Perekonda on iga Eesti seadus isemoodi määratlenud, nõndaviisi võib vabalt juhtuda, et ühe seaduse järgi on inimesel üks perekond, teise järgi kuuluvad perekonda hoopis teised liikmed ja inimese enda ettekujutus võib olla hoopis kolmas nimekiri. Perekonna õiguslik määratlus Eestis puudub, seda mõistet kasutatakse väga erineva sisutäitega.
Omast kogemusest tean, et isegi seaduseparagrahvi näilise selguse korral võib ametnik lisada sellele kõigele veel omapoolse tõlgenduse, mis omakorda perekonna koosseisu muudab. Alljärgnevalt väike ekskursioon Eesti seadusekohaste perekonnavormide kirevasse maailma*.
Võtame näiteks ühe pere ja vaatame järgnevalt, kuidas see mahub erinevates seadustes kasutatavatesse perekonna määratlustesse. Koos elavad ema ANNE, tema tütar KIRSI ja Anne ema SIRJE, vanaema ehk Sirje teine mees JUHAN ning Anne sõbranna MALLE - rõhutame ka igaks juhuks üle, et Annel ja Mallel pole omavahel seksuaalsuhet, sõbranna on lihtsalt majas vabas toas, et ühiselt oleks kergem kommunaalkulusid kanda. Kokku viis inimest. Anne endine mees ja Kirsi isa PEETER on loonud uue pere ja elab teises kohas. Peetri uuest abielust MAIREga sündinud laste, KLAARIKA ja MAARIKAGA ehk oma poolõdedega saab Kirsi hästi läbi. Annel ja Peetril on ka üks täiskasvanud poeg HEIKI, kes töötab Soomes. Kokku selline kaunis tavaline eesti perekond.
1. Põhiseadus
Põhiseaduse
kohaselt on perekond riigi kaitse all. Samuti peab perekond põhiseadusest
tulenevalt hoolitsema oma abivajavate liikmete eest. Põhiseadus iseenesest ei
ütle, kes kuuluvad perekonda või missugust kooslust perekonna all tuleks
mõista. Kui vaadata põhiseaduse § 27 tervikuna, siis võib eeldada, et perekonna
üheks tunnuseks on lapsed: oluline on laste ja vanemate kaitse ja perekonna
kaitse tervikuna, lähtudes rahva püsimise ja kasvamise põhimõttest. Perekond on
jätkusuutliku ühiskonna aluseks. Seda seisukohta toetab ka Riigikohus
(3-3-1-6-00): . . . Põhiseaduse § 27 lg. 1 kaitseb riigi alusetu sekkumise
eest ka mehe ja naise sellist perekondlikku kooselu, mis pole seaduses
sätestatud tingimustel ja korras vormistatud. Lõike 3 kaitsealas on vanemate
õigus kasvatada oma lapsi. Selleks, et piirata õigust elada perekonnaelu ja
õigust kasvatada oma lapsi, peavad olema väga kaalukad põhjused.
Ehkki põhiseadus väga täpne pole, võib eeldada, et selle järgi on tegu kahe perekonnaga: esimeses on Anne, Kirsi ja Sirje ning teises Peeter, Maire, Klaarika ja Maarika. Juhan ning Malle ei puutu justkui asjasse. Heiki võib olla mõlema perekonna liige, aga kuna ta on täiskasvanu, ja tal endal lapsi ega kooselu pole, siis paigutub ta justkui perekonna-eelseisundisse.
2. Lastekaitse
seadusest võib tuletada, et on lastega ja lasteta perekonnad: Lastega
perekonnad peavad saama riiklikku kaitset ja toetust (§ 24 lg 1 teine
lause). Eelduslikult peab lasekaitseseadus silmas eelkõige last vanuselises
tähenduses. Lastekaitse seadus peab lapseks kuni 18-aastasi inimesi. Seega lasteta
perekond võib tähendada seda, et lapsed on juba täisealised ja ei vaja enam
erilist riiklikku kaitset ja toetust.
Perekonnad on meil siin samad, mis eelmises näites, selle erisusega, et Heiki on välja arvatud.
3. Välismaalaste seaduse § 4: Alaealine laps käesoleva seaduse tähenduses on alla 18-aastane isik. Alaealiseks lapseks käesoleva seaduse tähenduses ei loeta isikut, kes on abielus, elab eraldi perekonnas või elab iseseisvat elu.
Perekonnad on meil siin samad, mis eelmises näites, selle erisusega, et Heiki on välja arvatud.
3. Välismaalaste seaduse § 4: Alaealine laps käesoleva seaduse tähenduses on alla 18-aastane isik. Alaealiseks lapseks käesoleva seaduse tähenduses ei loeta isikut, kes on abielus, elab eraldi perekonnas või elab iseseisvat elu.
Välismaalaste seadus teeb lisaks Heikile erisuse sisse ka laste elukoha järgi - Kirsi pole siin kindlasti Peetri ja Maire perekonna liige.
4. Rahvatervise seaduse § 3 punkt 1: Tervisekaitse, haiguste ennetamise ja tervise edendamise põhiülesanded
on: üksikisiku, perekonna ja rahva tervise
väärtustamine. - see on üsna levinud näide seaduste tekstist, kus pole üldse tuletatav, kes kuuluvad perekonda. Tegemist on pigem perekonna väärtustamisega. Küsimus tekib siis, kui rahvatervise nimel tegutsev ujula seab sisse perepileti, kus on kassa kohal tüüpkiri: perekond on kaks täiskasvanut ja kuni kaks last. Nii et kui Peeter ja Maire lähevad lastega ujulasse, siis tuleb neil iga kord otsustada, kelle kolmest lapsest - Kirsi, Klaarika või Maarika nad pereliikmete hulgast välja arvavad, et talle eraldi lisapilet osta. Sama mure tekib Peetril, kui ta võtab kaasa oma vanima ehk täisealise lapse, Heiki.
Kui terviseparanduse juurde tulla, siis on loetelu täpsem kui terviseennetuse juures. Pealkirjast ei oskaks seda kahtlustadagi, ent pereliikmete loetelu annab ka võlaõigusseadus, ja seda kohas, kus juttu võibolla isegi elu ja surma üle otsustamisest, nimelt haiglas viibivast patsiendist. § 767. Tervishoiuteenuse osutamine otsustusvõimetule patsiendile (teadvusetu või muul põhjusel otsustusvõimetu) räägib sellest, et patsiendi varem avaldatud või eeldatav tahe tuleb vastavalt võimalustele selgitada välja patsiendi omaste kaudu. Ning sama paragrahvi lõige kaks loetleb omased: (2) Omasteks käesoleva peatüki tähenduses loetakse patsiendi abikaasat, vanemaid, lapsi, õdesid ja vendi. Omasteks võib lugeda ka muid patsiendile lähedasi isikuid, kui see tuleneb patsiendi elukorraldusest. Seega mahuvad meie näites omaste hulka need inimesed, kellega inimene vastavalt oma elukorraldusele lähedane on, seega ka abielus mitteolevad Sirje ja Juhan ning isegi Anne sõbratar Malle.
Kui terviseparanduse juurde tulla, siis on loetelu täpsem kui terviseennetuse juures. Pealkirjast ei oskaks seda kahtlustadagi, ent pereliikmete loetelu annab ka võlaõigusseadus, ja seda kohas, kus juttu võibolla isegi elu ja surma üle otsustamisest, nimelt haiglas viibivast patsiendist. § 767. Tervishoiuteenuse osutamine otsustusvõimetule patsiendile (teadvusetu või muul põhjusel otsustusvõimetu) räägib sellest, et patsiendi varem avaldatud või eeldatav tahe tuleb vastavalt võimalustele selgitada välja patsiendi omaste kaudu. Ning sama paragrahvi lõige kaks loetleb omased: (2) Omasteks käesoleva peatüki tähenduses loetakse patsiendi abikaasat, vanemaid, lapsi, õdesid ja vendi. Omasteks võib lugeda ka muid patsiendile lähedasi isikuid, kui see tuleneb patsiendi elukorraldusest. Seega mahuvad meie näites omaste hulka need inimesed, kellega inimene vastavalt oma elukorraldusele lähedane on, seega ka abielus mitteolevad Sirje ja Juhan ning isegi Anne sõbratar Malle.
5. Jälitustegevuse seaduse § 15 lg 4: Jälitusasutused on kohustatud võtma
tarvitusele abinõud, vältimaks ohtu, mis ähvardab salajasele koostööle kaasatud
isikute ja nende perekonnaliikmete elu, tervist, au ja väärikust ning vara. Perekonnaliikmete valik, keda kaitsta võib jääda selle seaduse valguses kaalutlusotsustuseks. Perekonda võivad kuuluda kõik meie näites loetletud isikud, isegi sõbranna Malle.
6. Teatud
juhtudel on perekonda täiendatud „ja teised lähedased“, mis viitab perekonnale
kui emotsionaalsele sidemele (näiteks konsulaarseadus). Rõhuasetus on sellisel juhul emotsionaalsel lähedusel, mis võib kattuda täielikult osaliselt teiste perekonnaliikmete
loeteludega, kuid võib olla ka palju laiem ja ei eelda perekondliku ega
abielusarnast seost. Jällegi kvalifitseerub kogu meie nimekiri, isegi sõbranna Malle kui kahtlemata lähedane inimene. Juhan kui Sirje elukaaslane on samuti kahtlusteta paadis. Konsulaarseaduse § 14 lg 7 kasutab nimelt perekondliku sideme mõistet: Perekonna taasühinemise õiguse tuvastamiseks esitab taotleja andmed perekondlike sidemete, sealhulgas elukaaslase kohta, ning § 52 lg 1 lähedust: Konsulaarametnik või aukonsul nõustab ja abistab konsulaarpiirkonnas viibivat hädasolijat ühenduse võtmisel perekonna või teiste lähedastega.
7. Perekonnaseadus
iseenesest abielu ei nimeta perekonnaks, vaid abieluliseks kooseluks (§ 15 lg 1
esimene lause), millest tulenevad vastastikused õigused ja kohustused. Samas ei
välista perekonnaseadus, et abieluline kooselu ilma lasteta ei ole perekond: Abikaasadel on teineteise ja perekonna
suhtes võrdsed õigused ja kohustused (§ 15 lg 1 teine lause). Esiteks
peavad abikaasad arvestama teineteisega eraldi ja teiseks seisma hea oma ühiste
huvide ehk perekonna eest (ühise majapidamise korraldamine). Keerulisemaks teeb
perekonna mõiste selgitamise sama sätte kolmas lause: Nad korraldavad ühiselt oma abielulise kooselu ja perekonna vajaduste
rahuldamise, pidades silmas teineteise ja laste heaolu ning vastutades
teineteise ees abieluga seotud kohustuste täitmise eest.
Abielulises kooselus on meie näites ainult Peeter ja Maire, ent jutt käib selgemalt kõigist kolmest lapsest, välja arvatud Heikist, kes on täisealine. Perekonnaseaduse järgi tuleb ülal pidada kahte põlve ülespoole ja kahte põlve allapoole põlvnemise järgi ja vastavalt sellele, kas keegi abi vajab. Annel oleks kindlasti vaja abi Kirsi kasvatamisel, samas kasvatavad Peeter ja Maire samuti kahte last. Jätame varalised küsimused siin ja praegu kõrvale ja katsume piirduda vaid perekonnaliikmete loeteluga. Kuna Sirjel ja Juhanil lapsi pole ning abielus and samuti pole, siis pole and ka perekonnaseaduse järgi perekond.
8. Välismaalaste
seaduse § 138 lg 1 määratleb perekonda läbi püsivuse: Elamisloa
elama asumiseks abikaasa juurde võib anda, kui abikaasade vahel on olemas tihe
majanduslik side ja psühholoogiline sõltuvus, perekond on püsiv ja abielu ei
ole fiktiivne.
Seega välistatakse perekonnana Anne ja Peetri kunagine suhe, ehkki neil on kaks ühist last. Perekonda ei moodusta ka Juhan ja Sirje.
9. Seadustes on kasutatud ka lihtsalt mõistet lähedased, kuid kontekstist tulenevalt võiks
sisaldada ka perekonda, kuid ei pruugi (isiku valik, keda ta enda lähedaseks
peab). Alaealise mõjutusvahendite seaduse § 18 lg 3: Alaealisele
teatatakse sundtoomise põhjus, selgitatakse tema õigusi ning antakse võimalus
teatada sundtoomisest oma valikul vähemalt ühele lähedastest. Seega
mõiste lähedane isik võib olla palju laiem mõiste kui perekond, kuid võib
sisaldada ka mitteabielulises koosluses olevat isikut (elukaaslane).
Meie näites saaks alaealine ise valida, kellega täiskasvanutest ta suhtleb - kõik meie näite täiskasvanud kvalifitseeruksid, ka Heiki.
10. Kaitseväeteenistuse seaduse § 103 lg 1 kasutab mõistet lähisugulane: Kaadrikaitseväelane vabastatakse ametikohalt 10 päeva jooksul, kui tema vahetu ülem on tema lähisugulane (vanavanem, vanem, vend, õde, laps, lapselaps) , hõimlane (abikaasa, abikaasa vanem, abikaasa vend, õde või nende laps) või faktiline abikaasa, ja määratakse teisele samaastmelisele ametikohale.
Meie näites saaks alaealine ise valida, kellega täiskasvanutest ta suhtleb - kõik meie näite täiskasvanud kvalifitseeruksid, ka Heiki.
10. Kaitseväeteenistuse seaduse § 103 lg 1 kasutab mõistet lähisugulane: Kaadrikaitseväelane vabastatakse ametikohalt 10 päeva jooksul, kui tema vahetu ülem on tema lähisugulane (vanavanem, vanem, vend, õde, laps, lapselaps) , hõimlane (abikaasa, abikaasa vanem, abikaasa vend, õde või nende laps) või faktiline abikaasa, ja määratakse teisele samaastmelisele ametikohale.
Ütleme, et Heiki on kaadrikaitseväelane, siis meie näitest tulevad arvesse kõik peale tema poolõdede Klaarika ja Maarika (seadus nimetab ainult õdesid), samuti ei mahu loetellu Heiki vanaema teine mees, kes pole tema vanaemaga abielus, ent elab faktilises kooselus ega ka mitte Maire, isa uus naine ja Heiki poolõdede ema.
11. Perekond kui koos elav kooslus (leibkond)
Osa seadusi lähtub elukoha aadressist. Eelkõige
on oluliseks asjaoluks tegelik kooselamine, mida võidakse täiendada
perekonnaliikmete loeteluga (rõhuasetus perekonda kuuluvusel). Eesti
keele seletav sõnaraamat: perekond - abielupaar koos järglaste ja
lähisugulastega, kes kuuluvad leibkonda. Leibkonna mõiste on määratletud
riikliku statistika seaduse § 24 lõikes 4: Leibkond käesoleva seaduse tähenduses
on koos elavad isikud, keda seob ühine kodune majapidamine. Leibkond on ka
üksinda elav isik. Hoolekande-, ravi-, puhke- ja muudes asutustes ning
kinnipidamiskohtades ja ajateenistuses viibivad isikud, kes viibivad asutuses
pikka aega, moodustavad asutusleibkonna. Sellest lähtuvalt ei võrdu
leibkond perekonnaga, kuna eelkõige on oluline elukohaga seotus (sh on
kirjeldatud ka välisriigis viibimise tingimused).
Meie näidispere moodustab seega kokku kolm eraldiseisvat leibkonda.
Meie näidispere moodustab seega kokku kolm eraldiseisvat leibkonda.
12. Leibkonnaga
seotud perekonnaliikme mõistet kasutab avaliku teenistuse seadus (ATS)
kahes kohas seoses välilähetusetasu ja välislähetuses oleva ametniku abikaasa
abikaasatasuga (ATS § 45 ja 46). Mõlema tasu maksmine lõpetatakse muuhulgas,
kui vastavalt perekonnaliige (abikaasa ja laps) või abikaasa asub elama
ametnikust eraldi leibkonda. Kaasasoleva mittetöötava abikaasa ja iga
kaasasoleva lapse eest suurendatakse ametniku välislähetustasu.
Sellest
võib järeldada, et avaliku teenistuse seadus mõistab perekonda kitsamas
tähenduses ja seob perekonna mõistega abielus olevad isikud, lapsed ja nende
tegeliku/igapäevase kooselamise.
Tegemist on täpse loeteluga, mis on seotud mingi kindla hüvega. Kui välislähetusse peaks minema meie näitest Juhan või Sirje, siis kumbki oma elukaaslase eest hüvitist ei saaks.
13. Leibkonnaga
sarnaselt käsitleb perekonda teatud juhtudel sotsiaalhoolekande seadus.
Eluasemeteenus on mõeldud isikule või perekonnale, kes ise ei ole suuteline ega
võimeline eluruumi endale või oma perekonnale tagama (§ 14). Teisalt hooldamine
perekonnas ei ole üheselt seotud elukohaga, vaid viitab perekondlikule
kuuluvusele: hooldamine perekonnas on
isiku hooldamine sobivas perekonnas, kelle liikmete hulka ta ei kuulu (§ 15
lg 1).
Toimetulekutoetus
on seotud eelkõige kooselamisega, kuid täiendavalt on nimetatud, keda loetakse
perekonnaliikmete hulka. Toimetulekutoetuse
määramisel loetakse perekonna liikmeteks abielus või abielulistes suhetes
olevad samas eluruumis elavad isikud, nende abivajavad lapsed ja vanemad või
muud üht või enamat tuluallikat ühiselt kasutavad või ühise majapidamisega
isikud (sotsiaalhoolekande seadus § 22 lg 2). Perekonnaliikmed on nimetatud
lahtise loeteluna, kellede ainukeseks ühiseks nimetajaks on sissetuleku või
majapidamise jagamine. Tegeliku kooselamise erandiks on õpilased ja
üliõpilased, kes loetakse perekonna koosseisu, kui nende rahvastikuregistrisse kantud elukoha aadressiandmed langevad
kokku perekonna elukoha aadressiandmetega (§ 22 lg 21).
Seega on meil sotsiaalhoolekande seaduse järgi jälle tegu kolme perekonnaga, kusjuures Anne ja Malle kuuluvad seaduse teksti järgi väga selgelt samasse perekonda, kuna nad jagavad ühiselt majapidamise kulusid, samal ajal kui Peeter kuulub erinevasse perekonda mõlema oma vanema lapsega võrreldes, st nii Kirsi kui Heikiga, les samuti omakorda ei kuulu samasse perekoda ehk leibkonda.
14. Perekond kui perekonnaliikmelisus
Osades seadustes antakse ka perekonna
mõistest palju selgema kirjeldusega perekonnaliikmete
loetelud, sel juhul ei oma tähtsus tegelik kooselamine ega ka psühholoogiline kuuluvus.
Vahet tuleb teha, kas perekonnaliikmete loetelud on kogumina mõeldud või
üksteist välistavatena. Perekonnaliikmete loetelud tuginevad valikutele, mis
tulenevad regulatsiooni eesmärgist.
Teatud õiguste
saamiseks perekonnaliikmena on kehtestatud erinevaid loetelusid. Välismaalasele
rahvusvahelise kaitse andmise seaduse § 7 lg 1: Varjupaigataotleja perekonnaliikmeks
on: 1) tema
abikaasa; 2) tema vallaline ja alaealine laps,
sealhulgas lapsendatud laps; 3) tema ja tema abikaasa
vallaline ja alaealine laps, sealhulgas lapsendatud laps. Välismaalasele
rahvusvahelise kaitse andmise seaduse § 7 lg 2: Pagulase ja täiendava kaitse saaja
perekonnaliikmeks on: 1) tema abikaasa; 2) tema ja tema abikaasa
vallaline ja alaealine laps, sealhulgas lapsendatud laps;
3) tema või tema abikaasa eestkostetav ja ülalpidamisel olev vallaline ja
alaealine laps, sealhulgas lapsendatud laps. Jagatud eestkoste korral on
vajalik eestkostet jagava poole nõusolek; 4) tema või
tema abikaasa vallaline ja täisealine laps, kui laps ei ole terviseseisundi või
puude tõttu suuteline iseseisvalt toime tulema; 5) tema
või tema abikaasa ülalpidamisel olev vanem või vanavanem, kui päritoluriigis
puudub muudest perekondlikest sidemetest tulenev toetus.
15. Konsulaarseaduse §
52 lõige 3 määratleb alaealise perekonnaliikmed: Saatjata alaealise pagulase ja saatjata alaealise
täiendava kaitse saaja perekonnaliikmeks on: 1) tema
vanem; 2) tema eestkostja või muu perekonnaliige, kui
tal vanemad puuduvad või neid ei ole võimalik leida, välja arvatud juhul, kui
see oleks vastuolus alaealise õiguste ja huvidega. Konsulaarseaduse § 52
lõige 4: Ajutise kaitse saaja perekonnaliikmeks on: 1) tema abikaasa;
2) tema või tema abikaasa vallaline ja alaealine laps, sealhulgas lapsendatud laps; 3) käesoleva lõike punktides 1 ja 2 nimetamata lähisugulane, kes elas päritoluriigis temaga koos ja oli temast sõltuv. (5) Käesolevas seaduses nimetatud perekonnaliikmeid käsitatakse perekonnana juhul, kui perekond oli olemas päritoluriigis, sealhulgas kui abielu oli sõlmitud enne Eestisse saabumist.
2) tema või tema abikaasa vallaline ja alaealine laps, sealhulgas lapsendatud laps; 3) käesoleva lõike punktides 1 ja 2 nimetamata lähisugulane, kes elas päritoluriigis temaga koos ja oli temast sõltuv. (5) Käesolevas seaduses nimetatud perekonnaliikmeid käsitatakse perekonnana juhul, kui perekond oli olemas päritoluriigis, sealhulgas kui abielu oli sõlmitud enne Eestisse saabumist.
16. Kui toimetuleku
toetus kirjeldab pigem perekonnaliikmeid võimalike kuluallikatena, siis välismaalaste
seadus toob ära sissetulekute loetelu,
mille rõhuasetus ei ole perekonnaliikmete loetelul vaid erinevatel
(legaalsetel) sissetulekutel (kogumis). Välismaalaste seaduse § 9 lõige 2: Perekonnaliikme tagatud ülalpidamiseks
loetakse: 1) vanema poolt alaealise lapse ülalpidamist; 2) vanema poolt täisealise lapse ülalpidamist, kui laps ei
ole terviseseisundi või puude tõttu suuteline iseseisvalt toime tulema; 3) vanema poolt täiskoormusega õppiva täisealise lapse
ülalpidamist; 4) abikaasa poolt ülalpidamist; 5) täisealise lapse või lapselapse poolt vanema või
vanavanema ülalpidamist, kui vanem või vanavanem ei ole terviseseisundi või
puude tõttu suuteline iseseisvalt toime tulema ja 6)
eestkostja poolt eestkostetava ülalpidamist. Perekonnaliikme tagatud
ülalpidamine on üks legaalsest sissetulekust, teiste kõrval: seaduslikult teenitud töötasu,
vanemahüvitis, töötuskindlustushüvitis, seaduslikust äritegevusest või omandist
saadav tulu, pension, stipendium, elatis, välisriigi makstav toetus (§9 lg
1).
17. Abivajava perekonnaliikme aitamise kohustus
Põhiseadus kohustab
perekonda aitama abivajavat liiget, kuid ei määratle, kes on perekonna abivajav
liige (§ 27 lõige 5). Vanemate kohustus hoolitseda laste eest tuleneb
põhiseaduse § 27 lõikest 3. Abivajaja perekonna liige on seega isik, kes ei ole
enam laps. Sellest lähtuvalt on perekond
paljuski selline kooslus, kes ise otsustab, missugust abi tema iga üksik
pereliige vajab ja keda perekonda kuuluvaks pidada. Põhiseaduse § 19 lõike 1 kohaselt on igaühel õigus vabale
eneseteostusele, mis hõlmab otsustusvabadust. Tegemist ei ole absoluutse
vabadusega ja seda ka perekonnaliikmena. Samuti tulevad vabale eneseteostusele
piirangud tulenevalt isiku teovõimest: Täielik teovõime on 18-aastaseks saanud isikul (täisealisel) (tsiviilseadustiku
üldosa seadus § 8 lg 2). Piirangud on seotud näiteks lepinguvabadusega ja
abiellumisvabadusega.
Samas ei ole
põlvnemisest tulenevaid õigusi ja kohustusi, mis võivad piirata ka isiku üldist
eneseteostust pärast täisealiseks saamist, ealiselt piiratud. Erandiks on siin
õigus saada ülalpidamiskohustust seoses hariduse omandamisega (perekonnaseadus
§ 97 p 2): laps, kes täisealiseks saanuna
jätkab põhi- või keskhariduse omandamist põhikoolis, gümnaasiumis või
kutseõppeasutuses, kuid mitte kauem kui 21-aastaseks saamiseni. Muudel
juhtudel on tegemist perekonna seesmine otsustus, kuidas perekondlikke suhteid
ja iga üksiku pereliikme elu korraldada. Samuti otsustab iga perekond ise,
kuivõrd on täisealiseks saanud laps perekonnast sõltuv. Riik siia üldjuhul ei
sekku.
Sotsiaalhoolekande seaduse § 3 lõike 1 punktis 2 on kehtestatud
sotsiaalhoolekande ühe põhimõttena isiku vastutus enda ja oma perekonnaliikmete toimetuleku eest. See on kooskõlas põhiseadusega, mis kohustab perekonnal enda
pereliikmete eest hoolitsema.
18. Lastekaitse seaduse
§ 10 on sätestatud laste üldise kaitsekohutuse põhimõte: Lastel on võrdne õigus saada abi ja hooldust ning areneda, sõltumata
soost ja rahvusest ning sellest, kas nad elavad täisperekonnas või
üksikvanemaga, kas nad on lapsendatud või hooldatavad, kas nad on sündinud
registreeritud või registreerimata abielust, kas nad on terved, haiged või
puudega. Siin ei ole samas sätestatud, kes on kohustatud isikuks vaid
toodud välja erinevad perekondlikud juhtumid, millesse üks laps võib sattuda.
Vanema kohustus hoolitseda alaealise lapse eest. Perekonnaseaduse § 116 lõike 2 kohaselt on vanemal kohustus ja õigus
hoolitseda oma alaealise lapse eest. Vanemal on kohustus ja õigus last kasvatada, tema järele valvata ja tema
viibimiskohta määrata ning lapse igakülgse heaolu eest muul viisil hoolitseda
(§ 124 lg 1).
19. Põlvnemisest tulenev ülalpidamiskohustust ei ole perekonnaseaduses mõisteliselt määratletud, samas on võimalik seda tuletada. Tegemist on eelkõige õigusliku miinimumiga, et kaitsta ühiskonnas/perekonnas nõrgemat liiget, kui mingitel põhjustel perekond ei toimi enam kõige paremini. Ülalpidamiskohustuse näol on hoolsuskohustuse tagatisega: Ülalpidamise ulatus määratakse kindlaks ülalpidamist saama õigustatud isiku vajadustest ja tema tavalisest elulaadist lähtudes (§ 99 lg 1) ning mida antakse üldjuhul raha perioodilise maksmisega (edaspidi elatis) (§ 100 lg 1).
Kui perekonnaseadus
reguleerib paljuski perekonna varalisi suhteid, siis elatise maksmise kohustus
on kitsalt põlvnemisest tulenev kohustus, mis kaitseb alaealist last, hariduse
omandamist ja isikuid, kes ise ei ole võimeline ennast ülal pidama. Samuti on
piiritletud kohustatud isikud: täisealised esimese ja teise astme ülenejad
ja alanejad sugulased (§ 96). Siinjuures on perekonnaseaduse § 97
õigustatud isikute ring laiem võrreldes üldise perekonna ülalpidamise
kohustusega.: Ülalpidamist on õigustatud
saama: 1) alaealine laps; 2)
laps, kes täisealiseks saanuna jätkab põhi- või keskhariduse omandamist
põhikoolis, gümnaasiumis või kutseõppeasutuses, kuid mitte kauem kui
21-aastaseks saamiseni; 3) muu abivajav alaneja või
üleneja sugulane, kes ei ole võimeline ennast ise ülal pidama. Kehtetu
perekonnaseadus määratles isikut, kes ise ei ole võimeline ennast ülal pidama, abi
vajava töövõimetu täisealiseks saanud lapsena. Seega ei määratleta
ülalpidamiskohustus perekonda kui sellist ja perekonna siseseid suhteid, vaid
suhteid, milles perekond algsel kujul enam olemas ei pruugi olla.
20. Uue lähenemise toob siia tudengite vajaduspõhiste õppetoetuste teema, seda Riigikogus algaval nädalal teisele lugemisele tuleva õppetoetuste ja õppelaenu seaduse ning sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seadusega (eelnõu nr 236 SE II). Sealt leiame järgmise loetelu: Vajaduspõhise õppetoetuse taotlemisel loetakse üliõpilase perekonnaliikmeteks:
20. Uue lähenemise toob siia tudengite vajaduspõhiste õppetoetuste teema, seda Riigikogus algaval nädalal teisele lugemisele tuleva õppetoetuste ja õppelaenu seaduse ning sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seadusega (eelnõu nr 236 SE II). Sealt leiame järgmise loetelu: Vajaduspõhise õppetoetuse taotlemisel loetakse üliõpilase perekonnaliikmeteks:
1) kuni 24-aastase
üliõpilase vanemad juhul, kui üliõpilane ei ole abielus ega lapse vanem või
eestkostja;
2) kuni 24-aastase
üliõpilase alaealised õed, vennad, poolõed ja -vennad juhul, kui üliõpilane ei
ole abielus ega lapse vanem või eestkostja;
3) kuni 24-aastase
üliõpilase kuni 24-aastased õed, vennad, poolõed ja -vennad, kes vastavad mõne käesolevas seaduses nimetatud liiki õppetoetuse
taotlemise tingimustele;
4) üliõpilase abikaasa;
5) alaealine laps,
kelle vanem või eestkostja üliõpilane on.
(3) Kui vajaduspõhise õppetoetuse taotleja on
mitteresident või tema perekonnaliikmete hulgas on mitteresidente, on
üliõpilase keskmise sissetuleku arvestamise aluseks nende isikute käesoleva
paragrahvi lõikes 1 nimetatud tululiikidega samaväärsed tulud. Taotleja lisab käesoleva
seaduse § 5 lõikes 72 nimetatud taotlusele neid tulusid tõendavad
dokumendid.
Seega meie näite puhul, ütleme et Kirsi saab täisealiseks ja läheb ülikooli, siis on tema perekonnaliikmed ema Anne, ent mitte vanaema Sirje. Lisaks veel isa Peeter, ent mitte isa abikaasa, aga see-eest kvalifitseeruvad isa lapsed uuest abielust ehk Klaarika ja Maarika. Pereliikmete hulka ei kuulu samas Kirsi vend Heiki, sest vend on ise täisealine.
21. Lapse kohustused
vanemate ja perekonna ees. Tegemist on lastekaitse seaduse § 18 lõikest 2 tulenevast üldisest
kohustusest: Laps
peab aitama oma abivajavaid vanemaid, vanavanemaid, õdesid-vendi ja
üleskasvatajaid. Tegemist on sättega, mis on oma olemuselt
sarnane perekonna ülalpidamise kohustusega. Samas tekib küsimus selle sätte
olemusest, kui võtta aluseks, et lastekaitse seaduses on sätestatud alla
18-eluaastaste lapse õigused ja kohustused.
22. Perekonna ülalpidamise kohustus. Abikaasad on vastastikku kohustatud oma tööga ja varaga perekonda ülal
pidama (perekonnaseadus § 16 lg 1). Tegemist on kohtu kaudu kaitstava
õigusega, mis on piiritletud abielulise kooseluga (mõlemad abikaasad ja laps).
23. Riigi kohustus aidata abivajavat perekonnaliiget
Põhiseaduse § 27 lõige 1 kohustab riiki kaitsma perekonda rahva
jätkusuutlikkuse põhimõttest tulenevalt. Sellest tulenevalt on ka erinevaid
toetusi kehtestatud (riiklike peretoetuste seadus jne). Lastekaitse
seaduse § 24 lg 1 kohustab riiki kaitsma ja toetama lastega perekondi. Erinevad peretoetused määratlevad ka isikute
ringid, kellel on õigus saada toetust. Vanemahüvitisele on õigus last kasvataval vanemal, lapsendajal,
võõrasvanemal, eestkostjal või hooldajal, kellega on sõlmitud kirjalik lapse
perekonnas hooldamise leping sotsiaalhoolekande seaduse § 15 alusel (vanemahüvitise
seadus § 2 lg 2).
24. Täiendavalt on inimesel õiguse riigi abile vanaduse, töövõimetuse,
toitjakaotuse ja puuduse korral (põhiseaduse § 28). Samas
on vanemal kohustus puudega last kasvatada ja tema eest hoolitseda (puuetega
inimeste sotsiaaltoetuste seaduse § 19).
Puuetega inimeste
sotsiaaltoetuste seaduse § 22 lg 7 sätestab perekonnaliikmete ringi, kes on
õigustatud saama saamata jäänud sotsiaaltoetuse puudega inimese surma korral: vanemale,
abikaasale või teistele perekonnaliikmetele. Teisteks perekonnaliikmeteks on: 1) laps, lapselaps,
võõraslaps; 2) eestkostja, eestkostetav; 3) vend, õde, õe- ja vennalaps;
4) vanavanem, võõrasvanem.
25. Riikliku
pensionikindlustuse seaduse § 20 lg 1: Õigus
toitjakaotuspensionile on toitja surma korral tema ülalpidamisel olnud
perekonnaliikmetel. Lapse, vanema või lese õigus toitjakaotuspensionile ei
sõltu sellest, kas nad olid toitja ülalpidamisel või mitte.
Perekonnaliikmeteks on (§20 lg 2):
1) toitja laps, vend, õde või
lapselaps, kes on alla 18-aastane (alla 24-aastane gümnaasiumi või
kutseõppeasutuse statsionaarses õppes või täiskoormusega või meditsiinilistel
näidustustel muus õppevormis õppiv õpilane või ülikooli või rakenduskõrgkooli
täiskoormusega õppiv üliõpilane) või sellest east vanem, kui ta on tunnistatud
püsivalt töövõimetuks enne 18-aastaseks (päevases õppevormis või täiskoormusega
õppija enne 24-aastaseks) saamist. Vennal, õel või lapselapsel on õigus
pensionile juhul, kui tal ei ole töövõimelisi vanemaid;
4) toitja lesk, kes on püsivalt töövõimetu või
vanaduspensionieas ja kelle abielu toitjaga oli kestnud vähemalt ühe aasta;
5) toitja lahutatud abikaasa, kes jõudis
vanaduspensioniikka või tunnistati püsivalt töövõimetuks enne abielu lahutamist
või enne kolme aasta möödumist abielu lahutamisest ja kelle abielu toitjaga oli
kestnud vähemalt 25 aastat;
6) mittetöötav toitja lapse vanem või eestkostja, kes
kasvatab toitja kuni kolmeaastast last oma perekonnas.
26. Riikliku
pensionikindlustuse seaduse § 45 sätestab isikute ringi, kellel on õigus
saamata jäänud pensionile, piiritledes muuhulgas ka mõiste teised
perekonnaliikmed: 1)
laps, lapselaps, võõraslaps; 2) eestkostja,
eestkostetav; 3) vend, õde, õe- ja vennalaps; 4) vanavanem, võõrasvanem.
Kokkuvõtvalt saab perekonna määratlust jagada kolmeks, mis võivad esineda erinevates kombinatsioonides koos:
1) põhiseadusest tulenevast põhimõttest kaitsta ja toetada perekonda, sh eriline kohustus toetada paljulapselisi peresid (nn ühiskonna järjepidevuse toetamise ja kaitsmise kohustus);
2) abivajavate ühiskonna/perekonna nõrgemate liikmete kaitse (abivajavad isikud, sh puudega perekonna liikmed), erilise tähelepanu all on siinjuures lapsed (nn perekonnaliikmete hoolitsuskohustus);
3) eelkõige seotud sellega, et perekonnaliige on õigustatud saama teatud hüve või vastupidiselt ta on seotud piirangute, keeldude või kohustustega (nn isikute omavaheline psüühiline või majanduslik sõltuvussuhe).
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar