Juulis
jõustus täiesti uus muuseumiseadus,
eelmine pärines 20 aasta tagusest ajast.
Vaatame, mis ja miks muutus muuseumide
külastajate jaoks. Muuseumiseadus kehtib kõikidele riigimuuseumidele ja
muuseumidele, mis soovivad riigilt toetust, ent loodetavasti järgivad häid
eeskujusid ka näiteks era- ja kohalikud muuseumid. Tegemist on ühe kõige
kaasaegsema muuseumiseadusega maailmas, ja seda ikka sisu ning eesmärke, mitte värsket
jõustumiskuupäeva arvestades. Eriline tänu kuulub selle eest aktiivselt
kaasalöönud muuseumitöötajaile.
2-aastane Helmi naudib Pärnu muuseumi |
MUUSEUM KOOLITAJANA
Muuseumist
on juba ammu saanud korralik, teadustööle tuginev haridusasutus, enamikes tööl
muuseumipedagoogidki. Kahjuks polnud muuseum sellisena seadustes selgelt hinnatud
ja nii oli tekkinud olukord, kus näiteks Kunstimuuseumi koolituse eest osalejaile
tulumaksutagastust ei võimaldatud, sama koolitus näiteks mõnes kunstiringis oli
vastavalt soodsam. See pani muuseumid ebavõrdsesse olukorda, sealhulgas ka näiteks
ühiste õppekavade väljatöötamisel. Nüüdsest on võimalik tulumaksuseaduse § 26 alusel võimaldada inimestel muuseumi
korraldatud tasulistel kursustel õppimise eest tasutud koolituskulud maha
arvata füüsilise isiku maksustamisperioodi tulust.
Lisaks
kõikvõimalikele kursustele võiks oodata näiteks gümnaasiumide või kutse- või
ülikoolide valikaineid koostöös koolidega selliselt, et vajalik punktiarvestus
ka kenasti ühes taktis toimib. Õppekavade integreerimine ja sellest tulenev
õppuri jaoks tasuta õpe muuseumides on omakorda nii mahukas teema, et selle
kõiki nüansse ei mahu siinkohal kirjeldama. Ent ilmselgelt - mida rohkem on
kultuuripärandialast haridust, seda elusam ja hoitum meie pärand on.
MIDA JUKU EI ÕPI...
Lapsepõlves
välja kujunenud harjumus ja ka oskus muuseumis käia muudab Eesti kultuuri
püsimise läbi aja tõenäolisemaks. Seadusesse kirjutati nõue, et muuseum peab täitma oma kõiki
ülesandeid arvestades lapse ja puudega inimese eripäradega. Laste mängutubadest
ja invaparkimiskohtadest on aeg liikuda edasi. Näiteks tuleb lastega arvestada
ka kogumispoliitika kujundamisel ja ekspositsiooni koostamisel,
kogu muuseumide avalikkusele suunatud töös. Kõnetavamaks peaks
muuseumis käimine või muul moel muuseumi materjalide uurimine muutuma nii koolieelikutele kui ka kooliealistele. Uues riiklikus õppekavas on muuseumikülastuste
kohustuslikkus juba sees, 10-17 aastased külastajad on muuseumiskäijate hulgas
konkurentsitult suurima osakaaluga. Muuseumid pole ka mingiks erandiks
tõsiasjale, et eks täiskasvanudki armasta vahel lihtsamat, näitlikustavamat
ning mängulisemat lähenemist ja loevad poolsalaja lastele mõeldud materjale,
kompavad vaegnägijaile mõeldud mulaaze või kuulavad selgitusi lugemise asemel. Kui
on rahul lapsed ja teised erivajadustega inimesed, siis võidavad kokkuvõttes
kõik.
Kuidas
muuseumid seda kõike praktikas lahendama hakkavad, on igaühe enda otsustada.
Meenub kohe Mikkeli muuseumi püsiekspositsiooni otsimismäng, mis tõestab, kui
lihtsate ja odavate vahenditega on võimalik paeluda pisikesi külastajaid. Lisaks
peab puudega lastele ja sügava puudega inimestele
koos saatjaga olema muuseumikülastus tasuta.
LAPSEGA ON ODAVAM!
Uuest
aastast jõustub muuseumide piletipoliitikat puudutav punkt, mis kohustab muutma
lapsega muusemi külastamise täiskasvanule soodsamaks, kui on külastus ilma
alaealise saatjata. Lisaks on priipääs kõigile kuni 8-aastastele lastele. Muuseumidel ongi juba täna levinud praktika, kus koolieast nooremad lapsed
on tasuta muuseumikülastuse õigusega, ent mõnel pool nõutakse piletit ka
imikult. Enamasti on õpilastel sooduspilet. Sellegipoolet kurdavad näiteks
õpetajad ja lastekaitsetöötajad, et üha rohkem lapsi jääb muuseumikülastustest
kõrvale. Lisaks on ette tulnud hulk kummalisi tõlgendusi perepiletile, seetõttu
loobuti perepiletindusest ja asendati see lapse piletithinda alandava jõuga. Edaspidi
peab olema lapsega või lastega perel, aga ka tublidel inimestel, kes näiteks
hoopiski naabrilapsed või kodulooringi entusiastid kaasa võtavad, muuseumi
külastus odavam, kui lihtsalt kahel või vastavalt ühel täiskasvanul. Näiteks
täiskasvanu pilet 3€, täiskasvanu + laps aga kokku 2€. Loodetvalt motiveerib
see veidi iga täiskasvanut võimalusel lapsi muuseumi kaasa võtma, avalik
heakskiit on sellele juba sedusemuudatusega antud. Teadlikult loobuti
perepileti mõistest. Uus kord nõuab kindlasti veidi harjumist, sestap ka
hilisem jõustumisaeg.
Muuseumidel säilib õigus siduda alla
8-aastase lapse tasuta ligipääs vanema saatja (näiteks kooliealise lapse või
täiskasvanu) olemasoluga, kes peaks oma ea- ja staatusekohase pileti soetama. Koolilapselt
on muuseumil õigus piletit küsida, kui ta külastab muuseumi ilma täiskavanuta –
arutluse all oli küll ka kõigile alaealistele tasuta sissepääsu võimaldamine,
ent sellise saatjata külastuse piletiküsimise õiguse mõte on vältida lihtsalt
noorte hängimist näiteks peale kooli mõnusas muuseumihoones.
VÄLJASPOOL MUUSEUMIHOONET
Moodsa muuseumi ekspositsioon või osa
sellest võib vabalt olla ka internetis, Lennujaamas, linnapargis, kaubamaja
vaateaknal, ehk pakkumisel hologrammidena või äpina. Uurimistöö tegemine või
muul põhjusel muuseumikogude vastu huvi tundmine on muutunud üha
interdistsiplinaarsemaks ja inimesed on juba harjunud saama olulist infot
interneti vahendusel. Muuseumi kogus hoitavat eset nimetatakse museaaliks ning
iga museaali kohta on muuseumil kirjeldus, saamislugu ning parematel juhtudel
ka teadusviited. Näitustel on väljas vaid väike osa, aga uurimist-vaatamist
väärib kõik. Seetõttu on Eesti teadaolevalt esimene riik, mis teeb muuseumi andmekogu
avalikult kättesaadavuse muuseumidele kohustuseks. Seda otsust mõjutas osalt ka
üldine Eesti suund riigi andmekogude avalikult kättesaadavaks muutmisele,
milline seadusemuudatus tehti tänavu kevadel. Seega peavad riigimuuseumid ja
riigile kuuluvat muuseumikogu kasutavad muuseumid kõik oma museaalid muuseumide
ühises (jällegi vaataja huvides!) avalikus andmekogus kättesaadavaks tegema. Erandiks
jäi vaid Loodusmuuseum, kuna loomade-taimede kohta on oma valdkonna infokogud
juba teistel alustel olemas ning materjalid vabalt ligipääsetavad. Teistele
muuseumidele on liitumine andmekoguga vabatahtlik, et riigi poolt toetatud ja
igati soodustatud. Ka väike külamuuseum saab oma kogud nõnda avalikult
kättesaadavaks teinuna sisuliselt riikliku tunnustuse muuseumina. Kokku on
kõigis Eesti muuseumides 8,6 miljonit museaali, sellest enamik ehk 7,6 miljonit
asub riigimuuseumide põhikogudes. On tõepoolest palju põnevat, mida ise kodus netis
uurida, ja loodetavasti areneb infosüsteem ise jõudsalt kasvava huviga koos
paremaks, lihtsamaks ning multifunktsionaalsemaks.
ÜHISELT KULTUURIPÄRANDIT HOIDMAS
Ei jõua muuseumistöötajad ega
muinsuskaitseinspektorid üksi kõike kultuuripärandit hoida, põhilise tänuväärse
töö teevad ära ikka inimesed ise. Eesti liigub Põhjamaades ja mujalgi maailmas
levinud mudeli suunas, kus kogu kultuuripärandi hoidmine toimub ühisel rindel.
Sestap sätestai muuseumile kohustus, kui vähegi võimalik, nõustada tema poole
pöördunud inimesi laiemalt kultuuripärandi küsimustes. Muuseumil enesel on
õigus saada asjakohast nõustamist Kultuuriministeeriumi poolt. Nende täienduste
eesmärgiks on tagada pärandikaitse parimal võimalikul moel, arvestades
sealjuures riigi väiksust ning ressursside piiratust. Kui kellelgi on
kultuuriväärtuslikku vallas- või kinnisvara, mida tahetakse hoida või väärindada,
siis nüüdsest rõhutab seadus võimalust pöörduda esmase konsultatsiooni
saamiseks lähima või valdkondlikult lähima muuseumi poole. Ei saa eeldada, et
muuseumid tagaksid inimestele täieliku nõustamise mistahes küsimuses, kuna
selleks ei jätku inimesi ega vahendeid. Säte eeldab, et muuseumid suunaksid
vähima abina muuseumi pöördunud inimese edasi asutuste või materjalideni, kust
asjakohast nõustamist ja abi saab. Tihe koostöö näiteks Muinsuskaitseametiga on
enamasti juba välja kujunenudki.
SISSE-VÄLJA MUUSEUMIKOGUDEST
Üht-teist muutus ka nende inimeste jaoks,
kes soovivad aidata kaasa muuseumikogude täiendamisele või võib-olla tunneksid
huvi mõne muuseumis oleva eseme soetamise vastu. Muuseumile esemeid, fotosid
vms annetada või ka müüa soovijal tasuks nüüdsest esmalt kodulehtedelt uurida,
millised on ühe või teise muuseumi kogumispõhimõtted. Nimelt aitavad need
põhimõtted muuseumidel rohkem spetsialiseeruda, oma otsuseid põhjendada ning
vältida ühesuguste, näiteks tööstuslikult toodetud esemete kogumist.
Teisalt on muuseumikogudesse sattunud
kraami, mis ka kõige talletamishimulisematelt ekspertidelt ei tarvitse toetust pälvida.
Näiteks nõukogude okupatsiooniajal muuseumidesse kohustuslikus korras arvele
võetud materjal, või on muuseumikogus mitu ühesugust tolmuimejat, millest vaid
üks on säilinud täiskomplektna. Ehk oleks mõistlik ülejäänutest loobuda ja teha
ruumi esemetele, mida kogus veel üldse pole? Vastava ettepaneku tegi
Riigikogule Muuseuminõukogu, vajadusele kogusid korrastada on tähelepanu
juhtinud ka Riigikontroll, eeskuju on näidanud teised riigid. Neil põhjustel
pikenes seaduses loetelu juhtudest, millal võib museaali muuseumikogust välja
arvata - kui museaali kuulumine muuseumikogusse ei ole kooskõlas
kogumispõhimõtetega või museaaliga olulisel määral sarnased museaalid on
paremas seisukorras või täielikuma kultuuriväärtusliku teabega juba olemas sama
muuseumi või mõne riigimuuseumi kogus. Põhikogust väljaarvamisele ei järgne
kohe müük, esmalt peab muuseum kaaluma eseme kasutusvõimalust näitusel, kasvõi
külastajatele vahetuks proovimiseks. Kui kohta ei leita, tuleb eset pakkuda arhiividele
või raamatukogudele ning pakkuda tagasi muuseumile annetanud või müünud
isikule. Kõige lõpuks, kui ükski eelnev samm pole tulemusi andnud, said muuseumid
õiguse riigile kuuluvast muuseumikogust väljaarvatud eset avalikul
enampakkumisel müüa. Enampakkumisi hakkab korraldama Kultuuriministeerium.
Huvide konflikti vältimiseks ei seata hinnaläve ning muuseumile ei anta
iseseisvalt avalike enampakkumiste korraldamise õigust. Müügitulu läheb küll
muuseumidele uute esemete ostmiseks, ent see raha ei tarvitse laekuda esemest
loobunud muuseumi kmontole – kõik see on korraldatud nõnda eesmärgiga välistada
vähimatki võimalikku huvi muuseumil esemeid kogust välja arvata tulu teenimise
eesmärgil. Kuidas kogust vajadusel väljarvamine toimub näiteks kohaliku
omavalitsuse omanduses olevas muuseumis, peaks olema kirjas kohaliku kogukonna
enda otsustatud korras, seega näiteks volikogu otsuses. Igal juhul peavad väljaarvamise
protseduurid peavad olema eksperthinnangutel põhinevad, selged, läbipaistvad,
põhjalikult dokumenteeritud ning lähtuma muuseumide eetikakoodeksist, et mitte
kaotada muuseumi usaldusväärsust ühiskonna silmis.
EGA SEE POLE AINUS RAHAALLIKAS?
Kaugeltki mitte, ent näitustegurmaanid muretsevad
tõenäoliselt, kust tuleb kõikideks headeks muudatusteks raha? Või sunnitakse
muuseume edaspidi külastajate rahakotituulutusest sõltuvateks
lõbustusparkideks, kuhu uuringutel põhineval ekpositsioonil enam asjagi
pole?
Tegelikult tõsteti uurimistöö muuseumitöö
vältimatuks osaks, ilma milleta asutus polegi muuseum. Kui palju on
ekspositsioonis valmistootena elamustepakkumist ja kui palju peab vaataja ise
mõtisklema, sõltub iga näituse kontseptsioonist ja kujundusest. Papacarlolik
esemetele “elu sissepuhumise” oskus ja edasistele aruteludele suunamine muutub samas
teadustöö kõrval üha olulisemaks, sest vaatajateta näitusest on kultuuri
püsimiseks vähe tolku. Eestis on konkrents eriti tihe – meil on maailmas enim
muuseume elaniku kohta (pikkade traditsioonidega Kreekas ja Rootsis 10 korda
vähem). Õnneks mitte asjata, sest juhime ka tasuliste muuseumikülastuste osas
(elaniku kohta aastas poolteist külastust, võrdluseks Itaalia 0,3).
Rahastus riigi- ja riigi kogu kasutavatele
muuseumidele jäi seaduses samaks, nagu ka teistele muuseumipidajatele. Nüüdsest
on võrdsed võimalused taotleda kõigil riigieelarvest toetust, ka esmased
kriteeriumid on seadusesse saanud. Senimaani sai toetust ainult siis, kui
ministeerium otsustas seda pakkuda! Toetuse saamiseks tuleb täita
riigimuuseumidele sarnaselt kvaliteedinõuded ja vältida dubleerimist – väikeses
riigis ei jõuta korraga ülal pidada näiteks kolme piimandusmuuseumi (eriti kui
üks väga hästi töötab). Kogumispoliitikad peaks vähendama dubleerivaid või
muuseumi teemaga halvasti haakuvaid oste. Muuseumid said ka uusi õigusi tulu teenimiseks
- võib küsida renti hoiustamise eest ja näiteks Palamuse Lutsu apteek võib nüüd
kuulsat punsliõli suveniirina kaasa müüa. Riigile saab loota välisnäituste
kindlustamisel garantiiandjana, mis omakorda vähendab seni kõrgeid kindlustuskulusid.
Muuseumide rahastamisel on riik jõudmas tagasi masu-eelsesse kõrgaega (21,48
miljonit eurot tänavu versus 21,68 miljonit aastal 2008). 2014. aasta üks
prioriteetidest on kultuuritöötajate, sealhulgas muuseumitöötajate palgatõus.
Kas lisaks Tartumaa muuseumile võidakse veel
mõne muuseumi kogud liita? Seadus muutis liitmised-sulgemised senisest
keerukamateks ja asutustevõrguga ei tegele. Tõenäoliselt väheneb muuseumi
peahoone tähendus kõigest sellest sõltumata. Tänasest 20 aasta pärast on osa näitusi
kolinud muuseumihooneist välja või internetti, uurimistöö ja sisuloome muutunud
senisest rohkem kogukonnapõhiseks, suurenenud hariduse osakaal. See võib tõesti
kaasa tuua mõne uue hoone avamise ja mõne sulgemise. Loodetavasti hoiab Eesti
muuseumimaa rekordit endiselt enda käes, sest keegi teine peale meie endi pole
huvitatud meie kultuuripärandi hoidmisest.
PUUDU JÄI AINULT
SKANDAAL
Muuseumiseaduse aruteludel osales palju tegijaid (näiteks avalikul arutelul
Riigikogus 3. aprillil 105 valdkonna esindajat). Nõnda jõuti tulemusteni, kus
arvestati pea kõiki ettepanekuid nii muuseumitöötajatelt, ekspertidelt kui ka Riigikogus
aktiivselt kaasa mõelnud opositsioonilt. Kuna skandaalipolnud, pole avalikkus uuest seadusest suurt midagi
kuulnud.
Osa
otsusekohti polnud selle seaduse teema, näiteks kas andmebaasis olevad museaalide
digikujutised peaksid olema suurema resolutsiooniga, nii et iga inimene saaks
soovi korral Viiralti koduses värviprinteris endale või sõbrale rõõmuks välja trükkida.
Kas muuseumid teenivad kõrge resolutsiooniga piltide edasimüümisest omatulu või
on peaeesmärgiks kultuuri võimalikult lai levitamine, seetõttu ka kõige
pakkumine paljundamiseks – levitamiseks ilma mingite piiranguteta?
Autoriõigused? Seadustega ülereguleerimine on piinav kõigile, eriti
kiireltarenevas pikslite valdkonnas. Seetõttu loodan, et igapäevased otsused
sünnivad kogukondades kohapeal ja/või muuseumide endi initsiatiivil koos
vajalike põhjendustega loodetavasti üha arvukamaks muutuvale külastajaskonnale.
(lugu ilmus 06.09.2013 ajalehes Sirp: muide, rubriigist "Sotsiaalia", sest muuseumide ja kultuuripärandi teemale meie kultuurilehes pole eraldi rubriikigi)
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar