tööd teha. Seetõttu
Aga et on teada, et eelnõust kavatseb praegune koalitsioon veel enne veebruari lõppu seaduse teha igal juhul, siis muudame, mis suudame, ja siin "kõigest" 78 muudatusettepanekut.
Küik on sisulised ja paljude spetsialistdega läbi arutatud. Ühe eelnõu kohta on muudatusettepanekute hulk 78 selgelt liiga palju, näidates eelnõu teksti puudusi, ja seda eriti kui istungipäevi on jäänud vaid mõne nädala jagu. Muudatusettepanekute lugemiseks tuleks kõrvale võtta eelnõu teise lugemise tekst, mille leiate SIIT. Allakriipsutused muudatustes näitavad, mida on muudetud ja ka seda, kui lausest on midagi välja võetud. Head kaasamõtlemist!
Muudatusettepanekud
planeerimisseaduse eelnõule (571 SE II)
1) täiendada § 1 lg 1:
(1) Käesoleva seaduse eesmärk on luua
ruumilise planeerimise (edaspidi planeerimine)
kaudu eeldused kokkuleppelise, ühiskonnaliikmete vajadusi ja huve
arvestava, demokraatliku, pikaajalise, erinevaid valdkondi integreeriva,
tasakaalustatud ruumilise arengu, maakasutuse, kvaliteetse elu- ning ehitatud
keskkonna kujunemiseks, soodustades keskkonnahoidlikku ning majanduslikult,
kultuuriliselt ja sotsiaalselt jätkusuutlikku arengut.
Selgitus: Lisatud on, et planeering on
kokkuleppe saavutamine inimeste ja nende erinevate huvide vahel – selles
seisneb kogu planeerimisprotsessi mõte. Lisaks on erinevate valdkondade
arengukavades erinevaid eesmärke, milliseid tuleks kõiki arvestada ruumilises
planeerimises.
2)
muuta § 2 lg 4:
(4) Kehtestatud üld-, detail-,
riigi või kohaliku omavalitsuse eriplaneeringu alusel läbiviidavale
kinnisasja sundvõõrandamisele kohaldatakse kinnisasja sundvõõrandamise seadust.
Selgitus: ettepaneku nr 52 alusel
eemaldatakse eelnõust ptk 7.
3)
muuta § 3 lg 5 järgmiselt:
(5) Valdkonna eest
vastutav minister kehtestab määrusega nõuded planeeringu vormistamisele.
___________________
Selgitus: Vormistamine
hõlmab ka planeeringu enda, sh ka planeeringukaustas olevate dokumentide
tehnilist ülevaadet. Planeeringu vormistamise määruses on kirjas, millistest
osadest minimaalselt peab planeering koosnema ning kuidas peavad olema
vormistatud avalikustamisega seotud dokumendid. Eriliigilistel planeeringutel
on erinev ülesehitus.
4) lisada § 6 p 1 ja muuta järgnevate punktide numeratsiooni:
§ 6. 1) Arvamus on planeeringu
kohta esitatud arvamus, eksperthinnang, ettepanek või vastuväide, millistele on
lisatud põhjendus.
Selgitus: kõna sõna “arvamus” on eesti keeles nii mitmetähendslik, siis
õigusselguse huvides on oluline mõistet avada. Lisaks on oluline, et arvamused
oleks ka põhjendatud, muidu on upuvad planeeringute koostajad arvamustesse, mis
on kokkuleppe saavutamiseks halvasti kasutatavad (a la “ehitage see kusagile mujale!”).
5) muuta eelnõu § 6 p 2 järgmiselt:
§ 6. 2) ehitise
arhitektuurilised tingimused on eelkõige ehitise terviklahenduse mahuline
ja ruumiline kirjeldus.
Selgitus: Planeering ja ehitusprojekt tuleb rohkem lahus hoida, kuna
tehakse sageli erinevate inimeste poolt. Soositud olukord on
arhitektuurikonkurss detailplaneeringu ehitusmahu ulatuses. Ehitusmaterjalide
valiku ettekirjutamine ei anna soovitud tulemusi, vt nt Tallinn, Mäekalda tn
13, kus ettekirjutatud materjalideks olid tsink- või vaskplekk (kasutatud on
mõlemat) ja viilkatus, ka täitsa olemas. De la Gardie kaubamaja Viru tänval jt.
Ilma ehitusmaterjalide ettekirjutuseta oleks saanud palju loovamad ja
loomulikumad lahendused. Miljööaladel ja projeketeerimistingimustes saab
ehitusmaterjalidest rääkida, õlgkatusele seavad oma piirangud tuletõrjujad. Ehitise välimus ja viimistlusmaterjalid
moodustavad väikese osa ehitise arhitektuurilahendusest. Nende küsimuste
ülemäärane reguleerimine võib mõjuda arhitektuuri kvaliteedile kokkuvõttes
negatiivselt ja eesmärgile vastupidiselt. Eelnõus esitatud definitsioon
tekitaks rohkelt arusaamatusi ka seoses kehtivate planeeringutega ja kohaliku
omavalitsuse senise praktikaga.
6) Kustutada § 6 p 3.
Vt eelmine selgitus, detailid lähevad veel
suurema kaarega planeeringu mõttest ja eesmärgist mööda. Lisaks tähendavad
ehitusdetailid ehitussõnaraamatute kohaselt tööstuslikult toodetud detaile:
plokki, sillust või paneeli. Puudub mõte nende määratlemiseks planeeringus, kui
konstruktsiooniküsimusi lahendab ehitusseadustik. Väljavõetav punkt: 3) ehitise kujunduslikud tingimused käsitlevad
ehitise terviklahenduse raames näiteks ehitise detaile _________;
7) Lisada uus
prg 6 p 3 järgmiselt ning muuta vastavalt prg 127 lg 1 p 3:
§ 6. 3) Ehitusvõimsus on
krundi hoone(te) ja rajatiste kogumahtude summa ehk
ehitise maapealsete ja maa-aluste siseruumide maht alumise keldrikorruse
põrandast kuni ruumide väljaehitamisvõimalusega pööningukorruseni, sealjuures
ei võeta mahtude määramisel arvesse ehitisealuseid läbisõite. Rajatise maht
määratakse juhul, kui see on planeeringu seisukohalt oluline ja otstarbekas.
Ehitise maht määratakse 1 m3 täpsusega.
8) Lisada uus prg
127 lg 1 p 3:
3) krundi ehitusvõimsuse määramine.
Selgitus: planeerimisel on
oluline kokku leppida ehitatava võimsus, sest sellest sõltub mõju
naaberkeskkonnale. Mõjul naaberkeskkonnale pole oluline konsool või tigutorni
kõrgeima osa hoonet ilmestav dekoor, vaid kogu kasutuskõlblik pind maa peal ja
maa all kokku, samuti mõju omavate rajatiste kogumaht.Teiseks tuleb märkida, et
eri aegadel tehtud planeeringud käsitlevad mõisteid erinevalt ja selguse
andmine on äärmiselt oluline. Ettepanekus on loobutud väliskontuuri
projektsioonist maapinnale kui ehituslikust, mitte planeerimisalasest moistest.
Segadus on suur, vt nt:
http://heringson.ee/2014/06/05/riigikohus-moisted-„ehitusalune-pindala“-ja-„ehitisealune-pind“-ei-ole-samasisulised/
9) muuta prg 6
lg 5 järgmiselt:
§ 6. 5) krundi hoonestusala on planeeringus määratud krundi
piiritletud osa, kuhu võib ehitada;
Selgitus: Oluliselt õigusselgem ja juhime
tähelepanu, et ehitamise mõiste on avatud ehitusseadustiku prg 4-s. Selle
kohaselt on lisaks püstitamisele ehitamine ka nt taastamine või rajamine.
10) lisada prg 6 uus p 10 ja muuta järgnevat numeratsiooni:
§ 6. 10)
miljööväärtuslik hoonestusala
on linnaehituslikus miljöös tervikuna harmoonilise üldmuljena säilinud nii
arhitektuur, haljastus, kui ka tänavavõrk ja krundijaotus. Miljööväärtuslikus
hoonestusalas pole väärtuslik niivõrd iga maja üksinda, kui neist kujunev ansambel
või kooslus.
Selgitus:
Mõiste
enda täpsustamine on vajalik õigusselguse ja keskkonna ning omandi
tasakaalustatud kaitse huvides. Eestis on laialdaselt kasutusel ka mõiste
‘väärtuslik maastik’, lisaks kasutatakse ka mõistet ‘keskkonnaväärtuslik ala’. Eesti
keeles on aga mõisted ‘miljöö’ ja ‘keskkond’ samatähenduslikud, seega oleks
üldplaneeringu mõistes vajalik täpsustada, et tegemist on miljööväärtusliku (=keskkonnaväärtusliku)
hoonestusalaga tiheasustusalal. Näiteks kasutatakse väärtuslike maastike
mõistet Viljandi maakonnaplaneeringu metoodikas. Põlva maakonnas tehti piloot
just hajaasustuse miljööväärtusliku hoonestusala määramisel ja järeldus oli
selline, et pigem nimetada seda ala hajaasustuses väärtuslikuks maastikuks
(maastikuväärtused jagunevad metoodika kohaselt esteetiline,
kultuurilis-ajalooline, looduslik, identiteedi ja rekreatsiooni). Seega on
vajalik määratleda, milline on üldplaneeringu mõistes miljööväärtuslik
hoonestusala, sest on tegemist üldplaneeringu taseme planeeringu ülesandega.
Oluline on ka rõhutada, et miljööväärtusliku ala puhul ei teki rangemat
kaitset, kui on muinsuskaitsealadel, vaid et kaitstakse ikka ainult mahtusid ja
välisviimistlusmaterjale. Definitsioon on võetud lühendatult Siseministeeriumi
poolt koostatud metoodikast (https://www.siseministeerium.ee/public/vaartus_uus.pdf).
Ettepanekuga seondub teine ME, mis muudab praegu kehtivas seaduseelnõud
osas, et miljööväärtuslikele hoonestasaladele saab seada kaitse- ja
kasutustingimusi, siis uues võiks selguse, täpsuse ja inimese enda kaitse
huvides olla, et määratakse maakasutus- ja ehitustingimusi.
Üheks
selgemaks variandiks peaks ka olema see, et kui praegu kehtivas seaduses on, et
miljööväärtuslikele hoonestasaladele saab seada kaitse- ja kasutustingimusi,
siis uues võiks selguse, täpsuse ja inimese ja tegelikult ka kultuuripärandi
püsimise enda kaitse huvides olla, et määratakse maakasutus- ja ehitustingimusi
(vt § 76. Lg (1) p 15) osas esitatud ettepanek).
ALTERNATIIVNE ETTEPANEK, MIS LANGEB MENETLUSEST VÄLJA, KUI TOETUST
LEIAB ETTEPANEK NR 34:
11) lisada prg 6 uus p 17:
§ 6. 17) väärtuslik üksikobjekt on maamärgilise
tähtsusega piirkonna tähelepanu keskmes asuv ehitis või rajatis, mille püsimist
maamärgina toetab ümbritsev objektile iseloomulik keskkond ning millele ja mida
ümbritsevale piirkonnale on määratud üldised ehitus- ja kasutustingimused.
Selgitus:
Muudatusettepanek nr 34 sisaldab ka ettepanekut
võtta väärtuslik ükskikobjekt välja. Üksikobjekti saab kaitsta ainult
keskkonnas – kui ümber on üksikobjekti toetav maastik või
hoonestus, siis tuleb
ka see määratleda. Just sellel põhjusel määratletakse näiteks
muinsuskaitseobjektidele 50 meetrist kaitsevööndit ning praktikas on korduvalt
ilmnenud, et sellise kaitsevööndi määratlemine kinnistu piirina (ehk vähendatuna
seaduse määratlusest) ei anna soovitud tulemust ligilähedaseltki, vt Kadrioru näitel siinsamas kõrval. Väärtusliku üksikobjekti määratemine koos kaitsevööndiga aga
tähendaks sisuliselt muinsuskaitseobjekti. Miljööalal asuv objekt on juba
vajalikul ja mõistlikul määral kaitstud.
Väärtuslik puithoone Poska tänavalt, millesse ülikallite investeeringute tegemine on muudetud ümbritsevate betoonkastidega suhteliselt mõttetuks. |
Me ei
määratle üksikuid looduskaitseobjekte üldplaneeringu mehhanismi kaudu teise
nimetusega objektidena, niisamuti ei tuleks määratleda sisuliselt
muinsuskaitselisi objekte eufemistlikult ja lahtikirjutamata mehhanismiga
üldplaneeringu kaudu. Tegemist on suure ja ebaproportsionaalse
omandipiiranguga, mis kaitsevööndi puudumise tõttu ei taga ka keskkonnalist
kaitset olukorras, kus objekt asub väljaspool miljööväärtuslikku hoonestusala
(ja kui objekt asub miljööväärtuslikul hoonestusalal, siis on tema mahud ja
välisviimistlusmaterjalid kaitstud ju niikuinii, vt mõiste selgitus, ning
topeltkaitset pole vaja rakendada. Ka UNESCO kaitse alla olevas Tallinna
vanalinnas on ca 1700-st ehitisest mälestised vaid ca 122 hoonet, mis olid
kaitse alla võetud enne ala moodustamist või kus kaitstakse 15-16. sajandi
interjööre).
12) Muuta §10 lg 1 järgmiselt:
Planeerimismenetlus
on avalik ning selle eesmärgiks on ruumi kasutamises kokkuleppe saavutamine.
Selgitus:
Avalikustamise eesmärk on kokkuleppe saavutamine ruumi kasutamises. Seaduse
eelnõus on läbivaks kirjalik menetlus, mis suurendab planeeringu koostamisel
bürokraatiat kuid ei aita kaasa kokkulepete saavutamisele. Selline piiratud
kaasamise meetod on vastuolus ka Euroopa Nõukogu ruumilise/regionaalse
planeerimise eest vastutavate ministrite 2014. aasta konverentsil vastu võetud
16. istungjärgul Napflioni deklaratsiooniga, mille eesmärgiks on territoriaalse
demokraatia edendamine ruumilises planeerimises.
Üheks oluliseks suunaks on,
deklaratsiooni kohaselt, teabe esitamine mitmesugustel viisidel ja laia
vahendite spektri kaudu. Sellest tulenevalt teeme ettepaneku lisada avalike
arutelude läbiviimine kõikide planeeringu liikide puhul planeeringu koostamise
käigus.
13) Täiendada §11 lg 2 järgmiselt:
Riiklikku
huvi väljendav planeering peab lähtuma riiklikest huvidest, integreerides
erinevaid valdkondi ning arvestades võimalusel kohalikke huve ja vajadusi.
Selgitus:
Planeeringu puhul on vajalik leida konsensus erinevate riigi tasandi
strateegiliste dokumentide osas, millel on ruumiline mõju koostatavale
planeeringule. Praktikas võib esineda juhuseid, kus ühe valdkonna eesmärke
tuleb eelistada teise valdkonna eesmärkidele (tegevustele). Seega on
valdkondade integreerimise põhimõte ruumilises planeerimises äärmiselt oluline,
mida rõhutavad ka Euroopa tasandi ruumilise planeerimise alased suunised.
14) Täiendada §11 lg 3 järgmiselt:
Kohalikku
huvi väljendav planeering peab lähtuma kohalikest huvidest ja olema kooskõlas
riiklikke huve väljendava planeeringuga või vajadusel teiste ruumilisi aspekte
väljendavate strateegiliste dokumentidega, neid ruumis integreerides.
Selgitus:
Planeeringu puhul on vajalik leida konsensus erinevate riigi tasandi
strateegiliste dokumentide osas, millel on ruumiline mõju koostatavale
planeeringule. Praktikas võib esineda juhuseid, kus ühe valdkonna eesmärke
tuleb eelistada teise valdkonna eesmärkidele (tegevustele). Seega on
valdkondade integreerimise põhimõte ruumilises planeerimises äärmiselt oluline,
mida rõhutavad ka Euroopa tasandi ruumilise planeerimise alased suunised.
15) Muuta § 14 lg 2
järgmiselt:
(2) Üleriigilise planeeringu võib
koostada planeeringuna merealade ja majandusvööndi planeerimiseks.
Selgitus:
Teemaplaneeringuna käsitletakse tavapäraselt ühte valdkonda nt puhkealad,
energeetika, transport jne, kuid mereala tuleb neid teemasid käsitleda
koostoimes. Seega on tegemist ala terviklike ja valdkondi integreeriva
lahendusega, mis koostatakse mereala kohta. Ka praegu koostatavaid mereala
planeeringuid ei ole nimetatud teemaplaneeringuteks. Seega ei ole mereala
planeerimine teemaplaneeringuna ei kohane ega korrektne.
Rannikuala
planeerimine tuleb sõnastusest välja jätta, kuna see on välja võetud ka
ülesannete alt § 15 lg 2.
16) Muuta §15 lg 2 järgmiselt:
(2)
Käesoleva seaduse § 14 lõikes 2 nimetatud mereala planeeringu ülesanded on:
2)
merekeskkonna kasutamiseks ja kaitseks vajalike meetmete määratlemine;
4)
oluliste sadamate paigutuse määramine;
6) kaitsealade ja nende
kasutustingimustega arvestamine ning vajaduse korral ettepanekute tegemine
kasutamistingimuste täpsustamiseks, uute kaitsealade loomiseks, kaitsealade
piiride korrigeerimiseks või kaitserežiimi lõpetamiseks;
Selgitus:
Teemaplaneeringuna käsitletakse tavapäraselt ühte valdkonda nt puhkealad,
energeetika, transport jne, kuid mereala tuleb neid teemasid käsitleda
koostoimes. Seega on tegemist ala terviklike ja valdkondi integreeriva
lahendusega, mis koostatakse mereala kohta. Ka praegu koostatavaid mereala
planeeringuid ei ole nimetatud teemaplaneeringuteks. Seega ei ole mereala
planeerimine teemaplaneeringuna ei kohane ega korrektne.
Lisaks merekeskkonna
kaitsele on oluline määrata planeeringuga mereala kasutamise tingimused.
Planeering ei tohiks keskenduda ainult kaitsele (merealast on kaitse all juba
ca 30%).
Üleriigilise planeeringu ülesandeks ei peaks olema kõikide sadamate
paigutuse määramine vaid nende, mis on riigi tasandil olulised. Seda printsiipi
on rakendatud üleriigilises planeeringus Eesti 2030+ ning see üldistuse tasand
peaks olema ka mereala planeeringus
Lisaks kaitsealade loomisele ja
kaitserežiimi lõpetamisele peaks olema võimalus kaitsealade piiride
korrigeerimiseks, et vältida võimalikke konflikte või tulenevalt täiendavast
informatsioonist tagada merekeskkonna parem kaitse.
17) Muuta §16 lg 2 järgmiselt:
Üleriigilise
planeeringu koostamisse kaasatakse Riigikogu, maavanemad, kohaliku omavalitsuse
üksused ja asutused, kellel võib olla põhjendatud huvi eeldatavalt kaasneva
olulise keskkonnamõju või planeeringuala ruumiliste arengusuundumuste vastu,
sealhulgas _____________ valitsusvälised organisatsioonid. Üleriigilise mereala
planeeringu koostamisse kaastakse planeeritava alaga piirnevate maakondade
maavanemad.
Selgitus:
Kaasatavate ringi tuleb laiendada ka teistele valitsusvälistele organisatsioonidele
või nende katusorganisatsioonidele, mitte ainult
keskkonnaorganisatsioone kui
eristaatuses olevad organisatsioonid võrreldes teiste valitusväliste
organisatsioonidega. Samaväärne kaasarääkimise õigus on näiteks Eesti
Muinsuskaitse Seltsil või ühendustel, mis propageerivad näiteks jalgrattasõitu.
Loobuda mereala planeeringu puhul mõistest teemaplaneering, vt eelnevaid
selgitusi.
18) Muuta §16 lg 5 järgnevalt:
Üleriigilise
planeeringu koostamise vältel avalikustatakse see jooksvalt koos olulisemate
lisade, eelkõige uuringute, kooskõlastuste, arvamuste ja muu ajakohase teabega
koostamise korraldaja veebilehel ja riiklikus planeeringute infosüsteemis.
Selgitus:
planeeringutest huvitatud inimestel kujuneb loodetavasti huvi jälgida just seda
infosüsteemi ootuses, et sealt saab kogu vajaliku info.
19) Täiendada §31 lg 2 järgmiselt:
Riigi
eriplaneeringu asukoha eelvaliku tegemisel tuleb kaaluda mitut võimalikku
asukohta, võttes arvesse sotsiaalseid, majanduslikke, kultuurilisi ja
looduskeskkonnast tingitud asjaolusid.
Selgitus:
Eelnõu praeguses sõnastuses puudub viide vajadusele asukohti kaaluda
laiapõhjaliselt, võttes arvesse kogu ruumilise planeerimise seisukohalt
vajalikke asjaolusid ja mõjusid. Arvestades riigi eriplaneeringu objektis oleva
ehitise iseloomu, tuleb asukohtade võrdlemisel tasakaalustatud tulemuse
saavutamiseks tähelepanu pöörata lisaks looduskeskkonnale ka tehnilis-
majanduslikele ja elukeskkonna asjaoludele.
20) Muuta § 33 lg 3 sõnastust järgnevalt:
Riigi
eriplaneeringu asukoha eelvaliku lähteseisukohtade ja keskkonnamõju
strateegilise hindamise väljatöötamise kavatsuse avalik väljapanek kestab
vähemalt 30 päeva.
Selgitus:
§ 39 lg 3 kestab järgi riigi eriplaneeringu eelvaliku otsuse eelnõu ja
keskkonnamõju strateegilise hindamise esimese etapi aruande avalik väljapanek
vähemalt 30 päeva. Lähteseisukohtade ja väljatöötamise kavatsuse avaliku
väljapaneku kahekordne pikkus võrreldes oluliselt informatiivsema ja avalikkuse
jaoks suurema kaaluga eelvaliku otsuse eelnõu ning I etapi aruande avaliku
väljapaneku pikkusega ei ole otstarbekas.
21) Täiendada § 39 lg 6 p 3 sõnastust
järgmiselt:
Märkida
kavandatava ehitise otstarve ning kirjeldada sellega seonduvat tegevust ja
kaasneda võivat olulist keskkonnamõju, sealhulgas kaasneda võivat olulist
keskkonnamõju alternatiivsetes asukohtades.
Selgitus:
Kuna etapi tulemusel valmib erinevate asukohtade sobivuse analüüs, on
avalikkuse paremaks teavitamiseks otstarbekas ka teates välja tuua oluline
keskkonnamõju just alternatiivsetes asukohtades.
22) Muuta protsesside järjekorda, muutes
selleks paragrahvide järjekorda – tõsta § 36 (lähteseisukohtade ja KSH
väljatöötamise kavatsuse kohta ettepanekute küsimine) § 33 ette.
Selgitus:
Ministeeriumid ja teised ametiasutused võivad eriplaneeringu lähteseisukohtade
kohta esitada olulist informatsiooni ja täiendusi. Avalikkusel peab olema
võimalus esitatud ettepanekutega tutvuda. Olukorras, kus enne viiakse läbi
avalik väljapanek ja arutelu ja seejärel küsitakse arvamusi ametiasutustel, ei
jõua ametkondlikud ettepanekud avalikkuseni etapis, kus on võimalik
lähteseisukohtade kohta arvamusi esitada. Riigi eriplaneeringu koostamise
järgmistes faasides (otsuse eelnõu ja KSH I etapi aruanne ) on ülalkirjeldatud
loogikat (ametkondlikud seisukohad enne, seejärel avalikustamine § 38, 39)
järgitud.
23) Muuta § 54 lg 3 järgmiselt:
Riigi
eriplaneering kaotab kehtivuse, kui planeeringut ei ole asutud ellu viima
sealhulgas ei ole antud ehitusluba planeeringuga kavandatud ehitise
ehitamiseks, kümne aasta möödumisel riigi eriplaneeringu kehtestamisest
arvates.
Selgitus:
Keerukate objektide rajamiseks on vajalik ka tehnilise projekti tegemine.
Projekteerimiseks on sageli omakorda vajalik (Euroopa) kaasfinantseeringu
taotlemine, mis võib osutuda ajakulukaks. Ulatuslike joonehitiste
projekteerimine toimub etapiviisiliselt, nö lõikude kaupa. 5 aastane
kehtivusaeg ei pruugi võimaldada ehitusloa taotlemiseks kõikide vajalike tööde
tegemist.
24) Täiendada §54 lõiget 4 järgmise
lausega:
Maakonnaplaneeringu
koostamisel arvestatakse lisaks keskkonnamõjude hindamise tulemustele ka
majanduslikke, sotsiaalseid ning kultuurilisele keskkonnale avalduvad mõjusid.
Selgitus:
Mõjude hindamist tuleb täiendada ka majanduslike, sotsiaalsete ja kultuuriliste
mõjude hindamiseha, tasakaalustamaks eelnõus prevaleerivat keskkonnamõjude
hindamist. Põhirõhk, eelnõu läbivalt, on keskkonnamõju strateegilisel
hindamisel, jättes tahaplaanile majandusliku ja sotsiaalse arengu ning nende
mõjude hindamise, võimendades veelgi keskkonna käsitlust, mis Eestis on kahjuks
ainult looduskeskkonna põhine. Jääb selgusetuks, kuidas sellisel juhul
täidetakse EL 2020 eesmärke või tasakaalustatakse ning soodustatakse
majanduslikult, kultuuriliselt ja sotsiaalselt jätkusuutlikku arengut eelnõu §
1 lg 3 tulenevalt.
25) Muuta § 58 lg 2 järgmiselt:
Maakonnaplaneeringu
koostamisse kaasatakse asutused, kellel võib olla põhjendatud huvi eeldatavalt
kaasneva keskkonnamõju planeeringuala olulise või ruumiliste arengusuundumuste
vastu, sealhulgas valitsusvälised ______organisatsioonid neid ühendava
organisatsiooni kaudu.
Selgitus:
Kaasatavate ringi tuleb laiendada ka teistele valitsusvälistele
organisatsioonidele, sealhulgas maakondlikke organisatsioonidele (või nende
katusorganisatsioonidele).
26) Täiendada §59 lg 6 esimest lauset
järgmiselt:
Teade
maakonnaplaneeringu ja keskkonnamõju strateegilise hindamise algatamisest
avaldatakse riiklikus planeeringute infosüsteemis, Ametlikes
Teadaannetes ja planeeringuala maavalitsuse ja omavalitsuste veebilehtedel 14
päeva jooksul algatamisest arvates.
Selgitus:
Loodetavasti harjuvad inimesed kasutama planeeringute infosüsteemi
planeeringualase info saamiseks. Lisada juurde omavalitsuste veebilehed, sest
maakonnaplaneering mõjutab otseset kohaliku omavalitsuse üldplaneeringuid –
eelnõu § 56 lg 3 ja § 57 lg 1 p 11.
27) Muuta sama põhimõtte järgi ka §68 lg
6:
(6) Maakonnaplaneeringu
avaliku väljapaneku toimumise aeg ja koht teatatakse riiklikus planeeringute
infosüsteemis, maakonnalehes või ühes üleriigilise levikuga ajalehes ja
planeeringuala kohaliku omavalitsuse üksuse vähemalt üks kord kuus ilmuvas
valla- või linnalehes, samuti planeeringuala maavalitsuse ja omavalitsuste
veebilehtedel hiljemalt 14 päeva enne avaliku väljapaneku algust.
Selgitus:
bitid ja baidid on avalikustamisel loomulikud abimehed.
28) Lisada § 70 lõikesse 1 järgmine
lause:
Samuti
avaldatakse informatsioon maavalitsuse veebilehel, asjassepuutuvate
omavalitsuste veebilehtedel ning riiklikus planeeringute infosüsteemis.
Selgitus:
bitid ja baidid on avalikustamisel loomulikud abimehed.
29) Muuta §74 lõiget 1 järgmiselt:
Maakonnaplaneeringu
kehtetuks tunnistamiseks tuleb koostada uus maakonnaplaneering, lähtudes
käesolevas seaduses maakonnaplaneeringu ettenähtud nõuetest.
Selgitus:
Alati puudub vajadus käsitleda sama planeeringuala, ala võib olla ka suurem
(või väiksem) või sama teemat. Vajalikuks või osutuda just mõne uue teema
käsitlemine maakonnaplaneeringus. Näitena võib tuua sotsiaalne infrastruktuuri
planeeringuid maakondades.
30) Täiendada §75 lõiget 4 järgmise
lausega:
Üldplaneeringu
koostamisel arvestatakse lisaks keskkonnamõjude hindamise tulemustele ka
majanduslikke, sotsiaalseid ning kultuurilisele keskkonnale avalduvad mõjusid.
Selgitus:
arvestada tuleb ka teiste oluliste mõjudega.
31) Lühendada §75 lõiget 5 järgmiselt:
Üldplaneering
on detailplaneeringu koostamise ja detailplaneeringu koostamise kohustuse
puudumisel projekteerimistingimuste andmise alus.
Selgitus:
Teeme
kohaliku omavalitsuse eriplaneeringu ptk 7 kommentaare välja võtmise eelnõust.
Vt ptk 7 kommentaare.
32) Muuta paragrahvi 75 lõiget 6
järgmiselt:
(6) Kui planeeritaval maa-alal asub _______muinsuskaitseala või
selle kaitsevöönd, tuleb üldplaneering koostada, arvestades
Muinsuskaitseametiga kooskõlastatud üldplaneeringu muinsuskaitse eritingimusi.
Põhjendus:
Praegu
kehtiva planeerimisseaduse kohaselt on muinsuskaitse eritingimused
üldplaneeringule nõutud ainult siis, kui planeeringualale jääb muinsuskaitseala
või selle kaitsevöönd (Paragrahv 8 lg (10)).
Juhul,
kui laiendada nõuet selliselt, et eritingimused on kohustuslikud ka siis, kui
üldplaneeringu alasse jääb mõni kinnismälestis või selle kaitsevöönd, tuleb
hakata eritingimusi koostama praktiliselt kõikidele üldplaneeringutele. Kõikide
omavalitsuste aladele jääb mitmeid kinnismälestisi (arheoloogia, ehitised,
ajaloomälestised). Muinsuskaitse eritingimuste koostamine kõikidele
üldplaneeringutele ei ole sisuliselt vajalik ning tekitaks suure lisakoormuse
üldplaneeringute koostajatele.
33) Täiendada § 76 lg 1 p 6 järgnevalt:
§
76 lg 1 p 6) supelranna ala määramine ja selle kasutamisest tulenevate
kitsenduste, sealhulgas avaliku kasutusrežiimi täpsustamine;
Selgitus:
seadusesätte mõtteks on reserveerida selgelt avalikus kasutuses olevad alad.
Praktikas ei tarvitse kogu supelrand olla avalikus kasutuses.
34) Muuta § 76 lg 1 p 15) järgnevalt ning
täiendada paragrahvi 6 miljööväärtusliku hoonestusala mõistega (vt ettepanek nr
10)
15)
miljööväärtuslike hoonestusalade ________määramine ning nende ehitus-
ja kasutustingimuste seadmine;
Selgitus:
Praegune eelnõu mõistete osa ega ka seletuskiri ütle mitte midagi selle kohta,
mida täpselt on mõeldud üldplaneeringu ja üksikobjektidega. Tegemist on senise
praktika kohaselt, kus väärtuslikuks üksikobjektiks on võetud üksikhooneid või
kinnistuid, moodustades sinna sisuliselt miljööala, kokkuvõttes rangemate
piirangutega kui on riikliku tähtsusega kultuurimälestistel, mis devalveerib
muinsuskaitse tähendust, ent ei taga samas kultuuriväärtusega objektide
säilimist toetavas ja iseloomulikus keskkonnas. Võrdluseks, et muinsuskaiste
all oleval objektil on mingid leevendused, kaitsevööndid, mingit laadi
omanikutoetused jne. Kui jätta üksikobjekti määratlus sisse, siis planeeringu
mõistes saaks see olla ikka ainult maamärk, mida toetab ümbritsev ala, näiteks
üksik setu talu künka peal, koos säilinud teede ja põllumaade mustriga või
kohalik vana koolimaja koos ümbritseva aia, spordiväljaku ja muu
infrastruktuuriga – aga mitte nii, et koolimaja või talu võetakse väärtusliku
üksikobjektina kaitse alla ja kõrvale lubatakse ehitada korruselamuid või
büroopindu või tehas. Oluline on ka rõhutada, et mõeldud on sellisel juhul ka
ikka üldisi ehitus- ja kasutustingimusi, mitte kohustust restaureerida (kui
koolimajast saab kahepereeelamu, siis tegelikult ikka võib teha terrassid ka
juurde ja võib-olla korruse peale ehitada. Sellied üldised tingimused peaksid
olema planeeringus määratletud, nagu on riikliku kaitse all olevale objektile
määratletud kaitse alla võtmisel kaitsekohustuse teatisega, mida saab teha ja
millest tuleks hoiduda). Liiga hägused määratlused ei sidusta Eestit ja ei
tekita vaimustust kultuuripäradist ning selle omamisest ning mõistuspärasest
arendamisest. Lisaks tekitame väärtuslike üksikobjektide nimetamisega ise ohu,
et kui on vana maja, mis pole väärtusliku üksikobjektina kirjas, siis tähendab
see justkui automaatset lammutusluba. Sel eesmärgil on määratlust kitsendatud,
lähtudes objekti laiemast ruumilisest mõjust ja selle mõjuala säilitamisest.
ALTERNATIIVNE
ETTEPANEK PUHUKS, KUI EI LEIA TOETUST ETTEPANEK NR 34:
35) Muuta § 76 lg 1 p 15) järgnevalt ning
täiendada paragrahvi 6 miljööväärtusliku hoonestusala ning väärtusliku
üksikobjekti mõistega.
15)
miljööväärtuslike hoonestusalade ja väärtuslike üksikobjektide määramine
ning nende ehitus- ja maakasutustingimuste seadmine;
Selgitus
kattub suuresti eelpooleleva punkti selgitusega. Kui otsustatakse väärtusliku
üksikobjekti kaitsmine üldplaneeringusse sisse jätta, tuleb avada nii avalike
huvide kaitse kui ka omaniku omandiõiguste piiramise ulatus oluliselt
põhjalikumalt.
36) Muuta paragrahvis 76 lg 1 punkti 16
ja sõnastada see järgmiselt:
Riikliku
ja kohaliku
tähtsusega kultuuripärandi säilitamise meetmete, sh selle üldiste
kasutustingimuste määramine ja täpsustamine.
Selgitus:
Praegu
kehtiva planeerimisseaduse kohaselt on võimalik üldplaneeringuga (ÜP) teha ettepanekuid riiklike
mälestiste kaitserežiimi täpsustamiseks, kaitse alla võtmiseks või kaitse
lõpetamiseks. (Paragrahv 8 3) (13) ja (14). See on igati mõistlik, et uue
seadusega kaotatakse võimalus ÜP kaudu riikliku kaitse alla võtmise ja kaitse
lõpetamise ettepanekute tegemiseks, kuna neid ettepanekuid on tehtud tohutult
palju ja tegelikkuses Muinsuskaitseamet neid menetlusse võtta ei ole jõudnud, kaitse alla
võtmist ja lõpetamist menetletakse siiski konkreetsete üksikettepanekute kaupa.
Küll aga on oluline säilitada võimalus
läbi ÜP ka riiklike mälestiste ja muinsuskaitsealade kaitserežiimi täpsustada,
nt määrata kõrguspiiranguid, vaatesektoreid jms. Seda on mõistlik teha just ÜP
raames, et kaitserežiimi määramine / täpsustamine oleks piirkonna üldise
arenguvisiooniga kooskõlas. Pikemas perspektiivis võiks ideaalis
jõuda selleni, et ÜP raames on muinsuskaitsealadel ja ka paljudel mälestistel
määratud nii täpsed kaitse- ja kasutustingimused, et on võimalik ka DP
kohustusest vabastamine Planeerimisseaduse paragrahv 125 (15) alusel.
37) Täiendada § 76 lg 1 p 19 järgnevalt:
§
76 lg 1 p 19) puhke- ja virgestusalade asukoha ja nendest tekkivate
kitsenduste, sealhulgas avaliku
kasutusrežiimi määramine;
Selgitus:
Lähtudes seaduse eelnõu üldistest põhimõtetest, peab planeeringutega tagama
muuhulgas avalike huvide arvestamise. Puhkealade avaliku kasutuse määramine on
neist üks olulisemaid.
38) Täiendada § 76 lg 1 p 17) järgmiselt:
§
76 lg 1 p 17) planeeringuala üldiste kasutus- ja ehitustingimuste, sealhulgas detailplaneeringu
lähteülesande või projekteerimistingimuste andmise aluseks olevate
tingimuste, maakasutuse juhtotstarbe, vajadusel maksimaalse ehitusmahu,
hoonestuse kõrguspiirangu ja haljastusnõuete määramine;
Selgitus:
Kasutus- ja ehitustingimused üldplaneeringus on aluseks ka detailplaneeringute
koostamisele. Osadel aladel pole otstarbekas määrata kõiki tingimusi.
39) Täiendada § 76 lg 1 p 22) järgmiselt:
§
76 lg 1 p 22) liikluskorralduse üldiste põhimõtete määramine, sealhulgas
jalakäijate ja kergliikluse liikumise soosimine;
Selgitus:
liikluskorraldus kipub olema liigselt motoriseerituse keskne, seetõttu teeme
ettepaneku eraldi välja tuua ka tervislikumad ja keskkonnasõbralikumad
liikumisvõimalused.
40) Muuta § 76 lg 1 p 25) ja 26) lõigete
sõnastust, liites need kokku järgmise sõnastusega lõikeks (vt ka ettepanek nr
41):
25)
detailplaneeringu koostamise kohustusega juhtude ja alade, sealhulgas tiheasustusalade
tunnuste täpsustamine ja vastavate alade määramine;
41) § 76 lg 1 p 26 tühistada.
Selgitus:
Kuna eelnõu § 75 järgi “Üldplaneeringu eesmärk on kogu valla või linna
territooriumi või selle osa ruumilise arengu põhimõtete ja suundumuste
määratlemine”, tuleb määrata ka asustuse üldine iseloom, näidates ära
tiheasustusalade kriteeriumid ja nende paiknemise. Enam kui 10 kehtivat seadust
kajastab tiheasustusala, reguleerides tiheasustusalal toimuvaid tegevusi
erinevalt hajaasustustest. Maareformiseadusest lähtumine ei ole tänasel päeval
enam aktuaalne.
42) Lisada § 76 lg 1 p 1) uue lõikena
järgnevalt, muutes järgnevate lõigete numeratsiooni:
1)
planeeringuala ruumilise arengu põhimõtete kujundamine, avalike väärtuste
väljaselgitamine, säästva ja tasakaalustatud ruumilise arengu tingimuste
seadmine;
Selgitus:
Kuigi eelnõus on üldplaneeringu eesmärk nimetatud, peab see kajastuma ka
ülesandena. KOV ruumilise arengu põhimõtete kujundamise analüüs ja selgitus on
üldplaneeringu strateegiline, olulisem küsimus.
43) Lisada § 76 lg 1 p 2) uue lõikena
järgnevalt, muutes järgnevate lõigete numeratsiooni:
2)
ruumilised meetmed ettevõtluskeskkonna kujundamiseks;
Selgitus:
Üldplaneering peab andma paindlikud ja toetavad võimalused (kruntimise
paindlikkus, hoonestuse tihedus, kavandatavate töökohtade arv jne.)
ettevõtluskeskkonna kujundamiseks ja investeeringute kiiremaks võimaldamiseks
suuremas, sealhulgas ka rahvusvahelises konkurentsis.
44)
täiendada § 76 lg 1 p 24:
24)
Alade ja juhtude määramine, mille esinemisel tuleb detailplaneeringu või
ehitusprojekti koostamisel kaaluda arhitektuurivõistluse korraldamist.
Selgitus: Täiendus on oluline, sest
senises praktikas on vastavat nõuet üldplaneeringutes rakendatud ennekõike
ehitusprojektide ruumilise lahenduse leidmisel, seda ka nendel juhtudel, kus
puudub detailplaneeringu vajadus. Selles olukorras ei ole mõistlik isikuid
koormata detailplaneeringu koostamisega.
45) §77 lg 2 muudetakse järgmiselt:
(2) Üldplaneeringu
koostamisse kaasatakse maavanem ja isikud, kelle õigusi planeering puudutab
või võib puudutada, isikud, kes on avaldanud soovi olla selle koostamisse
kaasatud, planeeringualaga piirnevad kohaliku omavalitsuse üksused, samuti
asutused, kellel võib olla põhjendatud huvi eeldatavalt kaasneva oluliste
mõjude või planeeringuala ruumiliste arengusuundumuste vastu_______.
Selgitus:
Pragrahvile on tehtud kolm muudatust. Esimene muudatus toob selgemalt välja, et
kaasatakse kõik, kelle õigusi planeering puudutab, näiteks omanikke, kelle
olemasolevate hoonete suhtes seatakse omandikitsendusi, näiteks
miljööväärtusliku hoonestusala määramisega. Teise ettepanekuga laiendatakse
esmalt asutuste kui ekspertide kaasamise ulatust oluliste mõjude puhul, näiteks
võiks tervishoiuasutuste võrgu suurte muutuste korral kaasamine anda kompetentsi
Sotsiaalministeeriumist. Kolmas muudatus parandab õigusselgust ja suurendab
loomulikku kaasamist. Kui asumiselts on huvitatud kaasatud olemisest, siis
peaks asumiselts endast kohalikule omavalitsusele teada andma isikuna, kes on
planeeringutest huvitatud mingil alal, samamoodi toimib see ka teiste
isikutega. Näiteks annab Telliskivi Selts teada Tallinna Linnavalitsusele
lihtkirjalikul moel, et on huvitatud kaasatud olemast kõikidele planeeringutele
Kalamaja, Pelgulinna ja asumiseltsi poolt selgelt määratletud piirialadel
(näiteks Kesklinna Põhja-Tallinnaga piirenavates osades) – seega nii nimetatud
kahe linnaosa üldplaneeringutesse kui ka võimalikesse teemaplaneeringutesse,
mis neid alasid puudutab. Eelnõus olev konstruktsioon, kus asumiseltsid oleks
justkui kaasatud ainult juhul, kui tegu on suure keskkonnamõjuga planeeringuga,
on põhjendamatu piirang.
46) §79 lõiget 2 muudetakse järgmiselt:
(2) Üldplaneeringu
koostamise ja keskkonnamõju strateegilise hindamise lõpetamisest ja
selle põhjustest teavitatakse lähtudes käesoleva seaduse § 78 lõikes 5 ja 7
üldplaneeringu ja keskkonnamõju strateegilise hindamise algatamisest
teavitamisele ettenähtud nõuetest.
Selgitus:
tehniline muudatus, lõetada ei saa planeeringut, vaid ikka selle koostamist.
47) Täiendada § 81 lg 1 järgnevalt:
§
81 lg 1 Pärast üldplaneeringu ja keskkonnamõju strateegilise hindamise
algatamist koostab üldplaneeringu koostamise korraldaja keskkonnamõju
strateegilise hindamise väljatöötamise kavatsuse ja üldplaneeringu
lähteseisukohad.
Selgitus:
Eelnõus on määratletud küll KSH kavatsuse koostamise vajadus, kuid
lähteülesande koostamise vajaduse kohta ülesanne puudub. Kui soovitakse
võimalikult tihedalt siduda mõlema dokumendi koostamise protsess, siis oleks
vajalik vastava muudatuse tegemine eelnõusse. Tegelikkuses võib sõltuda
lähteülesandest olulisel määral ka see, milliseid keskkonnamõjusid kokkuvõttes
hinnata tuleks. Seletuskirja tuleks lisada, et üldplaneeringu
lähteseisukohtades täpsustatakse muuhulgas üldplaneeringu koostamise eesmärki,
ülesandeid, sidusust muude strateegiliste dokumentidega, ajakava ja
vormistamise nõudeid ning planeeringu koostamise korraldamise ja
kooskõlastamisega seonduvaid ülesandeid.
48) Täiendada § 82 lõigetega 7 ja 8
järgnevalt:
(7)
Kohalik omavalitsus korraldab üldplaneeringu keskkonnamõju strateegilise
hindamise väljatöötamise kavatsuse ja üldplaneeringu lähteseisukohtade
tutvustamiseks avaliku arutelu.
(8)
Üldplaneeringu ja keskkonnamõju strateegilise hindamise väljatöötamise
kavatsuse ja üldplaneeringu lähteseisukohtade avaliku arutelu toimumise aeg ja
koht teatatakse planeeringuala kohaliku omavalitsuse üksuse vähemalt üks kord
kuus ilmuvas valla- või linnalehes, samuti maakonnalehes või üleriigilise
levikuga ajalehes, mille on kohaliku omavalitsuse üksus määranud valla või
linna ametlike teadete avaldamise kohaks, hiljemalt 7 päeva enne avaliku
arutelu algust. Kui kohaliku omavalitsuse üksusel valla- või linnaleht puudub
või ei ole teatamine valla- või linnalehe ilmumissageduse tõttu hiljemalt 14 päeva
enne avaliku väljapaneku algust võimalik, avaldatakse teade hiljemalt 14 päeva
enne avaliku väljapaneku algust planeeringuala maakonnalehes. Teade
üldplaneeringu keskkonnamõju strateegilise hindamise väljatöötamise kavatsuse
ja üldplaneeringu lähteseisukohtade avalikust arutelust avaldatakse
üldplaneeringu koostamise korraldaja veebilehel.
Selgitus:
Nimetatud arutelu on oluline, kuna selle käigus võivad täpsustuda nimetatud
dokumentidega määratavad ülesanded, vastasel juhul võivad need ilmneda protsessi
hilisemas staadiumis ja raskendada planeeringu menetlemist.
49) Sõnastada § 83 järgnevalt:
Üldplaneeringu
eskiislahenduse avalik väljapanek ja arutelu.
(1) Planeeringu koostamise
korraldaja korraldab üldplaneeringu eskiislahenduse tutvustamiseks avaliku
väljapaneku ja vähemalt kaks avalikku arutelu.
50) Tühistada eelnõust § 84-85 ja lisada
§- dele 88-90 keskkonnamõjude strateegilise hindamise aruande avalikustamise
menetlus.
Selgitus:
Planeeringuprotsessis on oluline leida erinevaid valdkondi tasakaalustav ning
erinevate huvigruppide seisukohti arvestav planeeringulahendus. Seda on lihtsam
saavutada aruelude käigus kui kirjaliku menetluse läbiviimisel.
Kahe järjestiku
samasisulise kirjaliku menetluse läbiviimine ei ole otstarbekas ega anna
planeeringu sisule täiendavat kvaliteeti. Lisaks sellele kaasneb põhjendamatu
halduskoormus kõikidele osapooltele. Praegune eelnõu sõnastus, kus toimub kaks
üldplaneeringu avalikustamise menetlust on segadusse ajav ja desorienteeruv.
Kõigile arusaadav on, kui esialgselt avalikustatakse planeeringu
eskiislahendust, st. lahendust, mida KOV veel heaks kiitnud pole, ja pärast
vastuvõtmist üldplaneeringut, ehk selle põhilahendust.
51) Täiendada §88 lg 6 esimest lauset
järgnevalt:
(6) Üldplaneeringu
avaliku väljapaneku ja avaliku arutelu toimumise aeg ja koht avaldatakse
riiklikus planeeringute infosüsteemis, omavalituse veebilehel ja teatatakse
vähemalt üks kord kuus ilmuvas valla- või linnalehes, samuti maakonnalehes või
üleriigilise levikuga ajalehes, mille on kohaliku omavalitsuse üksus määranud
valla või linna ametlike teadete avaldamise kohaks, hiljemalt 14 päeva enne
avaliku väljapaneku algust.
Selgitus:
Lisada avalikustamise allikana riiklik planeeringute infosüsteem, sest eelnõu §
7 lg 3 kohaselt töödeldakse teavet planeerimise kohta nimetatud infosüsteemis.
KOV veebilehel avalikustamine on ka E-Eestis normaalsus.
52) Võtta seaduse eelnõust välja ptk 7.
Selgitus:
Kõiki kohaliku omavalitsuse eriplaneeringu ülesandeid saab edukalt ja isegi
edukamalt lahendada maakonnaplaneeringu või üldplaneeringu
teemaplaneeringutena.
(1) Detailplaneering
koostatakse kohaliku omavalitsuse üksuse territooriumi osa kohta, mis ei ole
reeglina väiksem kui üks kvartal, ning vajadusel avalikes veekogudes
kaldaga püsivalt ühendatud või kaldaga funktsionaalselt seotud ehitiste
planeerimiseks.
Selgitus:
planeeringu koostamise ülesanne on reeglina suuremate ruumiliste ülesannete
lahendamine kui ühel kinnistul toimuv. Ühel kinnistul ehitamiseks peaks piisama
regulatsioonidest, mis lubavad ehitada ilma planeeringuta. Kui planeering on
juba vajalik, on tegemist suurema ruumilise mõjuga, mis nõuab terve kvartali
läbianalüüsimist, et seaduse eesmärke täita. Erandlikumate ülesannete puhuks
jätab pakutav sõnastus ka paindlikuma võimaluse.
54) Tühistada § 125 lg 7:
(7) Juhul, kui detailplaneeringu koostamisel on nõutav keskkonnamõju
strateegilise hindamise läbiviimine, lähtutakse detailplaneeringu menetlemisel
üldplaneeringu menetlemisele ettenähtud nõuetest.
Selgitus: tegemist on planeeringuga, mis ei muuda
üldplaneeringut, seega saab eeldada, et oluline keskkonnamõju on selles
piirkonnas üldplaneeringu käigus õldiselt läbi arutatud. Keerukam menetlus pole
seetõttu ja halduskoormuse mõttes põhjendatud.
55) Täiendada § 125
lõiget 8 järgmiselt:
(8) Kui
planeeritaval maa-alal asub muinsuskaitseala, kinnismälestis või nende
kaitsevöönd, tuleb detailplaneering koostada, arvestades Muinsuskaitseametiga
kooskõlastatud detailplaneeringu muinsuskaitse eritingimusi juhul, kui
Muinsuskaitseamet on eritingimuste vajalikkust kinnitanud.
Selgitus:
Lisatud on võimalus, et Muinsuskaitseamet (MKA) loobub eritingimuste nõudmisest
näiteks põhjusel, et kaitsekohustuse teatis on planeeringu läbiviimiseks piisav
või ei ole planeeritav ulatus eritingimusi nõudev. MKA osaleb hiljem ka
kooskõlastajana, seega kui planeeringulahendus muutub, saab reageerida
vastavalt uuele olukorrale. Muinsuskaitse eritingimuste nõue igal juhul on
põhjendamatu ning suurendab planeeringute menetlemisel nii halduskoormust kui
pikendab menetluse aega.
56) Täiendada § 126 lõiget 1 järgmiselt:
(1)
Detailplaneeringu koostamine on nõutav linnades, alevites, alevikes ning
muudel tiheasustusaladel, nendega piirnevas avalikus veekogus
ehitusloakohustusliku:
Selgitus:
Ka külades (a la Peetri küla, mis küll enam küla pole) paiknevatel tiheasustusaladel, kus võib esineda
arvukalt vastuolulisi huvisid, ei tohiks lubada maa-alade kruntimist ja
ehitusõiguse määramist vaid maakorralduskava ja projekteerimistingimustega,
vaid avaliku protsessi kaudu. Olemasolevad ja väljaspool üldplaneeringuga
määratut rajatavad uuselamurajoonid peaksid samuti olema detailplaneeringu
koostamise kohustusega, sest tegemist on sisuliselt linnalise keskkonnaga.
57) Muuta § 126 lg 1 p 2 järgmiselt:
2) olemasoleva
hoone laiendamiseks üle 33 protsendi;
Selgitus:
planeeringu mõte on ikkagi selles, et suuremad muudatused inimestele
harjumuspärases ruumis oleks läbi arutatud. Hoone esialgselt kavandatud maht on
esimene ehitusprojekt, mille järgi hoonet võib-olla kunagi ei ehitatudki.
Projekt võib olla oluliselt suuremas mahus, kui valmis ehitatud hoone, ning ei
oma kaasaegses planeerimissituatsioonis enam mingit tähendust. Kuna hoone laiendamisel
on ees rida muid piire, nagu konstruktsioonide püsivus (üle ühe korra
kolmandikku peale ehitada reeglina ei saa), kujad ja tuleohutusnõuded (laiusele
tuleb loomulik piir ette) jms, siis ei ole tegelikkuses vajalik piirangu
seadmine. Pigem tuleks seda 33%-ehitust soodustada, kuna sellistel juhtudel
ehitatakse juurde veel suhteliselt mõistlik massiiv ning säilitatakse ka
olemasolev ehitis (hea näide: Tselluloosivabriku keeduhoone pealeehitus
Tallinnas, mis sai rahvusvahelise tunnustuse). Kui planeering ette võetakse,
siis on see piisavalt keerukas protseduur, et peaaegu reegina topitakse
kinnistule iga võimalik ehitusruutmeeter ning tulemus on 33%-lisest kehvem.
Koosmõjus sama paragrahvi lõikega 5 tuleb ka tõdeda, et 33%-line juurdeehitus
ei tohiks olla piiratum kui uue hoone püstitamine tühjale kohale ilma
planeeringuta.
58)
ALTERNATIIVNE ETTEPANEK Muuta § 126 lg 1 p 2 (kui ettepanek nr 56 ei leia toetust):
2)
olemasoleva hoone laiendamiseks valmisehitatud mahust üle 33 protsendi,
ent mitte rohkem kui 4000 m3 mahus;
Selgitus:
Eelnõu
pakutud uus sõnastus määratleb ära mahu detailplaneeringu koostamise mõttest ja
eesmärgist tulenevalt. Planeeringut ei ole motet ega eesmärgipärane teha
juurdeehitustele, mille mõju ümbruskonnale on olematu või väike. Praegune
laiendamispunkt on nii olnud ja toiminud suuremate probleemideta.
(Kehtivas seaduses: 2) olemasoleva hoone, välja arvatud üksikelamu, suvila,
aiamaja või nende kõrvalhooned, maapealse osa kubatuuri laiendamise korral üle
33 protsendi ja on selle hoone laiendamiseks koostatava ehitusprojekti
aluseks;). Seega räägitakse ka kehtivas seaduses maapealsest kubatuurist, ning
suuremad õigused on antud väiksematele ehitustele. Uues pakutud eelnõu sõnastuses
on loobutud maapealsest osast ning eriõigusi pole antud väikehoonetele, lisaks
pole piisavat õigusselge, kas seda saab teha ühekordselt või mitu korda. Kui
seadus hakkab kehtima, siis kuidas arvestatakse 33% hoonete puhul mida on
korduvalt ümber ehitatud- lammutatud, laiendatud jms (Solarise keskus, vanad
koolimajad-lasteaiad millele on juurde ehitatud,või mis iganes objektid, mida
on ringi ehitatud). 2003. aasta määratlus määruses nä ajalise null-punktina ei
kanna seaduse eesmärgi mõtet ja eeldusel, et me ei muudaks seadusi eriti tihti,
vananeb see määratus peatselt. Ja enamasti tehakse juurde- või pealeeehitus
ikkagi siis, kui on ruumi laiendada ja muud standarditest tulenevad tingimused
on ka täidetud (parkimine, hoonete kõrgused jm) ning väga paljud piirangud
tulevad laiendustele juba tuleohutusest, oleks otstarbekas lisada mahuline
piirang eesmärgiga selgelt seadusandja poolt välja öelda, et mõeldud on
mahtusid, mille mõju on ümbruskonnale vähene või olematu. Kas see piir on 4000
või 5000 m3, on komisjoni otsustada. 5000 m3 on keskmiselt 10 korterit kõrgemate
lagedega, mõeldes keskmise kortermaja peale, millele tahetakse korrus otsa
ehitada.
59) Muuta § 126 lg 1 p 3 järgmiseks:
3)
olulise avaliku huviga rajatise, millest tingitult transpordivood, saasteainete
hulk, külastajate hulk, visuaalne mõju, lõhn, müra, tooraine või tööjõu vajadus
muutuvad objekti kavandatavas asukohas senisega võrreldes oluliselt,
kavandamiseks.
Selgitus:
Esitatud näidisloetelu on ebapiisav ning piisavat loetelu pole võimalik
seadusega ette näha. Golfiväljakul või kogukondlikul kergejõustikustaadionil
pole detailplaneering enamasti põhjendatud: üldjuhul kahjulikke mõjusid
ümbruskonnale ei esine – on vaid suurem külastajate hulk (kui arvestada see
golfiala pindalale, pole see märkimisväärne), kuid puuduvad müra, heitgaasid
jms tavapärane ebameeldiv mõju. Väike kena laululava on planeeringuvajadusega
ka ainult teatud asetuse korral, kus võib esineda mõju naabruses asuvatele
elumajadele, samss kui keset suurt parki pole planeeringuks vajadust.
Kaalutluse aluseks olevate tingimuste seadmine on parem, kui ebapiisav loetelu.
60) Kustutada § 126 lg 1 p 4
Selgitus:
Täiendavalt sisseviidud nõue - "olulise ruumilise mõjuga ehitise
ehitamiseks, kui olulise ruumilise mõjuga ehitise asukoht on valitud
üldplaneeringuga" võib kaasa tuua ehitise topeltplaneerimise. Kui asukoht
on valitud läbi avaliku menetluse siis ei ole põhjendatud täiendava avaliku
menetluse läbiviimine läbi detailplaneeringu. Mõningatel juhtudel piisab ka
projekteerimistingimuste väljastamisest kui ehitis ei ole määratud detailplaneeringu
kohustusega juhuks või ei asu detailplaneeringu kohustusega alal.
61) Lisada uus § 126 lg 1 p 5 järgmises
sõnastuses:
5)
üldplaneeringuga määratud hoonestatava maa-ala kruntideks jaotamise korral.
Selgitus:
Kruntideks jaotamine määratleb edasise ruumistruktuuri, seetõttu on
planeerimismenetlus põhjendatud. Kui üldplaneeringu määratlus on
ehitustingimuste osas piisavalt täpne (näiteks, et ehitada võib kuni
2-korruselisi üksikelamuid), saab edasi liikuda projekteerimistingimuste juurde
vastavalt lg 5 p 2.
62) §126 lg 2 täiendada:
(2)
Lisaks käesoleva paragrahvi lõikes 1 sätestatule on detailplaneeringu
koostamine nõutav üldplaneeringuga määratud detailplaneeringu kohustusega
alal või juhul.
Selgitus:
tehniline, õigusselgust lisav täiendus.
63) §126
lisada lg 5 uus p 3:
3)
kinnisasja kohta puudub kehtiv detailplaneering.
Selgitus:
täpsustus on vajalik õigusselguse huvides, kuna säte seda mõtet ilmselt kannab.
64) §127 lg 1 p 3 sõnastust muuta
järgmiselt:
3) ehitusvõimsus
krundil;
Selgitus:
ehitusõigus on oluline määratleda mõjuna ümbruskonnale ehk kogu
ehitusvõimsusena, vt lisatud mõiste.
65) §127 lg 1 p 6 muuta:
6)
vajadusel ehitise arhitektuuriliste _______tingimuste määramine;
Selgitus:
kujundusega seonduv ei ole planeeringu teema, on ka mõistena sisustamata. Planeeringut
ja arhitektuuri võivad teha eri inimesed. Ettekirjutusi saab anda näiteks
miljööala põhimäärusega.
66) §127 lg 1 p 11 sõnastust muuta
järgmiselt:
11) sotsiaalseid
riske vähendavate tingimuste määramine;
Selgitus:
kuritegevus on vaid üks sotsiaalse riski ilmingutest. Planeeringutega saab
oluliselt mõjutada ka teiste sotsiaalsete riskide taandamist, nagu näiteks
tõrjutus, teenustele ligipääsu puudumine või getostumine.
67) §127 lg 1 p 15 sõnastust muuta
järgmiselt:
15) põhjendatud
erandi korras miljööväärtuslike alade, väärtuslike
üksikobjektide _______ning nende ehitus- ja maakasutustingimuste
seadmine, kui need ei ole üldplaneeringuga määratud;
Selgitus:
detailplaneeringumenetlus peaks olema selliste laiema mõjuga kitsenduste
määramisel erandlik olukord. Põllumaid detailplaneeringumenetlusega määratleda
on põhjendamatu.
68)
§127 lg 4 p 1 muuta
järgmiselt:
1)
Maakatastri sihtotstarbed ja krundi üldised funktsionaalsed kasutustingimused;
Selgitus:
sihtotstarve on kahetähenduslik mõiste ja tekitab sellisena segadust.
69) §127 lg 4 p 2 tühistada.
Selgitus:
piirang ehitada kuni X arv hooneid kinnistule on tegelikkuses soovitule
vastupidise efektiga, kuna sageli võib olla esteetilisem ja rahulikum tulemus sama
ehitusmaht jagada kahe eraldiseisva hoone vahel, kui mõlemad jäävad lubatud
hoonestusala sisse. Küll on aga oluline ümbritseva suhtes kinnistu hoonestusala
ja sellele lubatud maksimaalne ehitusvõimsus.
70) §127 lg 4 p 3 muuta
järgmiselt:
3)
hoonete või olulise avaliku huviga rajatiste suurim lubatud brutopind;
Selgitus_
detailplaneering ei peaks reguleerima terrasse, millest on kaasajal saanud
rohkem haljastuse osa, ega ka mitte treppide suurusi ruutmeetri täpsusega.
Brutopind on oline näitaja ka absoluutkõrguse tõlgendamisel (Tartu Tigutorni
näide, kus ca 20 meetrit on dekoor kõrgem kui lubatud ehituskõrgus ja omal ajal algatas prokuratuur isegi uurimise, kas mitte ametnikud pole võimu kuritarvitanud sellist kõrguse suurendamist lubades! Mõtlemata, et tegu oli ju dekooriga, lisakuluga arendajale visuaalse esteetika huvides).
71) §127 lg 4 p 4 muuta järgmiselt:
4)
hoonete või olulise avaliku huviga rajatiste lubatud ________absoluutkõrgus;
Selgitus:
Mõnikord võib olla vajalik määratleda ka minimaalne kõrgus (mõnel rajatisel
näiteks). Segadust tekitab praktikas erinevate kõrgusetõlgenduste kasutamine,
seda eriti nõlval asuvate kinnistute puhul.
72) Muuta §128 lg 2 järgmiselt:
(2) Detailplaneeringu
koostamisse kaasatakse isikud, kelle õigusi võib planeering puudutada, ja isikud,
kes on avaldanud soovi olla selle koostamisse kaasatud. Kui detailplaneeringu
koostamisel on olulisi valdkondlikke mõjusid, kaasatakse
detailplaneeringu koostamisse ka asutused ja organisatsioonid, keda
detailplaneeringu rakendamisega eeldatavalt kaasnev oluline mõju
tõenäoliselt puudutab või kellel võib olla põhjendatud huvi eeldatavalt
kaasneva olulise ______mõju vastu.
Selgitus:
Ettepanekuga laiendatakse esmalt asutuste kui ekspertide kaasamise ulatust
oluliste mõjude puhul, näiteks võiks tervishoiuasutuste võrgu suurte muutuste
korral kaasamine anda kompetentsi Sotsiaalministeeriumist. Teine muudatus
parandab õigusselgust ja suurendab loomulikku kaasamist. Kui asumiselts või
keskkonnaorganisatsioon on huvitatud kaasatud olemisest, siis peaks vastav
selts endast kohalikule omavalitsusele teada andma isikuna, kes on
planeeringutest huvitatud mingil alal, samamoodi toimib see ka teiste
isikutega. Näiteks annab Telliskivi Selts teada Tallinna Linnavalitsusele
lihtkirjalikul moel, et on huvitatud kaasatud olemast kõikidele planeeringutele
Kalamaja, Pelgulinna ja asumiseltsi poolt selgelt määratletud piirialadel
(näiteks Kesklinna Põhja-Tallinnaga piirenavates osades) – seega nii nimetatud
kahe linnaosa üldplaneeringutesse kui ka võimalikesse teemaplaneeringutesse,
mis neid alasid puudutab. Eelnõus olev konstruktsioon, kus asumiseltsid oleks
justkui kaasatud ainult juhul, kui tegu on suure keskkonnamõjuga planeeringuga,
on põhjendamatu piirang.
73) §128 täiendada uue lõikega 6:
Detailplaneeringu
lähteseisukohti ja eskiislahendusi tutvustavate väljapanekute ja avalike
arutelude vajaduse määrab kohalik omavalitsus. Vähemalt ühe avaliku arutelu
korraldamine on kohustuslik, kui detailplaneeringut koostatakse käesoleva
seaduse § 123 lõikes 2 sätestatud juhtudel.
Selgitus:
Sarnaselt kehtiva seadusega on olulise avaliku mõjuga detailplaneeringu puhul
vajalik vähemalt ühe detailplaneeringu lahendust tutvustava avaliku arutelu
korraldamine.
74) Muuta §129 lg 5 p 2 sõnastust
järgmiselt
2) detailplaneeringu
koostamise eesmärk;
Selgitus:
Kuna vajadus tuleneb seadusest, üldplaneeringust vm, ei ole vajalik seda eraldi
algatamise otsusesse märkida. Küll on aga vajalik kirja panna koostamise
eesmärk.
75) Muuta
§130 lg 2 sõnastust järgmiselt:
(2) Detailplaneeringu koostamise
lõpetamisest ja selle põhjustest teavitatakse lähtudes käesoleva seaduse § 129
lõikes 6 ja 8 detailplaneeringu ____ algatamisest teavitamisele ettenähtud
nõuetest. Samuti teavitatakse detailplaneeringu lõpetamisest ja selle
põhjustest planeeringu koostamise korraldaja veebilehel 14 päeva jooksul
koostamise lõpetamisest arvates.
Selgitus:
tehniline parandus.
76) Täiendada §134 lg 3 järgmiselt:
(3)
Kui kooskõlastamisel ei viidata vastuolule õigusaktiga ega ole taotletud
põhjendatud tähtaja pikendamist, loetakse detailplaneering kooskõlastatuks
Selgitus:
Kustutada sõna üldplaneeringuga ja täiendada sõnastust. Kuna seaduses
sätestatud kooskõlastajad ei ole pädevad otsustama üldplaneeringuga vastuolu
üle, ei tohiks seadusesse jääda sisse viitamise õigus. Näiteks kui algatatakse
omavalitsuse poolt üldplaneeringut muutev detailplaneering, siis on kindlasti
juba teada vastuolu. Sellel põhjusel ei tohi kooskõlastaja jätte planeeringut
kooskõlastamata. Samuti tuleb lausesse lisada tähtaja põhjendatud pikendamine
kuna ainult teatest, et pikendatakse tähtaega ja venitatakse põhjendamatult
protsessi, ei piisa.
77) Muuta §141 lg 7 sõnastust järgmiselt:
(7)
Detailplaneeringu muutmiseks tuleb koostada uus detailplaneering, lähtudes
käesolevas seaduses detailplaneeringu koostamisele ettenähtud nõuetest.
Selgitus:
Ei ole põhjendatud nõue, et detailplaneeringu muutmiseks tuleb täpselt samale
alale koostada uus detailplaneering kui soovitakse muuta näiteks ainult osa
planeeringualast või soovitakse koostada detailplaneeringut suuremale maa-
alale.
78) Muuta §143 lg 1 p 2 sõnastust:
2) üldplaneeringuga
määratud hoonestuse kõrguspiirangu ületamine, krundi minimaalsuuruse
vähendamine __________;
Selgitus:
Eemaldada detailplaneeringute kohustuslikkust puudutav osa, sest need ei kuulu
detailplaneeringu ülesannete hulka. Detailplaneeringuga ei saa muuta
üldplaneeringus ette nähtud detailplaneeringu juhtusid ning detailplaneeringu
kohustuslikke alasid saab kehtestada vaid täpselt selles kohas, kus nimetatud
detailplaneering juba kehtestatakse.
Esitab
Isamaa ja Res Publica Liidu fraktsioon
17.
detsembril 2014. aastal
Tähelepanu !!!
VastaKustutaminu nimi on Mavis Carlos, i esindaja Aiico kindlustus laenu laenuandja äriühing
Brasiilias, anname välja laenu 2% huvitatud määra, kui olete huvitatud võtke see e-post: (maviscalos_laen_laenamine@outlook.com) nüüd oma laenu üleandmine kohe. võite meiega ühendust võtta ka selle vandeadvokaat e-post: amaah.credit.offer@gmail.com ka. meie firma on kunagi valmis üle mingi summa teile alates 5000 € kuni 100.000.000 euro mõni teie projekti oleme kunagi valmis krediidi teid periood 1 või 2 nädal tehing.
Attention !!!
my name is Mavis Carlos, i representative of Aiico insurance loan lending company in Brazil, we give out loan at 2% interested rate, if you are interested kindly contact this email:(maviscalos_laen_laenamine@outlook.com)now for your loan transfer immediately. you can also contact us on this barrister email:amaah.credit.offer@gmail.com also. our company are ever ready to transfer any amount to you starting from 5000 euro to 100.000.000 euro for any of your project, we are ever ready to credit you in an period of 1 or 2 week transaction.
judi sabung ayam BOLAVITA
VastaKustutaLooduslikud maitsetaimed võivad ravida epilepsiat, mul oli epilepsia juba üle 14 aasta, olen veetnud palju raha, et saada haiglast ravimeid, et hoida mind tervena, ma läksin paljude haiglate raviks, kuid ei olnud lahendust, ühel päeval olin kontoris läbimas internet, kui ma nägin postitust dr. Itua taimsete ravimite kohta, kuidas ravida Kansas'i naist, kes kannatas HIVi ja ta on loetletud haiguste loendina. saatke talle e-kiri. Ta rääkis mulle, mida ma pean tegema, ja andma mulle ka juhised, mida ma korralikult järgisin. Enne kui ma teadsin, mis toimub kahe nädala pärast Minu üllatuseks pärast seda, kui dr. Itua mulle kannatlikult läks, oli minu epilepsia ravi, ma tahan öelda suur tänu dr Ituale, kes on saatnud oma rahvale tema loomulik meditsiin ma palvetan, et Jumal õnnistaks teid hea töö eest, mida te teete. Kõigile, kes veel selle haiguse all kannatavad, võite temaga ühendust võtta ka oma e-posti aadressil: ;; drituaherbalcenter@gmail.com või Whatsapp Number .. + 248149277976 nagu nad ütlevad, et tema taimne ravim on ainus püsiv lahendus arestimisele. Parim ... Herpesviirus, HIV / AIDS, A / B hepatiit, vöötohatis, külma valuga, epilepsia, tüükad, luupus, diabeet, mehed / naine viljatus, arestimine, vähi kõik.
VastaKustutanonton video ayam sabung s128 paling baru
VastaKustutaTahan kiiresti ihaldada teie järeleandlikkust ja juhtida teie tähelepanu Lääne-Aafrikast pärit dr Jamesile kutsutud võimsa ravimtaimede arstile, kes suutis kõigest 21 päevase kontakti jooksul 15 aastat HIV-st välja ravida, kuna ARV-de tarbimine ei toimi, kuid sain selle paksuke, surfasin Internetis HIV-i ravimtaimede alternatiivide uurimisel, kohtasin proua Stephanie Browni, Lori Hirsti, Trisha Nelsonit ja Richmond Kellyt ning teisi nende tunnustuse ja tunnistuste kohta selle kohta, kuidas dr James neid ravis, Vähk, HIV / AIDS, Alzheimeri tõbi ja B-hepatiit koos taimsete ravimitega. Kõhklemata tekkis mul huvi ja võtsin ühendust sama dr Jamesiga tema e-posti aadressil (drjamesherbalmix@gmail.com), rääkisin talle oma HIV-ist ja oma andmetest, ta ütles mulle, et ärge kartke, et ta mind ravib, ja ta andis mulle ka garantii, palus mul maksta esemete eest, mida ma tegin. 2 päeva jooksul, kui ta saatis oma ravimtaimede segu ravimit SPEED POST COURIER SERVICE kaudu, mis toimetati minu postkontorisse 4 tööpäeva jooksul. Hindasin tema ausust. Kasutasin tema taimset jooki 21 päeva nii, nagu ta seda määras, uskuge mind, kuigi ma sain HIV-i terveks, kui nad kõik ütlesid, et HIV ei saanud püsivat ravi. HIV / AIDS-i saab ravida, kui taimset ravimit kasutab õiges vahekorras hea ravimtaimearst nagu ravimtaimest andekas mees James. Mul on vähe sõnu, et teda tänada, ja olen kasutanud seda vahendit, et temast kogu maailmale rääkida. Tema tõeliselt hämmastav ja lahke, aidates kõigil haigetel patsientidel tervislik elu taastada, ei võta ta tasu. Ainult väike tasu taimse ravimi saatmise kohta teile kõikjal maailmas. Ta ütles mulle ka, et ta ravis selliseid haigusi nagu Alzheimeri tõbi, voodimärgav ravi, skisofreenia, vähk, skolioos, põievähk, pärasoolevähk, rinnavähk, neeruvähk, leukeemia, kopsuvähk, nahavähk, emakavähk, eesnäärmevähk , Fibromüalgia, sündroomi fibrodüsplaasia, epilepsia Dupuytreni tõbi, diabeet, tsöliaakia, ataksia, artriit, amüotroofiline lateraalne skleroos, adrenokortikaalne kartsinoom. Astma, allergilised haigused. Hiv_ AIDS, herpes, põletikuline soolehaigus, KOK, diabeet, võtke temaga ühendust e-posti teel: drjamesherbalmix@gmail.com uskuge mind, te tunnistate kindlasti nagu mina.
VastaKustutaIlluminati on mind palju aidanud, mu ema oli väga haige ja mul oli operatsiooni jaoks vaja 40000 eurot, kuid arvete tasumiseks polnud raha, ma taotlen oma pangas laenu, nad ei saanud mulle seda laenu pakkuda, kui ma nägin Internetis illuminaatide kohta tunnistust, arvasin, et see oli nali, võtsin ühendust lord Edmundoga, kes selgitas kõike illuminaatide kohta, kui saan registri, saan 5 miljonit eurot, on uus liige, siis sain registri ja saan raha on nüüd mu ema korras, illuminaatide hea külg on see, et pole inimohvreid, elan parimat elu, mul on hea maja ja autod ning väga hea äri, olen väga edukas ja saavutan oma unistused , tulge liikmeks ja nautige oma elu täieliku kontakthärra Edmundo telefonil või WhatsAppi numbril +2348159768201 või e-posti aadressil Worldunitedpowersociety@gmail.com, võtke ühendust illuminaatidega juba täna ja muutke oma elu lõplikult
VastaKustutaHr Paul Finn