Uue korteriühistuseaduse kohta (menetlus ja materjalid siin) esitasin rea headelt inimestelt kogunenud ettepanekuid. Need mured on siin antud koos lühikese kokkuvõttega (sinise värviga tekst) õiguskomisjonist, et miks arvestati või miks mitte, või kuidas sellist olukorda praktikas lahendada saaks ehk tuleks.
Ettepanek nr
1 -
täiendada eelnõud sättega, mis täpsustab korteriomanike üldkoosoleku kokkukutsumise
korda ning sõnastada see järgmiselt:
korteriomanike üldkoosoleku kokkukutsumise teade ja § 21 sätestatud
üldkoosoleku otsus edastatakse
korteriomanikule TsÜS § 69 sätestatud korras.
Ettepaneku selgitus: TsÜS sättele viite tegemise
eesmärk on tagada korteriomanike üldkoosolekute ühetaoline kokkukutsumise kord.
Samuti tagab säte korteriomanike poolt kirjaliku hääletuse tulemusena
langetatud otsuste nõuetekohase kättetoimetamise kõigile otsusest puudutatud
isikutele, so kõigile korteriomanikele.
Viide TsÜSile on ebavajalik, sest
TsÜS kohaldub niigi. Selline viide on isegi kahjulik, sest tekitab mulje, et
teises kohas, kus viide puudub, ei peagi TsÜSiga arvestama.
Korteriomanik, kes ei ela
korteriomandi asukohas, on kohustatud teatama korteriühistule oma aadressi ning
ka elektronposti aadressi, kui see on tal olemas (eelnõu § 46). Kui
korteriomanik on teatanud elektronposti aadressi, siis tuleb koosoleku teade
saata sellel aadressil (eelnõu § 20 lg 4).
Ettepanek nr
2 - muuta
§ 29 lg 1 sõnastust järgmiselt: kui korteriomanike üldkoosoleku kokkukutsumisel
või §-s 21 sätestatud otsusest teavitamisel on oluliselt rikutud seaduse,
korteriomanike kokkuleppe või põhikirja nõudeid, ei ole koosolek õigustatud
otsuseid vastu võtma, välja arvatud juhul, kui koosolekul osalevad või on
esindatud kõik korteriomanikud. Sellisel koosolekul tehtud otsused on tühised,
kui korteriomanikud, kelle suhtes kokkukutsumise korda rikuti, otsust heaks ei
kiida.
Ettepaneku selgitus: algsele sõnastusele on lisatud
viide eelnõu § 21 sätestatud kirjalikul teel langetatud otsusest teavitamise
kohta, mille eesmärk on tagada üksiku korteriomaniku õiguste parem kaitse
seeläbi, et teavitamise korra rikkumise korral ei pea korteriomanik pöörduma
kohtusse otsuse tühistamise nõudega (vt ka ettepanek 1).
Koosoleku kokkukutsumise teade ja
tehtud otsusest teatamine on erineva õigusliku tähendusega toimingud. Ei ole
põhjendatud lugeda otsust tühiseks, kui rikutakse juba tehtud otsusest teatamise
korda. Kui otsus tehakse §-s 21 sätestatud korras (ilma koosolekut kokku
kutsumata), siis on korteriomanik juba teadlik otsuse tegemisest, sest talle on
sellest teatatud (§ 21 lg 2). Kui ta seejärel ei saa hääletusprotokolli, siis ta
peaks ise selle vastu huvi tundma. Tegemist on samasuguse olukorraga, nagu tavapärasel
viisil otsuse tegemisel, ka siis ei too rikkumised protokolli avaldamisel kaasa
otsuse tühisust.
Ettepanek
nr 3 - muuta § 29 lg 3 sõnastust
järgmiselt: korteriomanikul on õigus korteriomanike üldkoosoleku ebaseadusliku
otsuse tühistamiseks pöörduda kohtu poole kolme kuu jooksul otsuse teadasaamise
päevast arvates.
Ettepaneku selgitus: eelnõu senine regulatsioon,
mis jätab korteriomanikule õiguse pöörduda kohtu poole 30 päeva jooksul alates
otsuse vastuvõtmisest, on liiga lühike aeg rikutud õiguste
maksmapanemiseks vajalike ettevalmistuste tegemiseks. Ettepaneku tegemisel on
arvestatud ka eelnõu § 20 lg-ga 1, mille kohaselt kohaldatakse korteriomanike
üldkoosoleku protokolli esitamisele mittetulundusühingute seaduse § 21 lg-t 7,
mis sätestab, et korteriomanike üldkoosoleku protokoll peab olema
korteriomanikule kättesaadav 14 päeva jooksul peale üldkoosoleku lõppemist.
Koosmõjus viimatinimetatud sättega on pahatahtliku, kui õiguslikult korrektse
käitumise tulemusena võimalik korteriomaniku kaebeõigust lühendada 16 päevani.
Sisuliselt samasugune tähtaeg (üks
kuu) on otsuse kehtetuks tunnistamiseks ka kehtivas korteriomandiseaduses (§ 15
lg 4).
