1. jaanuarist jõustusid põhjanaabrite
lastekaitseseaduse kolme suuremat muudatust, mis tasuks ka Eestis üle võtta. Uue
lastekaitseseaduse tegemine on nimelt meilgi parasjagu käsil. Väga ääriveeri on need
teemad ka meie seadustes olemas, erinevused on põhjalikkuses ja ulatuses.
Esiteks on lapsevanematele ette nähtud laste
kasvatamisel süsteemsem ja täpsem tugi kohalikult omavalitsuselt (paragrahv 8).
Lapsevanema aitamine on enamasti kõige tõhusam, sest osa hädasid tuleb tõesti
teadmatusest. Lihtne põhimõte: kõik lapsega kokku puutuvad teenistused peaks
lisaks lapsega tegelemisele pakkuma igakülgset abi vanematele nende
lastekasvatusoskuste parandamiseks ning sealjuures tuleb igakordselt vaadata,
kas lapsel võiks olla ka mingeid erivajadusi. Sest tõepoolest, mida varem
erivajadused avastatakse, seda tõhusam on abi. Erinevate spetsialistide
märkamisvõime on erinev, seega ongi oluline, et kõik, alates lasteaia õpetaja
abist kuni perearstini seda ülesannet kogu aeg tähele paneksid.
Teiseks täpsustatakse oluliselt abivajavast lapsest
teatamise kohustust (paragrahv 25).
Seega näiteks ütleb prg 25 selgelt, et kui
Eestiski laineid löönud kiirabitöötaja näeb oma väljasõidul midagi kahtlast või
ohutegurit lapsele, siis ta on tõesti kohustatud sellest teatama. Ega seegi
mingi hõlp teema ole, teatamiste teema keerukust avab suurepäraselt ka põhjamaine film “Jaht”. Süsteemi keskmeks on ikkagi lähenemine, kus erinevad lastega kokku
puutuvad töötajad (kogudusevanematest koolitöötajateni, tuletõrjujatest
politseinikeni jne) on vastavalt haritud ja nendel lasub suurem
tähelepanelikkusekohustus kui tavakodanikel, kellel on ju samuti kohustus
hädasolevat last aidata ja temast teada anda.
Kolmas muudatus (paragrahv 36), mis ilmselt
annab kõige kiireloomulisemat abi, pikandab kohalike omavalitsuste
sotsiaaltöötajate võimalusi lapsi abistada. Koduteenused, päevahoid – kõik see
muidugi, ent kordame täienenud nimekirja abivõimalustest, mida kohaliku
omavalitsuse sotsiaaltöötaja peaks vastavalt vajadustele lastega perele
pakkuma:
1) lapse ja pere toetamine probleemolukordade väljaselgitamisel
2) majanduslik või muu tugi lapsele kooliminekul, kutseomandamisel ja elukoha
otsimisel, töökoha leidmisel, huvihariduse omandamisel ja hobidega tegelemisel,
lähedaste inimsuhete hoidmisel ja loomisel ja teiste inimlike vajaduste
rahuldamisel. (ärge palun hakake siinkohal ilkuma, sest mõeldud on kenasid
siivsaid asju).
3) Tugiisik ja tugipere
4) Lapse arengut toetavad hooldus- ja teraapiateenused
5) Töö perekonnaga,
6) Perele sotsiaalmajutuse või toetusteenuse pakkumine
7) Tugivõrgustikuteenuse pakkumine
8) Tugi koolivaheaegadeks ja rekreatsioonitegevusteks
9) Ja kõik muud teenused ja toetused, mis aitaksid last ja perekonda.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar