oma õppemeetodid ning riiklikud
testimised toimuvad vaid juhuvalimi alusel, et „pildistada“ võimalikke
probleeme nende varajaseks ennetamiseks. Seega on tekkinud olukord, kus
kehvades õppetulemustes ei saa õpetajad süüdistada riiklikke õppekavasid (sest
iga õpetaja teeb oma õppekava ise, riik on määratlenud vaid lühikese nimekirja
asjadest, mida näiteks põhikoolilõpetaja peaks üldiselt teadma), valesti
koostatud eksameid (sest teadmiste kontrolli üle otsustab samuti õpetaja ise),
rumalaid õpikuid (sest õppematerjalide valikul on koolid ja õpetajad täiesti
vabad) ega isegi mitte laste rumalust (sest tugipersonalile ja igakülgsele
järeleaitamisele on tublisti panustatud). Ja et ei peaks hakkama iseennast
süüdistama, veelgi enam – et olla väga suures loomingulises ja pedagoogilises
vabaduses „naabrist parem“, siis on õpetajad hingega pingutamas, leidmaks just
sellele klassile, just sellele lapsele parimad ja põnevaimad võimalused
õppimiseks. Ning – maailma parima haridusega riik ongi sündinud!
Kuidas gümnaasiumi lõpetamine on reguleeritud?
Sellest pikast sissejuhatusest jõuame nüüd Eesti gümnaasiumide riigi- ja
koolieksamiteni. Haridus- ja Teadusministeerimist Riigikokku tundu põhikooli-
ja gümnaasiumiseaduse muutmise eelnõus ei olnud riigieksamite teema käsitletud,
ent komisjonis koostöös ministeeriumiga muudatused siiski tehti. Muudeti korda,
mis pole veel jõustunud, ent mis 2010 vastu võetud seadusega oleks pidanud
jõustuma 1. septembrist 2013 ehk tänavu sügisest. Sellekevadiste muudatuste
peamine mõte oli öelda, et veel jõustumata sätet ei pea me eelpooltoodud ja ka
paljudel muudel põhjustel õigeks. Me peame õigeks ühendada riigieksamid, mis
paratamatult on riiklik standard, lahti gümnaasiumi lõpetamisest ja jääda vaid
„pildistamise“ tasemele. Riik küll ütleb, et kolm ainet: eesti keel,
matemaatika ja võõrkeel on kohustuslikud riigieksamid, ent nendes saavutatud
tulemus ei ole tingimata seotud gümnaasiumi lõpetamisega. Gümnaasiumi
lõpetamise või mittelõpetamise üle otsustab edaspidi iga kool ise ning see
otsustusruum koosneb järgmistest komponentidest:
1) Gümnaasium kui mittekohustuslik haridusaste eeldab, et
iga gümnaasium valib oma õpilasi ise õppesuundadest vms soovipärastest
kriteeriumidest lähtuvalt. Näiteks jalgpalligümnaasium võib vastuvõtukatsetel
anda 90% sisseastumiskaalust triblamisoskusele ning 10% osas hinnata akadeemilist
võimekust. Akadeemilise suunitlusega gümnaasium võib aga triblamisoskuse üldse
testimata jätta oma vastuvõtukatsetes.
2) Gümnaasium testib õpilaste õppetulemusi nii 10. kui ka
11. klassis. Kui keegi selle gümnaasiumi õppekava ikka üldse täita ei suuda, siis
tuleb sellel noorel inimesel otsida endale sobivam kool või sobivama suunaga
kool – või ka minna tööturule. Viimast küll ei soovitaks, sest kõik tööturu
analüüsid Eestis, Euroopa Liidus ja OECD riikides näitavad ainult ühte –
töökohad kaovad madalama haridusastmega inimestele ning tekivad juurde kõrgema
haridusega inimestele. Sellest tulenevalt on vaja üha rohkem õppida ka nende
töökohtade jaoks, mis veel põlvkond tagasi eeldasid suhteliselt madalat
haridustaset. Muuseas, see tähendab ka Eestis üldkeskhariduse ümbermõtestamise
vajadust – keskharidus ei saa olla enam ainult ülikooli akadeemiline väikevend,
vaid sellele on tekkinud ka rida uusi ülesandeid, näiteks aidata järjele
sotsiaalselt vähemvõimekamaid, kes soovivadki lõpuks kutseharidust omandada, ent
kelle suunamine kohe pärast põhikooli otse kutsekooli ei taga tulevikus
töökohta ega produktiivset töövõimekust. See pealtnäha teine teema on siiski
otseselt seotud vajadusega ühendada riigieksamid lahku gümnaasiumi
lõpetamisest.
3) Lisaks kolmele kohustuslikule riigieksamile peab kool
lõpetajalt saama ja ise oma äranägemist mööda ära hindama veel ka uurimistöö
või praktilise töö (akadeemilises gümnaasiumis näiteks uurimistöö „Eesti
rahvuseepose „Kalevipoeg“ ja NLKP XXVII kongressi otsuste võrdlus“ (meil oli
selline kirjand näiteks kooliajal ;-) ja jalgpalligümnaasiumis näiteks
praktiline töö „Näidistreening läbiviimine 18-aastaste neidude grupile
jalgpalli populariseerimise eesmärgil“). Ja sellele lisaks, kokkuvõttes viienda
kohustusliku komponendina, peab kool tegema oma õpilastele gümnaasiumi koolieksami, mille ülesehitus ja
hindamine on samuti täies ulatuses kooli enda otsustada. Nii et kui mõni kool
otsustab, et tema õpilased peaksid kõik saama soovi korral sisse näiteks Tartu
Ülikooli, siis saab see kool teha oma uurimistöö vastavalt ülikooli teaduslike
tööde juhendile ning koolieksami vastavalt akadeemilistele tippnõuetele. Kui
aga ühe teise keskkooli eesmärk on pakkuda õppimisvõimalust headele tulevastele
näiteks sanitaridele ja meditsiiniõdedele, siis saab see kool pakkuda näiteks
praktikat mõnes meditsiiniasutuses ja eksamil keskenduda vaid näiteks inimkeha
puudutavatele küsimustele. Mõlemal juhul teevad õpilased lisaks ka kolm
kohustuslikku riigieksamit, ent nendes saavutatud tulemuste arvestamise üle
gümnaasiumi lõpetamisel otsustab samuti kool kohapeal. Tartu Ülikooli
vastuvõtutingimustest näiteks loeme, et alla 60% tulemustega riigieksamitelt
pole nende juurde mõtet hakata tulemagi ning enamikel erialadel on vajalik laia
matemaatikakursuse läbimine
Lisaks tuleb rõhutada, et palju toredaid ja tarku inimesi on oma
nooruseotsingutes võrdlemisi trotslikud. Seega, kui noor inimene soovib saada
näiteks tippkeraamikuks, aga tema loomingulisse eneseotsingusse ei mahu
hilisteismeliseeas näiteks matemaatika vaatamata kogu oma võluvusele, siis ei
võta riik temalt õigust keskkooli lõpetada, vaid jätab selle kooli otsustada. See
annab võimaluse koolidel oma gümnaasiumiosades või gümnaasiumidel kujundada julgelt
omapäraseid õppesuundi (kolme õppesuuna kohustuslikkus või ka õppesuuna kui
sellise kohustuslikkus lendas samuti seadusest välja), pakkudes nii
atraktiivset õppimisvõimalust laiemalt, kui oma valla või linna territooriumil
elavate laste ootused on. Miks mitte ei võiks näiteks Luunja Keskkool teha
koostööd kõrvalasuva, rahvusvahelise tasemega ratsabaasiga ning tulemuseks
oleks ratsutamisspordile, hobusearetusele ja hobuteraapiale keskendunud
gümnaasium, kuhu oleks ihaldusväärne tulla õppima ka Soomest, Rootsist või
Saksamaalt. Saaksime lisaks hulga noori inimesi, kes omandavad midagi ka eesti
keelest ja kultuurist ning tutvuvad meie riigiga – sarnased programmid on
paljude riikide riigiturunduse agendas. Sest väga tõenäoliselt on need
tulevased ratsutamisspetsialistid mistahes riigis tööle asudes olulised sotsiaal-
ja kultuurivõrgustike punujad, mõjutades kokkuvõttes nii paljude inimeste
arvamust Eestist.
Loomulikult võib tekkida kartusi, et riigieksami lati nii madalale laskmine
devalveerib gümnaasiumiharidust, riigieksamit ennast ning võtab lapselt ära
õppimismotivatsiooni. Kui eksamipallidel tõesti nii vägev jõud oleks, siis
kirjutaks ilmselt kõik riigid oma seadustesse sisse kõrged numbrid ja
õpimotivatsioon olekski saavutatud? Küsiksin kohe juurde – kas tegelikult ka me
arvame, et õpimotivatsiooni eesmärgiks on ühe testi läbimine teatud numbriga?
Oleme koos mõne akadeemikuga vaadanud oma eriala tänaseid riigieksamiküsimusi
ja tõdenud, et väga raske oleks nende sooritamine normaalselgi tasemel, see
nõuaks vaatamata meie ülikoolidiplomitele ja akadeemikute kõrgeimatele
teaduskraadidele ikkagi eraldi õppimist ja harjutamist just nimelt selleks
testiks. Mis, kui see oleks gümnaasiumi lõpetamise tingimuseks, tulles tagasi
loo alguse juurde – devalveeriks ju tegelikult hoopis kogu õppimist ning
loomingulisust ennast. Me ei tea keegi täpselt, missuguseks ühiskonnaks ja
millisteks tööülesanneteks me oma lapsi täna õpetame. Kes oleks osanud ette
kujutada tänaseid töökohti 20 aastat tagasi? iPadiga ringi kõndivat PR-töötajat
näiteks? Või 3D trükimasinal töötavat disainerit? Millistel eeldustel me
arvame, et just tänased lünktestid on need, mille alusel lubada või mitte
lubada inimesi haridusteel edasi?
Millise täienduse riigikogu öösel tegi?
Ent rahvas
on tark ja otsustab nii, nagu tahab. Täna heakskiidetud põhikooli- ja
gümnaasiumiseadus ütleb, eelpooltoodud põhimõtetest terakestki hälbimata, et
riigieksam tuleb lahutada gümnaasiumi lõpetamisest sellisel moel, et ka
praktiliselt olematu tulemusega on eksam lihtsalt sooritatud, see tähendab läbi
tehtud. Väga madal punktisumma oleks piltlikult öeldes nagu osalemine mingis
telereality sarjas, kus osaleja häbissejätvalt esimesest saatest küll välja
hääletatakse, ent see ei takista tema osalemist näiteks järgmises realitishow’s.
Riik ei ole kelleltki võtnud õigust pärast sellist telesaadet või ka pärast
ebaõnnestunud riigieksamit oma eluga planeeritud kombel edasi minna. Võimalik,
et inimene planeeriski mitteakadeemilist jätku ning tal on tõesti õigus viiest
gümnaasiumi lõpetamise komponendist seetõttu teha kuni kolm nõrkadele
tulemustele. Riigikogu otsustas toetada ka täpsustust, millega öeldakse, et
sellesama riigieksami rahuldav hinne on alates 20 punktist. Selle täpsustuse
mõte tuleneb hoopis teisest asjast ja nimelt sellest, et põhikooli- ja
gümnaasiumiseaduse paragrahv 29 nimetab hindamise aluseid teistmoodi, selle
kohaselt on rahuldavaks tulemuseks vähemalt 50 punkti saamine. Riigikogus on
rahva esindajad ja nemad teevad seadusi, seega saavad need inimesed ka öelda,
et kolme riigieksami osas nähakse hindamist erandlikult teistmoodi - tavapärase
50 punkti asemel on neis rahuldavaks tulemuseks 20 punkti.
Võtame
veelkord asja kokku abituriendi silme läbi:
Riigieksameid
tehakse enda jaoks ja mida parem on eksamitulemused, seda suuremad ja avaramad
on inimese võimalused edasi liikuda. Ent ka kehva tulemuse korral on piiratud
hulk valikuid, ent need on siiski olemas.
Riigieksam
on sooritatud, kui see on sooritatud. Olgu või 1 punkti peale. Riigieksam on
sooritatud rahuldavalt, kui selle eest on saadus vähemalt 20 punkti, ent ka
nende punktide väärtus on vähem kui kasin. Ülikoolid Eestis ütlevad oma
vastuvõtutingimustes tavaliselt ära, millisest eksamitulemusest alates üht või
teist eriala õppima pääseb. näiteks õppimiseks Tartu Ülikoolis tuleks saavutada
eksamites vähemalt 60 punkti, sest see on ülikooli jaoks rahuldav tulemus ja
alla selle on tulemus mitterahuldav. Sellest erinevaid tõlgendusi on vabad
ülikoolid ise esitama.
Miks üldse kogu see teema laual on?
Siit võib muidugi tekkida küsimus, et milleks üldse need riigieksamid. Õige
küsimus, vähem halba juhtuks riigieksamite puudumisest kui nende sidumisest
gümnaasiumi lõpetamisega. Ent ometi teenivad riiklikult tunnustatud eksamid
noorte endi huve, täpsemalt küll nende noorte, kes soovivad jätkata haridusteed
ülikoolides. Eesti ülikoolide jaoks on riigieksamitulemused loatähis
sisseastumiseks ning ülikoolid ei pea samu asju enam teist korda üle küsima –
akadeemilist rada jätkavate noorte jaoks on seega hea punktisumma saavutamine
väga oluline ja samal ajal on sisseastujate hulgast läveni kaudu eemaldatud
hulk lihtsalt õnneotsijaid – nagu eelpool nimetatud, algab Tartu Ülikooli
jutulesaamine näiteks 60 punktist. Veelgi olulisemad on riiklikult tunnustatud
eksamid neile, kes soovivad minna välisriikide ülikoolidesse õppima. Riiklikult
tunnustatud eksamitulemusi arvestatakse väga paljude teiste riikide poolt
selliselt, et üliõpilane liigub sissesaamisele juba pika sammu lähemale. Just
viimast võimalust silmas pidades oleks oluline, et noortel oleks tegelikult
võimalus teha riikliku tunnustusega eksameid kõikides põhiainetes. See võiks
välja näha nii, et ühel päeval kogunevad üle Eesti kokku näiteks keemiaeksamit
tegema kõik, kes soovivad seda eksamit vabatahtlikult teha täiendavalt praegu
seaduses loetletud paketile.
Kokkuvõttes
- eksam pole õppimise mõte ega eesmärk. Kes tahab edasi minna, peab saavutada
lihtsalt võimalikult hea punktisumma eksamil. Muide, sellel punktisummal ei
tarvitse olla mingit seost õppuri tegelike aineteadmistega - eksam näitab vaid
seda, millises ulatuses tegi inimene just selles eksamis just sellel päeval
õigeid lünga- või tekstiridade täiteid.
Saan ma nüüd siis õigesti aru?
VastaKustutaGümnaasiumi lõpetamisel on kohustuslik sooritada riigieksam. Riigieksam loetakse sooritatuks, kui sinna on kohale ilmutud ja saavutatud vähemalt üks punkt.
Seda, millise tulemusega loetakse gümnaasium lõpetatuks, otsustab gümnaasium.
20 punkti piirmäär on mõeldud eksamite koostajatele juhtnööriks, millise tulemuse peaks suutma saavutada n.n. kolmene õpilane. Kuna 20 on oluliselt väiksem, kui muudel puhkudel tavaliselt nõutav 50%, on võimalik riigieksameid koostada nii, et parimate ainetundjate hulgas tekiks selgem ja usaldusväärsem järjestus.
Kui nii, siis on see üsna selge ja arusaadav. Kui nüüd seda ka kommunikeerida suudetaks, siis oleks minu arvates mure murtud. Kehv teavitamine ja selgitamine jätavad seadusest ja seaduse tegijast kahjuks lolli mulje.
Veidi veel...
VastaKustutaSelline riigieksam suudaks täita kolme otstarvet:
1) anda õpilasele ja teistele huvitatud isikutele vajalikku ja objektiivset teavet tema enda oskuste ja teadmiste kohta vastavas aines. Näiteks eesti keele eksamil 15 punkti saanud õpilane võib küll saada keskhariduse, aga ta ise ja ka tulevane tööandja või muu isik on teab ja oskab arvestada, et tema eesti keele oskus on mitterahuldav.
2) selline riigieksam võimaldab hinnata kooli, kusjuures paremini, kui ainult keskmise hindega. Võiks näiteks vaadata, kui suur osa kooli lõpetajatest sooritab riigieksami rahuldavalt ja mis on riigieksami rahuldavalt sooritanute keskmine hinne. Mõni kool võib matemaatikat õpetada hästi neile, kes on matemaatikast huvitatud ja halvasti neile, kellele matemaatika ei meeldi. Siis on neil kõrge mitterahuldavalt sooritanute protsent ja kõrge sooritanute keskmine hinne. Pilt kohe selgem, kui ainult keskmise hinde korral.
3) Saab õpilasi tulemuste järgi järjestada just seal, kus seda vaja on, nimelt parimaid järjestades. Seda on vaja eelkõige ülikoolidel, kes saavad oma lävendeid paremini seada, eristades andekaid lihtsalt headest õpilastest.