Lühema tähtaja eesmärgiks on
kiirendada selguse saabumist otsuste kehtivuse küsimuses. Kui korteriomanik soovib
nõuda otsuse kehtetuks tunnistamist, siis peab ta oma vastuväite esitama juba
üldkoosolekul ja laskma selle protokollida (TsÜS § 38 lg 4 teine lause), seega
teab korteriomanik vaidlustamist vajavast otsusest juba siis, kui see tehakse,
mitte alles siis, kui ta saab selle kohta protokolli.
Ettepanekut arvestati komisjonis
osaliselt, tähtaeg on nüüd kaks kuud.
Ettepanek nr
4 - võtta
eelnõust välja § 38 lg 2, mis lubab ehitusliku või muu
kaasomandi eseme korrashoiuks vajalikust muudatusest suurema ümberkorralduse teha ilma
kõigi korteriomanike nõusolekuta.
Ettepaneku selgitus: esiteks normitehniliselt ebaõnnestunud lahendus - eelnõu §
31 lg 1 p 2,
millele § 38 lg 2 viitab, viitab omakorda § 31 lg 1 p 1. Teiseks keelab
viimatinimetatud säte korteriomanikul tekitada mõjutusi, mis ületavad
korteriomandi tavakasutust. Kuna igasugune ehituslik või kaasomandi eseme
ümberkorraldus ületab igal juhul korteriomandi tavakasutuse piirid, siis
sisaldub § 31 lg 1 p-s 1 keeld teostada ehistuslikke ja kaasomandi eseme ümberkorraldusi
ilma teiste korteriomanike nõusolekuta, mis omakorda muudab § 38 lg 2 sisutuks.
Kolmandaks tõusetub küsimus selles, kuidas on eelnõu autorid lahendanud hoone,
milles korteriomandid asuvad, ohutuse küsimuse: kes otsustab selle üle kas tegu
on olulise või mitteolulise ümberkorraldusega? Kes teostab järelevalvet
ehitustööde üle? Juhul, kui säte jääb eelnõusse sisse, siis tuleks igal juhul
täiendada eelnõud regulatsiooniga, mis annab vastuse eeltoodud küsimustele.
Tegemist ei ole uue normi, vaid kehtiva
õiguse säilitamisega (KOS § 16 lg 1). Mitte alati ei puuduta ehituslik
ümberkorraldus kõiki korteriomanikke võrdsel määral. Näiteks ühes trepikojas
toimuv ümberkorraldus ei puuduta teise trepikoja korteriomanikke rohkem, kui mõnes
korteris toimuv ümberkorraldus.
See säte reguleerib ainult ehitise
kaasomanikest korteriomanike suhteid, mitte avalik-õigusliku ehitusõiguse
küsimusi. Kui mingiks ehitustegevuseks on vaja ehitusluba, siis korteriomanike
kokkulepe seda ei asenda – ja ka vastupidi.
Ettepanek nr 5 - sõnastada § 40 lg 2 ümber
järgmiselt: korteriomanike kokkuleppe tingimusi arvestades võib korteriühistu
põhikirjaga ette näha käesoleva paragrahvi lõikes 1 sätestatust erineva
kohustuste jaotuse aluse ja tasumise korra majandamiskulude kandmisel, kui see
on kõiki asjaolusid arvestades mõistlik ega kahjusta ühegi korteriomaniku
õigustatud huve. Eelkõige võib põhikirjaga ette näha, et tegelikust tarbimisest
sõltuvad majandamiskulud tasub korteriomanik pärast kulude suuruse selgumist
kas vastavalt oma kaasomandi osa suurusele või vastavalt tema poolt tarbitud
teenuse mahule.
Ettepaneku selgitus: eelnõus
kasutatud sõnastusest on välja jäänud mõiste „ülemäärane”, mida ei ole võimalik
üheselt arusaadavalt sisustada. Mittesisustava õigusmõiste väljajätmine kaotab
ära potentsiaalne korteriomanikevaheline konfliktsituatsiooni allika.
Sama
konstruktsioon (ei kahjustata ülemääraselt õigustatud huve) on eelnõus
kasutusel veel mitmes kohas (§ 9 lg 2 p 2, § 9 lg 5, § 31 lg 2, § 39, § 59 lg
2, § 81 p 3), samuti on see kasutusel teistes seadustes (näiteks IKS § 11). Kui
jätta tingimus „ülemäärane“ välja, siis tähendaks keeld kahjustada õigustatud
huve igasuguse negatiivse mõju keeldu, eriti kui teistesse eelnõu sätetesse
jääb see tingimus sisse. See oleks aga põhjendamatult piirav.
Tingimus
„ülemäärane“ ei olegi mõeldud selleks, et see oleks igas olukorras ühtemoodi
sisustatud, vaid see tähendab, et tuleb kaaluda poolte huve konkreetses
olukorras. Nii on see kõigi üldiste õiguspõhimõtetega (hea usu põhimõte,
mõistlikkuse põhimõte jne).
Ettepanek nr
6
–täiendada § 63 lg 4, mis sätestab korteriühistu regitrikaardile kantavad
andmed, järgmise punktiga: korteriühistu registrikaardile kantakse info § 40 lg 1 sätestatust erineva kohustuste jaotuse aluse ja
majandamiskulude tasumise korra kohta.
Ettepaneku selgitus: majanduskulude jagamise kord
on üks olulisemaid korteriomandi valitsemise küsimusi, mis on otseses seoses
korteriomandi väärtusega. Olukorras, kus eelnõu näeb ette võimaluse leppida
üldregulatsioonist erinev kulude jagamise kord, tuleb vastav info sarnaselt
täna kehtiva normistikuga (vt KOS § 8 lg 2) avalikustada.
Seaduses ettenähtud kulude jagamise
korrast saab kõrvale kalduda ainult põhikirjaga või korteriomanike kokkuleppega,
mis kantakse registrisse, vastavalt korteriühistute registrisse või
kinnistusraamatusse. Põhikirja tingimuste kordamine registrikaardil ei ole
põhjendatud.
Ettepanek nr
7 –
sõnastada § 69 lg 2 ümber järgmiselt: mitme kinnisasja majandamiseks asutatud korteriühistus on käesolevas
seaduses nimetatud korteriomanike enamuse otsuste tegemine iga kinnisasja
korteriomanike üldkoosoleku pädevuses.
Ettepaneku selgitus: tagada ühe kinnisasja piires asuvate
korterite omanikele kontroll oma kinnisasja valitsemise üle. Eelnõus sätestatud
mitme kinnisasja majandamiseks asutatud korteriühistu põhikirja kaudu ei ole
sama tulemuse saavutamine tagatud, kuna mitme kinnisasja valitsemiseks asutatud
korteriühistus peavad põhikirja heaks kiitma ka teiste, sama korteriühistu
kaudu tegutsevate kortermajade korteriomanikud. Eeltoodud ettepanekuga seoses
on oluline juhtida tähelepanu eelnõu § 1 lg-le 2, mille kohaselt peavad
korteriomandid olema ühe kinnisasja piires, ning PS §-le 32, mille kohaselt on
igaühel õigus enda omandit vabalt vallata,
kasutada ja käsutada. Kuna eelnõus sätestatud korteriomandi valitsemisnormid
piiravad PS § 32 sätestatud
omandiõigust, kohustades korteriomanikku korteriomandi valitsemisega seotud
küsimustes alluma enamuse otsusele, on põhiseadusega kooskõlas üksnes sellised
piirangud, mis jäävad eelnõu § 1 lg 2 sätestatud piiridesse.
Selleks, et mitme kinnisasja korteriühistu saaks üldse oma tegevust
jätkata, peab iga kinnisasja korteriomanike absoluutne enamus selle poolt olema
(eelnõu § 82 p 5 (KÜS § 172 lg 2)). Kui pärast seda on ka iga otsuse
jaoks vaja iga kinnisasja korteriomanike enamuse otsust, siis on sellisel
korteriühistul väga keeruline tegutseda. Kui ühe kinnisasja korteriomanikud
leiavad pärast uue seaduse jõustumist, et sellises ühistus olek neile siiski ei
sobi, saavad nad sellest ka hiljem eralduda (eelnõu § 69 lg 5).
Ettepanek nr
8 - võtta
eelnõust välja § 69 lg 3, mis piirab võlausaldaja õigust panna maksma
korteriomandist tulenevat nõuet mitme kinnisasja valitsemiseks loodud
korteriühistu vastu.
Ettepaneku selgitus: säte on vastuolus eelnõu eesmärgiga – muuta korteriomandi
valitsemisega seotud õigussuhted selgemaks ja efektiivsemaks. Arvestades ka
eelnevas ettepanekus toodud argumentidega, puudub põhjendus, miks eelnõu üldisesse loogikasse
mittesobiva mitme kinnisasja majandmiseks asutatud korteriühistuga seotud
õigussuhete hägustumine ja keerukamaks muutumine peab toimuma võlausaldajate
õiguste arvelt.
See säte ei piira niivõrd
võlausaldaja õigusi, vaid paneb hoopis igale korteriomanikule suurema vastutuse, sest nõue esitatakse otse
tema vastu. Ka juhul, kui see selgitav säte (eelnõu § 69 lg 3) puuduks, oleks
tulemus samasugune, sest eelnõu § 34 lg 3 eelduseks on sama nõue kõigi
korteriomanike vastu. Kui tegemist on ehitise omaniku vastutusega (ühe maja
katuselt kukkunud purikas tekitab kahju), siis on kahju kannatanul nõue ainult
selle kinnisasja korteriomanike, mitte aga kõigi ühistusse kuuluvate
korteriomanike vastu, st eelnõu § 34 lg 3 eeldused on täitmata.
Ettepanek nr
9 –
täiendada eelnõu § 69 järgmise sättega: mitme kinnisasja majandamiseks asutatud
korteriühistu on kohustatud rakendama kaasomandi eseme tavapäraseks
valitsemiseks ja korrashoiuks, sealhulgas remondiks, vajalikke abinõusid.
Ettepaneku selgitus: kuna mitme kinnisasja
majandamiseks asutatud korteriühistu kaudu tegutsemine muudab ehitusseaduses
sätestatud ehitiste ohutuse tagamise tavapärasest keerulisemaks, samuti on
mitme kinnisasja majandamiseks asutatud korteriühistu puhul raskendatud
ohuolukorra eest vastutava isiku väljaselgitamine, siis on avalike huvide
kaitsmise seisukohast oluline sätestada mitme kinnisasja majandamiseks asutatud
korteriühistu vastutus kaasomandi eseme säilimise ja ohustuse tagamise eest.
Vastutus ehitise korrashoiu eest on
korteriomanikel, kes korteriühistu kaudu oma kinnisasja majandades peavad vastu
võtma vajalikud otsused. Selles osas ei ole tähtis, mitu kinnisasja
korteriühistusse kuulub. Kui ühe kinnisasja korteriomanikud leiavad pärast uue seaduse jõustumist,
et sellises ühistus olek neile siiski ei sobi, saavad nad sellest ka hiljem
eralduda (eelnõu § 69 lg 5), vt ka ettepanek nr 7.
Ettepanek nr 10 - sõnastada § 82 lg 5 §
172 „Mitme kinnisasja majandamiseks asutatud korteriühistu tegevuse
jätkamine”
ümber järgmiselt:
(1)
Korteriomanikud,
kes on asutanud korteriühistu mitme kinnisasja korteriomandite kaasomandi osa
valitsemiseks ja majandamiseks käesoleva seaduse § 3 lõike 5 tähenduses, võivad
kokku leppida, et korteriühistu jätkab
mitme kinnisasja valitsemist ja majandamist ka pärast korteriomandi- ja
korteriühistuseaduse jõustumist.
(2)
Käesoleva paragrahvi lõikes 1
nimetatud kokkulepe peab olema notariaalselt tõestatud.
(3)
Käesoleva paragrahvi lõikes 1
nimetatud kokkulepe tuleb esitada registripidajale hiljemalt 2016. aasta 31.
detsembriks. Kui registripidaja ei ole eelmises lauses nimetatud kuupäevaks
esitanud korteriühistule käesoleva seaduse § 171 lõikes 2 nimetatud
teadet, siis tuleb otsus esitada käesoleva seaduse § 171 lõikes 3
nimetatud tähtaja jooksul. Käesoleva
seaduse § 171 lõikes 5 nimetatud juhul tuleb kokkulepe esitada selles
sättes nimetatud tähtaja jooksul.“.
Ettepaneku selgitus: eelnõus sätestatud korteriomanike
otsuse nõue on asendatud korteriomanike kokkuleppe nõudega seetõttu, et mitme
kinnisasja majandamiseks asutatud korteriühistuga kaasnev omandiõiguse riive
puudutab kõiki korteriomanikke, millest tulenevalt peavad kõik korteriomanikud
oma õiguste piiramise ka heaks kiitma.
Arvestades
ettepanekutest 7, 8, 9 ja 10 nähtuvad õiguslikke probleeme, kus mitme
kinnisasja majandamiseks asutatud korteriühistu tegevuse jätkamisel ei ole
eelnõus sätestatud kujul tagatud ühegi korteriomandi valitsemisega seotud
huvigrupi – ohustatud on avalikes huvides olev ehitiste ohutus, korteriomaniku
huvides olev omandiõiguse kaitse, korteriomanike ühistes huvides olev
demokraatlike otsustusprotsesside tõhusus ning võlausaldajate huvides olev võlaõiguslike suhete efektiivsus – huvide
kaitse, siis tõusetub küsimus mitme kinnisasja majandmiseks asutatud
korteriühistu kokkusobivusest eelnõus sätestatud kinnisasja valitsemise üldiste
põhimõtetega.
Kokkuleppe nõue oleks liiga range, tegemist on ikkagi
olemasolevate ja tegutsevate ühistutega. Nende tegevuse jätkamiseks on niigi
vaja iga kinnisasja korteriomanike absoluutse enamuse otsust.
Ettepanek nr
11 - täiendada korteriühistuseadust järgmise
sättega: korteriühistu on kohustatud rakendama kaasomandi eseme tavapäraseks
valitsemiseks ja korrashoiuks, sealhulgas remondiks, vajalikke abinõusid.
Ettepaneku selgitus: ettepaneku eesmärk on tagada korteriühistute valitsemisel
olevate hoonete ohutus kuni eelnõu jõustumiseni. Ettepanek tegemisel on
lähtutud kehtivast Riigikohtu praktikast (vt RKTsK lahend 3-2-1-161-12, punkt
11), mille kohaselt puudub
korteriühistul lepinguväline kohustus tegutseda aktiivselt viisil, mis hoiaks
ära kaasomandi eseme ohuolukordadest tuleneva korteriühistu liikmeteks
mitteolevate isikute kahjustamise.
See probleem, et nõuet ei saa esitada
korteriühistu vastu, on eelnõus juba lahendatud (eelnõu § 34 lg 3).
Korteriühistule sellise kohustuse panek oleks ebaselge tähendusega - võib jääda mulje, et juhatus mitte ainult ei
tohi, vaid isegi peab ilma korteriomanike nõusolekuta rakendama remondiks
vajalikke abinõusid ja korteriomanikud peavad kõik kulud tasuma. Eelnõus on
kirjas, et juhatus võib ilma korteriomanike nõusolekuta teha ainult kaasomandi
eseme säilitamiseks vajalikke toiminguid (eelnõu § 37 lg 2). Kõik muud vajalikud
otsused peavad langetama korteriomanikud.
Ettepanek nr
12 –
korteriühistu põhikiri endiselt kohustuslikuks
Selgitus: KÜ-t ei tohiks põhikirjast ilma jätta.
Juriidiline isik ilma põhikirjata on juriidiliselt keeruline olukord. Sellisega
ei saa ükski partner asju ajada, liikmeskonnast rääkimata.
Iga korteriühistu liikmed ehk
korteriomanikud saavad endale soovi korral põhikirja kehtestada.
Küsimus
/ ettepanek nr 13 – kas oleks vajalik võtta eelnõust välja § 31
lg 3?
Selgitus: säte viitab
AÕS §-le 143, lubades selles sätestatud ulatuses tekitada korteriomanikele
kahjulikke mõjutusi. Kas on võimalik, et eelnõu väljapakutud
kujul vastuvõtmine muudab korteriomanikele võimatuks enda õiguste kaitsmise
isikute vastu, kes levitavad naaberkorteritesse tahtlikult gaasi, suitsu, auru, lõhna, tahma, soojuse, müra,
põrutuste ja teisi kahjulikke mõjutusi? Normi ebaproportsionaalsust
iseloomustab kinnisasja (mida AÕS § 143 reguleerib) ja korteriomandi ruumiline erinevus: kui TsÜS
§ 50 lg 1 kohaselt on kinnisasja näol
tegu maapinna piiritletud osaga, siis korteriomand on eelnõu § 1
lg 1 kohaselt eriomand hoone reaalosa üle. Olukorras, kus hoones sees on
kahjulike mõjutuste mõjud oluliselt intensiivsemad kui maatükil, on lubatud
mõjutuste piiritlemine AÕS § 143 kaudu
mõeldamatu? Kas lahendus on piisavcalt õigusselge või on võimalik leida selgem,
arusaadavam sõnastus niivõrd elulisele probleemile?
Selle
sätte eesmärk on just vastupidine – anda korteriomanikule õigus nõuda kahjulike
mõjutuste lõpetamist. Praegu on levinud arusaam, et teises korteris toimuvat
keelata ei saagi, isegi kui selle tegevuse mõju ulatab korterist välja.
Küsimus / ettepanek
nr 14 prg
9 lg 3 õigusselguse parandamiseks
On tekkinud küsimus järgmise tüüpnäite osas. Kui
majal on omanikke neli ja kortereid ka neli. Alumise korruse korterite
suuruseks on ca 30%, ülemistel 20% maja elamispinnast. Kuhu langeb kaalukeel
otsuste tegemisel? Tekkis see küsimus paragrahv 9, lõige 3 juures, kuigi
edasi lugedes leiab ka lause, et otsustab omandi suurus. Arvan, et see, kuidas
ikka otsustusõigus jaguneb peaks olema selgelt ja suurelt välja toodud. Ja
veel, kuidas näeb seadus ette kohustuste ehk siis tasumise ette majas tehtavate
uuenduste eest? Näiteks gaasitorustiku sissetoomine. Kas see on ikka võrdselt
jaotatav kulutus või peavad näiteks alumised - suuremate korterite omanikud
maksma rohkem, kuigi maja väline torustik on 100% ühine ja maja sisene torustik
ülemistel korteritel loomulikult pikem? Või näiteks ühise lausa maja
keskel asuva korteri remont maja keskel asuva koridori remont. Võimalik,
et see kõik on asjaõigusseaduses kirjas, aga arvan, et võiks põhimõttelise
viite panna ka siia seadusesse.
Korteriomanike üldkoosolekul annab
iga korteriomand ühe hääle. Korteriühistu põhikirjaga võib ette näha, et igal
korteriomanikul on üks hääl sõltumata talle kuuluvate korteriomandite arvust
või et häälte arvu määrab korteriomandi kaasomandi osa suurus (eelnõu § 22 lg
1). Eelnõu § 9 lg 3 häälteenamuse puhul on vaja nii häälte kui ka kaasomandi
enamust, seega on vaja kolme häält neljast ja üle 50% kaasomandist, mis antud
näite puhul on kolmel korteriomanikul igal juhul olemas.
Kulude jaotamisel on aluseks
kaasomandiosa suurus, sellest võib kõrvale kalduda põhikirja või kokkuleppega
(eelnõu § 40).
Küsimus / ettepanek nr 15
(edastan
riigikogu liikmena tervikkujul saabunud kirja, osaliselt kordab ettepanekut nr
12) Mina kui korteriühistu juhatuse liige lugesin uut seaduseelnõu suure
huviga.
Kahjuks on ka antud seaduses kasutatud sellist tavainimesele mittemõistetavat juriidilist keelt, et oi-oi... Näiteks alguses paragrahv 1, kus mõisteid defineeritakse teise, veel keerulisemalt mõistetava ja selgitust vajava mõiste abil: korteriomand-eriomand-kinnisomand. Edaspidi läheb jutt siiski veidi selgemaks.
Paragrahv 18. ütleb, et KÜ asukoht on juhatuse asukoht? Kas on mõeldud juriidilist aadressi? Seda saab olla vaid juhul, kui juhatus koosneb ühest inimesest. Pole ju juhatusel tavaliselt mingit eriruumi või tühja korterit.
Silma hakkas üks asi, millega üldse ei tahaks nõus olla, sest see pole loogiline. Paragrahvis 21, lõige 2 on sätestatud, et kui korteriomanik pole tähtajaks teatanud, kas on ta otsuse poolt või vastu, siis loetakse seda nii, nagu ta hääletaks vastu. Tegelikult ütleb juba eesti vanasõnagi, et vaikimine tähendab nõusolekut. Seega peaks mitte teatamine tähendama otsusega nõus olemist.
Kahjuks on ka antud seaduses kasutatud sellist tavainimesele mittemõistetavat juriidilist keelt, et oi-oi... Näiteks alguses paragrahv 1, kus mõisteid defineeritakse teise, veel keerulisemalt mõistetava ja selgitust vajava mõiste abil: korteriomand-eriomand-kinnisomand. Edaspidi läheb jutt siiski veidi selgemaks.
Paragrahv 18. ütleb, et KÜ asukoht on juhatuse asukoht? Kas on mõeldud juriidilist aadressi? Seda saab olla vaid juhul, kui juhatus koosneb ühest inimesest. Pole ju juhatusel tavaliselt mingit eriruumi või tühja korterit.
Silma hakkas üks asi, millega üldse ei tahaks nõus olla, sest see pole loogiline. Paragrahvis 21, lõige 2 on sätestatud, et kui korteriomanik pole tähtajaks teatanud, kas on ta otsuse poolt või vastu, siis loetakse seda nii, nagu ta hääletaks vastu. Tegelikult ütleb juba eesti vanasõnagi, et vaikimine tähendab nõusolekut. Seega peaks mitte teatamine tähendama otsusega nõus olemist.
Vaikimise lugemine nõusolekuks võib tekitada kuritarvituste ohu.
Võrreldes kehtiva õiguse muutuvad reeglid niigi oluliselt leebemaks, sest
praegu saab otsuse kirjalikult vastu võtta ainult juhul, kui kõik on otsuse
poolt (MTÜS § 22 lg 3).
Omast kogemusest tean ka (meil seda õnneks pole, sest on juba ühistu), et üleminek ühisuselt ühistule tekitab juba praegu inimestes hirmu, sest hääletamise sätted muutuvad. Ka uues seaduses määrab lihtne häälteenamus, kas näiteks laenu võetakse või mitte. Võib-olla oleks mõttekas, kui ühistu luuakse vastava põhikirja vastu võtmisega, (vanade) ühisuse reeglite kohaselt. Praegu, saan ma aru, teeb seda riik peaaegu automaatselt.
Suurema laenu võtmiseks on vajalik korteriomanike absoluutne
häälteenamus (eelnõu § 36).
Kõike
läbi lugeda ei jõudnud, sh ka äärmiselt informatiivset seletuskirja. Seega
vabandan, kui mu tähelepanekud pole originaalsed.
Küsimus /
ettepanek nr 16
Põlvkondadevahelise sideme tugevdamisest. Kuidas on
reguleeritud ühe omaniku käes olevad korterid, milles elavad omaniku
perekonnaliikmed? Kas sellisel juhul tuleks korterid liita tervikuna üheks
korteriks, kuna muud vajadust peale selle, et kokku on näiteks kolm kööki,
korterite eraldamiseks pole? Mitmes riigis soositakse teadlikult avalike
poliitikatega põlvkondade koos elamist, nii et ühel kinnistul elaksidki omaette
sissepääsudega vanaemad, keskmine põlvkond, ja oma pere loonud lapsed, kokku
näiteks 3-6 korterit, mis iseenesest ei vajaks ühistut? Kuidas on üldse
reguleeritud ühe omaniku käes olevate korteritega maja töökorraldus?
Kui korteriomandeid ja korteriühistut
ei ole vaja, siis saab need alati ära lõpetada (eelnõu § 57–61), seejuures on
siiski vajalik piiratud asjaõiguste omajate (eelkõige hüpoteegipidaja)
nõusolek.
Küsimus /
ettepanek nr 17
Eelnõu
§ 42 lg 1, mis kehtestab senise viivise määra 0,07% päevas asemel
võlaõigusseaduses sätestatud viivise määra - selline muudatus seab võlglastega
hädas olevad ühistud eriti raskesse olukorda? Ühistute poolt kommunaal- ja
muid teenuseid osutavate ettevõtetega sõlmitud lepingutes on viivise määr
tunduvalt kõrgem kui VÕS § 113 lg 1 ette näeb nt. Tallinna Küte 0,10% päevas,
EG Võrguteenus 0,06% päevas, Tallinna Vesi 0,05% päevas jne. Uue seaduseelnõu
kohaselt ei ole ühistule võlgu oleval liikmel mingit kohustust hüvitada
ühistule tekitatud kahju, kui ühistu näiteks ei suuda enam oma kohustusi täita
teenuseosutajate ees. Senine viivise määr on olnud tegelikult ainus
distsiplineeriv meede võlglaste, eriti tahtlike võlglaste suhtes, sest
korteriomandi võõrandamine võlgade tõttu tegelikult eriti ei toimi. Ühistujuhid
toovad näiteid, et sel juhul kirjutatakse korter lihtsalt teise pereliikme
nimele ja seaduse silmis ongi korteri võõrandamine toimunud, võlgu aga ollakse
edasi.
Ei ole põhjendatud ühes õigussuhtes tavapärasest kolm korda
kõrgema viivise ettenägemine. Viivis ei ole ainuke hüvitis, mida võlgnikult
saab nõuda (VÕS § 113 lg 5). Samas muudab kõrge viivis raskustesse sattunud
korteriomaniku jaoks maksevõime taastamise veelgi raskemaks.
Ettepanek nr 18
eelnõu § 41 osas
Tuleks
nõustuda Riigikohtu märkusega http://www.ekyl.ee/public/2013/KOS_MT_III_KK.pdf lk.
16 punkt 4, et korteriomanike kohustuste tekkimise alus tuleks sätestada
seaduses. Kui tasumise kohustus tuleneb vaid majanduskavast, siis sel
juhul on väga kerge pahatahtlikult otsuste vastuvõtmist takistada ja sellega
tekitada olukord, kus ühistu pole enam maksevõimeline.
Kui ühistu on maksevõimetu, siis peab juhatus esitama
pankrotiavalduse ja sellisel juhul kehtestab majanduskava (esmalt ajutise ja
siis juba kas maksevõimet taastava või korteriühistut lõpetava majanduskava)
kohus (eelnõu §-d 52–56). Seega on raske näha põhjust, miks peaks
korteriomanike enamus sellist tulemust soovima, vähemus aga majanduskava
kehtestamist takistada ei saa.
Ettepanek / küsimus nr 19
Kas
on juriidiliselt korrektne üldse võimaldada tegelikust tarbimisest sõltuvate
kulude (küte, vesi, gaas, elekter) puhul majanduskavas nn. prognooskulude
kehtestamist ja selle alusel ühistu liikmetelt maksete kogumine? Ühistutele on
jäetud § 41 lg 2 ka võimalus, et liikmed tasuvad kulud
tagantjärgi lähtudes tegelikust tarbimisest, aga juhul kui ühistu valib nn.
prognoosarvete majanduskavas kehtestamise tee, siis võib arvata, et see tekitab
arvukalt vaidlusi võlgnevuste sissenõudmisel, sest vaevalt et ühistud oma
prognoosides väga täpsed on ning tekib küsimus, kui palju tohib tegelikust
kulust eksida ja millal tuleb vahe korteriomanikule või ühistule hüvitada, kui
prognoos oli vildakas. Rääkimata sel juhul viiviste nõude küsitavusest.
Ühistujuhid
toovad näiteid, et majanduskavas kõigi kulude kehtestamise soov on pigem
vastavas valdkonnas tegutsevate ettevõtete huvi, et võimalikult enda jaoks
lihtsustada võlgnevuste menetlemist kohtus. Sel juhul kaoks ära vajadus lisada
hagiavaldustele tõendina teenuseosutajate arveid jms, kuid ilmselt on neil
jäänud kahe silma vahele argumendid, millega võlglastel on täiesti õigustatud
võimalus selliseid majanduskavasid vaidlustada (nt. ei vasta hea usu
põhimõttele, ühistu rikastub jne).
N-ö prognoosarvete alusel maksmise näeb ette ka kehtiv KOS. Kui
prognoos on olnud liiga pessimistlik (tegelik kulu on väiksem, kui prognoos),
siis on tegemist ettemaksuga, mille võrra järgmise aasta kulud on väiksemad.
Ettepanek nr 20
Juhatuse
ja kontrollorganite liikmete valimised ( eelnõu § 20 lg 1) - ühistute praktika
erineb selles osas MTÜS § 22 lg 1 primm sätestatust, mille kohaselt valituks
saab kandidaat, kes sai teistest enam hääli. Ühistutes käib tavapäraselt
hääletus viisil, et antakse nii poolt kui vastuhääli ning valituks osutub koosolekul
osalejate häältest üle poole saanud isik (tavalises otsuste vastuvõtmise
korras). Enamik ühistuid vist ei teagi, et isik võib valituks osutuda ka vaid 1
poolthäälega, kui tal vastaskandidaati pole. Ja kes otsutab, millised
kandidaadid on vastamisi? Ettepanek on, et ühistus võiks isiku valimine
erineda senisest MTÜS korrast ja toimuda samas korras, kui kõigi teiste otsuste
vastuvõtmine. Sel juhul ei ole vaja 1 poolthäälega liikme juhatusse või
revisjonikomisjoni valituks osutumise puhul kohe panna hääletusele tema
tagasikutsumist, kuna ülejäänud ühistu liikmed pole tema valimisega nõus.
Eelnõus on isiku valimisel viidatud samuti MTÜS § 22 lg 1 primmile, ent see
säte on tavainimestele täiesti arusaamatu ja asjad käivad ühistutes ikka
omasoodu kuni probleemide tekkimiseni. Vastuhääled võiks siiski ka lugeda,
nii nagu teiste otsuste vastuvõtmisel.
Nii põhimõttelises ühinguõiguslikus küsimuses ei ole erisuse
kehtestamine põhjendatud. Sellised küsimused vaadatakse kõigi juriidiliste
isikute jaoks üle kavandatud ühinguõiguse revisjoni käigus.
Ettepanek / küsimus nr 21
Eelnõu
§ 45 lg 3 - ilmselt on see säte lisatud eesmärgiga, et suurendada ühistu
liikmete võimalust kontrollida ühistu juhatuse tegevuse õiguspärasust ja jõuda
kiiresti jälile võimalikele kuritarvitustele, mida paraku esineb. Ent tekib
küsimus, et kui on mõni pahatahtlik ühistu liige, kes heameelega igapäevaselt
esitaks teabenõudeid ja kontrolliks ühistu juhatuse tegevust ning juhatus
mingil hetkel enam ei jõua sellise nõuete laviiniga tegeleda ning see inimene
pöördub § 45 lg 3 alusel kohtusse, siis kuidas saab ühistu juhatus ennast
kaitsta, ilma et juhatuse töökoormus muutuks selliste inimeste
tegevuse tagajärjel tõeliseks luupainajaks? Mida suurem ühistu, seda suurem on
võimalus, et selliseid isikuid pole mitte üks ega kaks, vaid rohkem. Hea
võimalus halbade kavatsustega isikutel juhatuse liikmed oma teabenõuetega
välja süüa ja ise juhatusse asemele tulla. Senini ühistu juhid teevad valdavalt
seda tööd oma põhitöö kõrvalt, ent see säte võimaldab ühistu
juhtimise koormus viia absurdini. Uue seaduseelnõu
valguses võib ühistu juhatust oodata mistahes kirjale mittevastamise
korral hagita menetlus kohtus. Kas kohtu ähvardusel mistahes pöördumistega
tegelemise kohustuse seadmine juhatuse õlule võib viia vaid selleni, et
tavalised normaalsed inimesed hoiavad hirmuga ühistu juhtimisest kõrvale? Kas
ei ole võimalik selle eelnõu sätte ühistu liikmete poolse
kuritarvituse piiramiseks mingit täiendust sisse viia?
Ühes
juhuslikult valitud ühistus esitas üks liige eelmisele juhatusele nõude esitada
koopiad kõigist ühistu dokumentidest, alates raamatupidamisest, lõpetades
lepingute, ekspertiiside, tööde üleandmise-vastuvõtmise aktide jms-ga alates
ühistu loomisest. Ühesõnaga KÕIK dokumendid (ca 10 aasta materjal), tema
niikaua arveid ei tasu! Seetõttu teeb see uus säte murelikuks, et mis ühistu
juhte (ja tegelikult kõiki ühistu liikmeid) ometi tulevikus ees ootab ja kes
peab nende teabenõuetega kaasnevad kulud kandma - kas tõesti kõik ühistu
liikmed? Kinnisvarahaldusega tegelevaid firmasid ilmselt see perspektiiv
pidevalt kirjadele vastamisega tegeleda ei heiduta, sest sel juhul lihtsalt
tõstetakse haldusteenuse hindu.
Pigem
muudab antud säte ühistu revisjonikomisjoni valimise mõttetuks, sest iga ühistu
liige võib igal ajal oma isiklikku revisjoni teostada. Seega - parem viia sisse
kohustuslik revisjonikomisjoni valimise nõue ja antud seaduseelnõu säte välja
jätta. Revisjonikomisjoni valitakse ehk siiski pädevad ja asjalikud inimesed
(ei pea olema ühistu liige), kes hoiaks juhatusel silma peal.
Kui nõue on põhjendamatu, siis saabki kohtus selle vastuväite
esitada. Tuleb arvestada, et korteriomanikul on siiski üldine õigus
korterühistu dokumentidega tutvuda ja seda ka kehtiva õiguse kohaselt.
Ettepanek / küsimus nr 22
Lõpetuseks
ka vähemoluline, aga eluliselt kurioosne näide - § 22 lg 5 annab võimaluse
põhikirjas sätestada sama isiku poolt esindatavate korteriomanike ülemmäära.
Samas ei ole võimalust sätestada ülemmäära, kui mitme esindajaga tohib korteriomanik
koosolekule tulla. Viimasest asjaolust tulenevalt võib vabalt tekkida olukord,
kus paar ühistu liiget koos oma esindajate "armeega" on arvulises
enamuses võrreldes teiste kohaletulnud ühistu liikmetega ja vaatamata
asjaolule, et hääleõigust neil kõigil pole, on arutelul domineeriv vaid paari
korteriomaniku arvamus. Pole väljamõeldis, vaid elus ette tulnud juhtum.
Võimalusel kaaluda sellegi probleemi lahendamist.
Korteriomanikul,
kes seda soovib, on võimalus ka väljaspool koosoleku toimumise aega oma
arvamust teistele korteriomanikele „domineerivalt“ selgitada. Lõpuks on iga
korteriomaniku otsustada, kas ta nõustub selle arvamusega või mitte.
Vastused kirjutas üles Vaike Murumets, Justiitsministeeriumi õiguspoliitika osakonna eraõiguse talituse nõunik.
Lugupidamisega,
/allkirjastatud digitaalselt/
Liisa-Ly Pakosta
Riigikogu liige, IRL
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar