Üks vana lugu. Aga vastab pealkirjas esitatud küsimusele.
Eesti Ekspress kajastas 2010. aastal planeeringuvaidlust Tallinnas Nõmmel ning asus seisukohale, et kohtunikul justkui nagu ei sobiks oma koduümbruse asjus arvamust olla. See vana lugu ehk artikkel „Merle Partsi erasõda“ (Sulev Vedler, EE 08.07.2010) kirjeldas sealjuures planeeringuprotsessi
vastuolus planeerimisseadusega (eriti paragrahviga 16) ning võis juhtida seetõttu lugejaid eksiteele.
Kodanikuühiskonna ja avatud planeeringukultuuriga riigi seisukohast saatsin toona allpoololevad parandused Eesti Ekspressile, ent need on kahjuks asjakohased üle korrata ka täna:
(1) Igal kodanikul on õigus
osaleda planeeringute menetlemises, sõltumata inimese taustast, soost, ametist.
Lugu räägib planeeringu menetlemisest, ent on pealkirjastatud kellegi
„erasõjana“. Tegelikkuses näeb planeerimisseadus ette laiapõhjalise koostöö
kohalike elanikega, sealhulgas naabritega, ning kui naabrid selles koostöös
osalevad, ei pea nad „erasõda“ ega ka mitte „vihast võitlust“, vaid täidavad
seadust ning on aktiivsed ja korralikud kodanikud. See on täiesti normaalne ja
seaduse mõtet järgiv, et detailplaneeringu puhul kodaniku naaberkinnistu
kasutamise kavandatav oluline koormuse tõus ja struktuurimuutus tekitab
diskussiooni. Ebanormaalne oleks olnud, kui argumenteeritud arutelu poleks tekkinud.
Me ei nimeta ju inimest, kes täidab näiteks liiklusseadust, „erasõja“ pidajaks,
seega on eksitav vastav silt ka planeerimisseaduse puhul. Selline sildistamine
võib mõjuda pärssivalt üldisele kodanikuaktiivsusele, mille tõusu meil
planeeringutes just hädasti vaja oleks.
Praktikas pole samas just harvad sellised ebameeldivad juhtumid, kus selmet
keskenduda planeeringualaste kaalutlusotsuste tegemisele, üritatakse kasutada
hoopis vastuväiteid või ettepanekuid teinud inimeste ründamise
ebademokraatlikku ja Eesti jaoks ühest minevikudiktatuurist pärinevat taktikat,
ning kahjuks on viiteid sellele ka antud loos. Rääkides „rollide konfliktist“
või esitades küsimuse „tegelikult taandub kõnealune tüli hoopis millelegi
muule: kuidas saab tuntud inimene võidelda ebameeldiva plaani vastu“ jäetakse
artiklis mulje, justkui oleks planeeringuprotsessides osalemine kuidagi
piiratud. Ei ole! Tegelikult on mitte ainult õigus, vaid ka lausa normaalse
kodaniku normaalne kohustus planeeringutes osaleda naabruskonna rahval – olgu
selleks kodanikuks siis pikaajaline töötu või Eesti vabariigi president,
kohtunik või koristaja, ja kui planeeringul juhtub olema laiem mõju (näiteks
keegi kavandab tegevust, mis häiriks pesitsevaid linde), siis on kaasarääkimise
õigus igal Euroopa Liidu kodanikul. Kodanik võib olla isegi naine, ta võib
pidada mistahes ametit, ta võib oma töövälisel ajal teha kõike seaduste ja
ühiselureeglitega lubatut – ja tal on ikkagi täielik õigus planeeringutes
osaleda. Lisaks selgub artiklist, et oma seisukohad on esitanud paljud
kodanikud.
2. Planeeringu õige
menetlemine ongi erinevate huvide ja võimaluste kaalumine
Planeerimine on pikk jada kaalutlusotsuseid – see tähendab, et igakordselt
langetatakse kohakeskseid otsuseid, kaaludes nende otsuste poolt- ja vastuargumente.
Kohakeskne otsustamine tähendab, et arvesse võetakse antud konkreetse asukoha
eripärasid, võimalusi, piiranguid, arenguvõimalusi ja pikaajalisi perspektiive,
sealhulgas muidugi ka plaanitava majanduslikku teostatavust, samuti pikas
perspektiivis. Üksainus hoone peaks püsima ju vähemalt 100 aastat, seega on
asukoha spetsiifika ja laiema piirkonna koosmõju analüüs väga oluline, kuid
täiesti asjakohatu ja sobimatu on hakata otsuseid langetama ettepaneku esitaja
isiku järgi. Artikkel pöörab ebaproportsionaalselt palju tähelepanu
planeeringuarutelus osalevate inimeste taustale, mis on asukoha analüüsis
absoluutse nulltähtsusega info.
Detailplaneering on seadusekohaselt lähiaastate
ehitustegevuse aluseks. Seega, kui vastab tõele artiklis toodud väide, et alal
on olemas just renoveeritud kvaliteetne hoonestus ja niipea ei kavatseks nii
ehk naa keegi planeeringut realiseerima hakata, jääb selle menetlemine
arusaamatuks. Pikemaajalisi visioone annavad üldplaneeringud, ning just
detailplaneeringu tasand on see, kus tehakse antud ajahetkesse sobivaid
otsuseid. Kui puudub kavatsus lähiajal planeeringut realiseerida, siis on oht,
et kogu töö osutub mõne aja pärast mõttetuks ning sellisel juhul ja arvestades
elanike vastuseisu võiks ju kaaluda kasvõi osa alast jätta kehtestamise
otsusest üldse välja.
Planeeringukaust
on dokument, mis peab kaasa aitama võimalikult sihipäraselt koostööle ja
avalikkuse kaasamisele. Tallinna ehitusmäärus sätestab planeeringudokumentide
loetelu vägagi täpselt. Kõik planeeringu lahenduse mõistetavuse ja menetluse
aspektist olulised dokumendid peavad planeeringu kaustas sisalduma ja olema
korrektselt vormistatud, järjestatud ning nende sidusus planeeringu lahendusega
peab olema mõistetav igaühele. Kõik planeeringuga seotud dokumendid on avalikult ja peavad olema
kättesaadavad. Ka selle poole eest vastutab tegelikult kohalik
omavalitsus, kes kontrollib projekteerija esitatud kaustade sisu. Kodanike
poolt sellistele puudustele vajadusel tähelepanu juhtida on igal juhul nende
õigus.
Planeeringut
juhibki ja korraldab mitte arendaja, vaid kohalik omavalitsus. Viimase väide,
et „planeering vastab seadustele ja on heaks kiidetud ning seetõttu hea“, on
sisutühi ning ei vasta haldusmenetluse seadusele, mis ütleb et iga otsus peab
olema kaalutletud ja motiveeritud (planeerimine on haldusmenetlus).
Arenenud
planeeringukultuuriga riikides pööratakse tõesti tähelepanu planeeringute
faasis vaid üldisele ehitiste paiknemisele ja struktuurile, mitte
spetsiifilistele arhitektuurinõuetele, ent üldiste ehitiste struktuuri osas on
väga olulisel kohal kinnistu kasutamiskoormus. Kui seni (artikli põhjal) ühe
miljööväärtusliku ja ajaloolise ühepereelamu asemele kavandatakse kinnistule
kolme korteriga korterelamut ja ühte ühepereelamut, siis tähendab see kinnistu
kasutuskoormuse vähemalt 400%-list kasvu. Kas see on „nüanss“ või siiski midagi
olulisemat, ongi kaalutlusotsuse teema.
3. Planeeringuarutelude
kajastamine meedias on väga positiivne.
Planeeringuid kajastades oleks hea, kui keskendutaks
asjale, ehk siis kaalumisel olevatele erinevatele variantidele, kuna see aitaks
elavdada avalikku diskussiooni. Antud artiklist ei ilmne üldse, milliste
alternatiivsete lahenduste vahel kaalutlemine käib ning millised on ühe või
teise variandi plussid ja miinused (võimalik, et need on korrektselt kajastatud
planeeringudokumentides, kuna Tallinna linn on vastavatest kohtulahenditest,
kus kaalutluste puudumist ette heidetakse, siiski õppust võtnud).
Näiteks võib olla väikeste korterite rajamise puhul
plussiks omavalitsuse poolt määratud maksimaalne rendihind ja autode hoovi
parkimise keeld ehk sisuliselt tingimus, et korterit saab rentida vaid autota
leibkond (planeeringuga saab määrata ka maa kasutuskorda), mis mitmekesistaks
piirkonna sotsiaalset struktuuri ja mõjuks nii ühiskonnale tervendavalt. Nimelt
iseloomustab head ja sotsiaalselt tundlikku planeerimist ühte tüüpi sotsiaalse
taustaga inimeste koondumise vältimine – Nõmme on küll juba sotsiaalselt
mitmekesine piirkond, sellist meedet vajaks pigem Tiskre-taoline suletud
monosotsiaalne keskkond. Variandiks võib olla ka näiteks uue ehitusmahu
paigutamine mürarikka Vabaduse pst äärde selliselt, et tekib loomulik müratõke
jne. Kompromissikohti on sõltuvalt konkreetsest asukohast erinevaid, mõnikord
on variantide loetelu pikk, mõnikord kitsam.
Kokkuvõtteks tasub veelkord rõhutada, et
"erasõja" mõiste kasutamise asemel tuleb tähele panna, et omavalitsus
oleks pidanud kõiki "sõjaargumente" iseseisvalt läbi kaalutlema ka
siis, kui mitte keegi naabruskonnast poleks sellistele asjaoludele
osutanudki. Kaalumiskohustus kuulub täitmisele ja eriti oluline on
siinjuures otsuste tegemise kvaliteet. Praegu sattus meediasse oma piirkonna
elukeskkonna eest seisnud kodanik ebaõiglaselt ja ebakohaselt sellises
valguses, nagu oleks tema midagi valesti teinud.
Ja ehkki mõeldud põhikooliõpilastele, soovitan sirvida planeeringutes
osalemist lühidalt tutvustavat infomaterjali, mille leiab internetiaadressilt http://www.siseministeerium.ee/public/SIM001_planeeri_kaasa_v1.pdf
Aga mida teie nendest küsimusepüstitustest arvate?
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar