Kuna neid avalikult viidata pole, siis riputan siia ajaveebi üles, ja ärge hakake palun norima lausete üle a la "tunnustame mere rolli rannikualal puhkava elaniku elukvaliteedi parandamisel" (jah, muidugi, sellised laused sobivad emakeeleõpetajatele tunnis jaotusmaterjalik näitena emakeele "ilust"). Allpool ka EEsti seisukohad varasemasse sama teema roheraamatusse.
ÜLEVAADE
Saaja:
|
KOK, Euroopa Liidu Asjade Komisjon
|
Esitaja:
|
Majandus- ja Kommunikatsiooniministeerium
|
Kuupäev:
|
02.10.12
|
Teema:
|
Seisukohad Euroopa Liidu ministrite mitteametlikul
kohtumisel integreeritud merenduspoliitika valdkonnas 7.-8.10.2012.a.
|
Euroopa Liidu
mitteametlik ministrite kohtumine toimub Küprosel Limassolis. Eestit esindab AEEL
majandusnõunik Raigo Iling.
Kohtumise teemaks on
„Uue energia andmine EL integreeritud merenduspoliitikale: Lissabonist
Limassoli. (Reenergizing EU-IMP: From
Lisbon to Limassol)
EL integreeritud
merenduspoliitika on Euroopa 2020 strateegia elluviimise oluline vahend,
hõlmates
meretransporti, tööstust, rannikualasid, avamereenergeetikat, kalandust,
merekeskkonda ja sotsiaalmajanduslikku ühtekuuluvust.
Integreeritud
merenduspoliitika aitab kaasa ELi säästva arengu poliitika
elluviimisele, püüdes kogu merenduses ergutada majanduskasvu edendavaid
meetmeid ja tööhõivet merekeskkonda säästval viisil. Sellega tunnustatakse
merede ja ookeanide rolli ELi rannikualadel elava, töötava ja puhkava ning
pidevalt kasvava elanikkonna elukvaliteedi parandamisel. EL ja tema liikmesriigid
on ühiselt huvitatud ohutu, turvalise ja tõhusa Euroopa-sisese ja
rahvusvahelise laevanduse edendamisest puhastel ookeanidel ja meredel, Euroopa
laevanduse ja sellega seotud merendusharude pikaajalisest konkurentsivõimest
maailmaturul ning kogu meretranspordisüsteemi kohandamisest vastavalt 21.
sajandi ülesannetele.
Kohtumisel
võetakse vastu deklaratsioon, mis käsitleb mere ja merenduse valdkonna kõige
olulisemaid küsimusi.
Vabariigi Valitsus võttis juba 2007. aasta juunis vastu Eesti seisukohad Euroopa Liidu merenduspoliitika rohelise
raamatu „Euroopa Liidu tulevase merenduspoliitika suunas: Euroopa seisukoht
ookeanide ja merede küsimuses” suhtes.
EL
integreeritud merenduspoliitika alustel oleme väljatöötanud Eesti olusid ja
vajadusi arvestava merenduspoliitika aastateks 2012- 2020.
Eesti toetab põhimõtteliselt merenduspoliitika integreeritud
kujundamist EL tasandil ja lähtub merenduspoliitika väljatöötamisel järgmistest
aluspõhimõtetest:
-
Toetada keskkonnasäästlikku ja
tasakaalustatud lähenemist kõikide merega seotud majandustegevuste arendamisel.
-
Toetada sellise ühtse mereruumi
väljakujundamist, kus meremajandusega seotud valdkonnad oleks integreeritud
siseturu reeglistikuga, ning kus kehtiksid samad tolli- ja
administratiivreeglid.
-
Toetada ühenduse rolli
suurendamist suhetes kolmandate riikide ja rahvusvaheliste organisatsioonidega
sh ühtsete seisukohtade kujundamist suhetes kolmandate riikidega.
Arutelu suunamiseks esitatud küsimused
ja Eesti seisukohad:
Milliseid mere- ja merendusvaldkonna tegevusi peate
Limassoli deklaratsiooni sisu arvesse võttes peamisteks edasiviivateks teguriteks
majanduskasvu saavutamisel ja töökohtade
loomisel?
(Q1: Taking
into account the content of the Limassol Declaration, which marine and maritime
activities do you consider to be crucial drivers for growth and jobs both at
national and EU level?)
Limassoli
deklaratsioonis kajastatud tegevustest on meie jaoks kõige olulisemad
alljärgnevad tegevused:
· EL laevanduse
konkurentsivõime tõstmine, mille tulemusena peab suurenema EL lipu all sõitvate
laevade arv. Selline lähenemine aitab kaasa uute töökohtade loomisele nii
laevadel kui ka kaldal asuvates tugiüksustes.
· Merestrateegia raamdirektiivi
rakendamise eesmärk on terve
merekeskkond, mis tagab kestliku mere
ökosüsteemi teenuste ja hüvede tasakaalustatud kasutamise, hoiu ja kaitse.
Seetõttu peab merestrateegia raames planeeritav meetmete programm kaasama ja
hõlmama meremajanduse kõigi sektorite arengut..
· Üha suuremat
tähtsust meie silmis omab samuti mereruumi planeerimine, sest üha aktiivsem
mereruumi kasutamine suurendab erinevate huvigruppide vaheliste konfliktide võimalust.
· Eesti jaoks on
oluline ka mereturismi arenguga kaasnevad võimalused.
Eesti
arvates on EL tasandil praegusel hetkel ülioluline EL laevanduse
konkurentsivõime säilitamine.
Milliseid algatusi nii siseriiklikul kui EL
tasandil näete ette esimeses küsimuses nimetatud tegevuste toetamiseks ja
tõhustamiseks?
Q2:What
kind of initiatives do you envisage, both at national and EU level, in
supporting or strengthening the activities identified in question number one?)
Eelpool mainitud
tegevuste edukas läbiviimine eeldab üsnagi suurearvulise inimressursi kaasamist
ning rahaliste vahendite olemasolu. Selle
eesmärgi nimel tuleb teha pidevat
teavitustööd nii poliitika kui äriringkondades ning rajada mere ja merenduse
valitsemise integreeritud korraldus. EL
erinevatel tasanditel tuleb jätkata mere ja merenduse tähtsuse rõhutamist
ja selle valdkonnaga seotud
kampaaniate korraldamist. Selline lähenemine aitaks kaasa üldise teadlikkuse tõusule,
vajaliku, riigisiseste prioriteetide
määratlemisele ja võimeka ekspertvõrgustiku tekkele.
Praeguseks on kujunenud välja olukord, kus Euroopa Liidu
liikmesriikide merendussektor ei konkureeri kolmandate riikidega vaid suuresti konkureerivad
liikmesriikide merendussektorid
omavahel. Mõistlik oleks kaaluda
ühtsete reeglite kehtestamist, näiteks üle
vaadata merendussektori riigiabi reeglistik, mis täna annab erinevad soodustuse andmise võimalused EL sees.
Millisena näete selle valdkondadevahelise poliitika
arengut arvestades ELi integreeritud merenduspoliitika edusamme alates 2007
aastast ning Limassoli deklaratsiooni vahe-eesmärke?
(Q3: Given the progress made in the EU
Integrated Maritime Policy since 2007 as well as the milestones set out in the
Limassol Declaration, how do you envisage the further development of this
cross-cutting policy?)
EL
tasandil tuleb järjepidevalt tegeleda integreeritud merenduspoliitika
põhimõtete rakendamisega. Tuleb loobuda
kitsapiirilisest valdkonnapõhisest mõttelaadist
ning asendada see laiapõhjalise lähenemisega, kus tuleb arvestada
kõikide osapoolte vajadustega. Selline mõttelaad peab täielikult rakenduma nii ettevõtjate tasandil, siseriiklikus
süsteemis ja loomulikult ka Euroopa Liidu tasandil. Näiteks keskkonnanõuete väljatöötamisel tuleb
arvestada sellega kaasnevaid sotsiaalseid ja majanduslikke tagajärgi ja
vastupidi. Leiame, et EL merede konkurentsivõime säilitamiseks tuleb sellistele
küsimustele edaspidi suuremat tähelepanu pöörata.
---
Ja siin Eesti varasemad (2007) seisukohad Eestilt Euroopa Liidu rohelise raamatu "Euroopa Liidu tulevase merenduspoliitika suunas: Euroopa seisukoht ookeanide ja merede küsimuses" osas, need olid alljärgnevad:
ei ole iseseisvalt võimelised nimetatud tegevusi ellu viima;
---
Ja siin Eesti varasemad (2007) seisukohad Eestilt Euroopa Liidu rohelise raamatu "Euroopa Liidu tulevase merenduspoliitika suunas: Euroopa seisukoht ookeanide ja merede küsimuses" osas, need olid alljärgnevad:
Vastavalt Vabariigi Valitsuse istungil otsustatule tuleb Eesti esindajatel Euroopa Liidu
Nõukogu erinevatel tasanditel kaitsta Eesti seisukohti, toetudes järgnevatele põhimõtetele:
- Euroopa Liidu (edaspidi EL) merenduspoliitika peab võimalikult palju toetama Lissaboni
strateegias ettenähtud majanduskasvu edendavaid meetmeid;
- merenduspoliitika aluspõhimõtetena toetab Eesti merekeskkonna ja loodusressursside säästmist ja säilitamist. Kogu merega seotud majandustegevus peab olema teadmistepõhine ning harmoneeruma ökosüsteemiga;
- merenduspoliitika aluspõhimõtetena toetab Eesti merekeskkonna ja loodusressursside säästmist ja säilitamist. Kogu merega seotud majandustegevus peab olema teadmistepõhine ning harmoneeruma ökosüsteemiga;
- toetame merendusega seotud hariduse kvaliteedi tõstmist ja miinimumstandardite
kehtestamist, erialase mobiilsuse suurendamist ning ELilt suuremat rahalist toetust suurte
struktuursete muutuste elluviimisel;
- toetame merendusega seotud poliitikate ja õigusaktide planeerimise ja vastuvõtmise suuremat integreerimist ja koordineerimist ning enne poliitikate rakendamist mõjuanalüüside tegemist ELi tasandil;
- toetame merendusega seotud poliitikate ja õigusaktide planeerimise ja vastuvõtmise suuremat integreerimist ja koordineerimist ning enne poliitikate rakendamist mõjuanalüüside tegemist ELi tasandil;
- lisaks rannikualade atraktiivsuse kasvatamisele töö- ja elukohana toetame ja soovime
rõhutada ka väikesaarte elukvaliteedi tagamist ja säilitamist koos kõigi seda toetavate
vahendite ja võimalustega;
- toetame riskide analüüsi ning ohtude vähendamise ja õnnetuste tagajärgede likvideerimise laialdasemat koordineerimist ja finantseerimist ELi tasandil, eriti kolmandaid riike puudutavates küsimustes;
- toetame riskide analüüsi ning ohtude vähendamise ja õnnetuste tagajärgede likvideerimise laialdasemat koordineerimist ja finantseerimist ELi tasandil, eriti kolmandaid riike puudutavates küsimustes;
- toetame mitmekülgsete ja universaalsete eri suurusega sadamate rajamist (ja arendamist)
vastavalt piirkondlikele majandustegevuse vajadustele;
- toetame teadustegevuse valdkonnas suuremat koostööd ja andmekogumise koordineerimist ELi tasandil;
- toetame teadustegevuse valdkonnas suuremat koostööd ja andmekogumise koordineerimist ELi tasandil;
- toetame ruumilise planeerimise põhimõtteid, mis võtaks arvesse ka hõredalt asustatud
liikmesriikide vajadusi;
- toetame ELi finantsinstrumentide suunamist merendusstrateegiate efektiivsele rakendamisele ning merendusega seotud transpordivõrkudesse investeerimiseks nendele liikmesriikidele, kes
- toetame ELi finantsinstrumentide suunamist merendusstrateegiate efektiivsele rakendamisele ning merendusega seotud transpordivõrkudesse investeerimiseks nendele liikmesriikidele, kes
- toetame tihedamat koostööd merekeskkonna organisatsioonidega;
- toetame ELi suuremat rolli merendusalase koostöö arendamisel ja ausa konkurentsi tagamisel võrdsetel alustel nii ELi-siseselt kui ka suhetes kolmandate riikidega;
- toetame ELi suuremat rolli rahvusvahelistes organisatsioonides, kui ELi esindatus nendes organisatsioonides annab märgatavat lisaväärtust ja on liikmesriikide jaoks kokkuvõttes tulemuslikum kui liikmesriikide eraldi esindatus;
- toetame põhimõtet, mis võtab merendusega seotud poliitikate planeerimisel arvesse geograafilisi eripärasid;
- toetame merepärandi säilitamise ja tutvustamise paremat koordineerimist ja toetamist ELi tasandil.
- toetame ELi suuremat rolli merendusalase koostöö arendamisel ja ausa konkurentsi tagamisel võrdsetel alustel nii ELi-siseselt kui ka suhetes kolmandate riikidega;
- toetame ELi suuremat rolli rahvusvahelistes organisatsioonides, kui ELi esindatus nendes organisatsioonides annab märgatavat lisaväärtust ja on liikmesriikide jaoks kokkuvõttes tulemuslikum kui liikmesriikide eraldi esindatus;
- toetame põhimõtet, mis võtab merendusega seotud poliitikate planeerimisel arvesse geograafilisi eripärasid;
- toetame merepärandi säilitamise ja tutvustamise paremat koordineerimist ja toetamist ELi tasandil.
Vabariigi Valitsus võtab lõpliku, ametlikult Euroopa Komisjonile edastatava Eesti seisukoha
Euroopa Liidu merenduspoliitika rohelise raamatu suhtes 19. aprillil 2007. a, pärast
riigisiseseid konsultatsioone huvigruppide ja sotsiaalpartneritega.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar