20 aastat
kokkuvõttev Eesti Inimarengu aruanne tõdeb korduvalt, et meil on paljud asjad
hästi just tänu heale haridusele, mida suudavad anda vaatamata kasinale
rahastusele oma tööd hästi tegevad õpetajad.
Õpetajast sõltub Eesti tulevik: “Haridus,
mis on Balti riikide ajaloos olnud peamisi arengu ja jätkusuutlikkuse
mootoreid, suudab oma eestvedavat rolli täita ka edaspidi[1]”.
Olen kindel, et õpetaja roll ja positsioon on tuleviku jaoks, olevikust
rääkimatagi, palju olulisem kui värvitud koolisein. Eriti olukorras, kus Eesti
head õpetajad kipuvad olema pigem eakamad kui teistes riikides (loe: lähevad
varsti pinsile). Seda, et hariduse rahastamine jääb meil allapoole OECD riikide
keskmist ja et õpetaja nii miinimum- kui maksimumpalgad jäävad nominaalselt täpselt
poole peale Soomega võrreldes, pole praegu toimuva tänuväärse avaliku arutelu
faktide taustal tarvis ilmselt lisadagi. Toetan õpetajate palgatõusu, ent selle
kõrval pean väga oluliseks ka õpetaja ühiskondliku staatuse tõstmist. Ons
viimasega aga midagi lahti?
Usaldada, mitte kontrollida
Inimarengu
aruanne jätab lisaks Eesti arengu kiitmisele ruumi ka ohtlikuks kujunenud
suundumustele osutamisele. Õpetajahariduse professor Tero Autio kirjutis
“Välisvaate” rubriigina[2]
tõdeb: hariduse mõiste kitsendamine ja õpetajate intellektuaalse vabaduse
vähendamine annab hariduses – teisisõnu meie riikluse peamises tulevikulootuses
– tõenduspõhiselt halvemaid tulemusi. Lisaks siia juurde, et üldiselt kipub
suurema ühiskondliku usaldusega kohe vägisi kaasnema ka suurem palk, eriala
suurem populaarsus ja eriala esindajate suurem motivatsioon pidevalt ise
paremaks muutuda. Laias laastus ongi võimalik haridust korraldada kahte moodi:
kas võimalikult suure ettekirjutuste hulga ja võimalikult ühtlustatud
õpetusega, või siis võimalikult väheste ettekirjutuste ja võimalikult
isikupärase õpetusega. Esimesel juhul on õpetaja nagu saapavabriku masinist,
kes peab tootma ühesuguseid saapaid, teisel juhul on õpetaja loominguline
isiksus, kes otsustab ise ja lastega arvestavalt, milliseid tulemusi ta
saavutada tahab. Esimesel juhul sõltub miinimumi ületava hariduse kättesaadavus
ja õpetaja võimalus midagi erilist pakkuda lapsevanema rahakotist, teisel juhul
on hea ja lapse võimeid igati arvestava, õppekavade osas vaba hariduse võrdne
ning pere sissetulekust sõltumatu kättesaadavus eesmärk omaette. Esimene valik
iseloomustab rohkem angloameerika kokkuvõttes kehvemate õpitulemustega, ent tugevalt
standarditud ja elitaarset haridust, teise valiku parim näide on põhjanaaber
Soome, hariduse pakkujana maailma parimaks tunnistatud, kõige egalitaarsema
koolisüsteemiga riik. Nagu eelnevast loetelust ka näha, eeldab klassikaline
ühtluskool loominguliselt vaba õpetajat. Vabadus põhineb usaldusel. Usalduse
puudumist iseloomustavad neoliberaalne range kontroll, mis peaks viima “võrdse
väljundini”, Eestis näiteks ühetaoliste riigieksamitulemusteni. Usalduse
puudumist õpetaja vastu peab professor Autio lausa ohtlikuks alanud
aastatuhandel, “mil järjest tähtsamaks saavad loovus ja uuenduslikkus, mida aga
standardiseerimine ning ülalt alla suunatud ühekülgne ja (autori sõnul
“vaimselt lame” ning “algelisel ainekaval põhineb”) tõenditepõhine juhtimine
oluliselt piirab”.
Kuidas õpetajat rohkem usaldada?
Esmalt tuleks
muidugi kokku leppida, et kooli ja õpetaja suurem usaldamine on Eesti jaoks
üleüldse eesmärk. Samamoodi nagu see lepiti pikaajalise eesmärgina paar
aastakümmet tagasi kokku Soomes. Tänaseks on seal õpetaja palk küll veidi kõrgem
kui keskmine palk riigis, ent õpetaja kutse on väga populaarne, läbi tiheda
konkursisõela jõuavad laste ette vaid parimad. Palk on Soomes Eestiga võrreldes
küll suurem ka suhteliselt võttes ehk riigi keskmise palgaga võrreldes, kuna Eesti
munitsipaalkoolide õpetajate keskmine palk oli 2010. aastal 12 063 krooni,
samal ajal kui riigi keskmine palk oli veidi kõrgem - 12 397 krooni. Erinevused
torkavad rohkem silma õppetöö korralduses: Soomes pole ettemääratud
klassikomplekti suurust, tunni pikkust või ainekavas üheviisiliselt
edasiliikumiseks tunnijaotuskava. Isegi õppekava valik on sisuliselt vaba. Õpetaja
seab ise eesmärgid, valib vahendid, kontrollib tulemused ning ta on vaba tegema
seda ühtluskooli põhimõtete kohaselt ehk teisisõnu iga lapse eripärasid
arvestavalt. Õpetajate valikute väga suur usaldamine teeb õpetajast otsustaja
ja juhi, vaimse liidri, kes inimlikult positiivsel moel püüab teha midagi
paremini oma kolleegidest. Muidugi saavad osad paremini hakkama kui teised, on
ju ka lapsed erinevad, aga mitmekesisus on taganud riigile tervikuna parema
majandusedu. Seda kogemust tuleks Eestis põhjalikumalt arutada. Ilmselt on
erinevused ja erinevalt õpetatud lapsed lausa vajalikud, et kokkuvõttes rahval
hästi läheks. Seega on õpetaja suurem usaldamine kõikide parema käekäigu huvides.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar