Osades on uued rühmad juba moodustatudki. Aktiivselt nõutavad suuremaid rühmi mõned lasteaiajuhid ja omavalitsustegelased, ent kaugeltki mitte kõik! Lasteaiale kaasneb iga lapsega "pearaha" ja rohkem lapsi saab reaalselt lasteaiakoha kätte, järjekorrad lühenevad. Teiselt poolt on olemas piir laste mõistlikul arvul täiskasvanu kohta ja kolmandaks on olemas ka vastav seadus ja määrus.
Ühel täiskasvanul on loomupärane võimekuse piir, mitut last ta korraga kasvatada, lohutada, potitada ja harida jõuab. Seetõttu pole imestada, et koolieelse lasteasutuse seaduses on laste arv paragrahvis 7 piiritletud: mitte rohkem kui 14 last sõimerühmas ning kuni 20 aiarühmas, ning nende lastega peaks tegelema lasteaia lahtioleku aegadel kaks õpetajat (kummalgi nädalas 35 tundi tööaega) ja üks abiõpetaja (40 tundi nädalas). Seega kehtivad meil lasteaedades laste ja täiskasvanute osas järgmised kohustuslikud suhtarvud: sõimerühmades peab iga 7 lapse kohta olema vähemalt 1 täiskasvanu (1:7) ja aiarühmades peab iga kümne lapse kohta lastega tegelema samuti vähemalt 1 täiskasvanu (1:10). Enam-vähem vastavad need suhtarvud ka Euroopa Liidu soovitustele.
Kuna aga lasteaedade rühmade suurused, personali koosseis ja ka osaajaga rühma arvatud laste arv võivad olla väga erinevad, siis lisati õigus sama lasteaia juba olemasolevate laste vanematel teha ettepanek rühmade suurendamiseks, selleks lisati paragrahvile seitse jätkulause: (11) Lasteasutuse hoolekogu ettepanekul on valla- või linnavalitsusel õigus lapse arenguks vajalike tingimuste olemasolu korral suurendada laste arvu sõimerühmas kuni kahe lapse võrra, lasteaiarühmas kuni nelja lapse võrra ning liitrühmas kuni kahe lapse võrra.
Peamiselt tuli ettepanek rühma suurust võimalusena tõsta sellest, et osad lapsed on küll rühmas kirjas, ent ei käi kogu aeg kohal - näiteks on osa lapsi osaajaga. Rühma suurendamist nähakse seaduses ette erandolukorrana, ja selleks on vaja kahte eeldust: peamiselt lapsevanematest koosnev hoolekogu peab tegema esmalt ise ettepaneku ning lapse arenguks vajalikud tingimused peavad endiselt jääma täidetuks. Arusaadavalt tekitab enam küsimusi see teine pool - kes ja kuidas ja mille alusel määratleb, kas laste arvu suurendamiseks on see vajalik eeldus täidetud või mitte?
Tegelikult pole lapsevanemad ja ka lasteaiaõpetajad sageli kaugeltki rahul tegeliku olukorraga. Olen saanud mitmeid kirju ja osalenud paljudel kohtumistel, kus kurdetakse: voodeidki ei jätku. Neli last magavad välivooditel. Pärast rühma suurendamist ei jõua õpetaja enam nendega tegeleda, lapsi kasvatada ja õpetada, potitada ja riietada. Lapsed jäävad sagedamini haigeks, kuna nüüd on and nii tihedalt koos. Enam ei käi lapsed peale lõunat õues, kuna keegi ei jõua neid riietada - istuvad rühmas ja vahivad telekat. Ja nii edasi.
Huvitaval kombel selgus, et hariduslikud nõuded - mida kontrolliks Haridus- ja Teadusministeerimum vastavalt haldusalalisele kuuluvusele - ja täpsustatud personalinõuded Eestis puuduvad - seda viga annab loomulikult parandada, ka üks IRL'i valimislubadusi on lasteaedades vähendada laste arvu täiskasvanu kohta (sama punkt on ka IRL'i ja Reformierakonna koalitsioonileppes) kui ka kehtestada ühtsed kvaliteedi miinimumnõuded lasteaedadele. Küll aga saab hariduse ja personali osas lähtuda sellest, mida seadus on eesmärkideks pannud, ja suhtarvud kuni 1:7 ning 1:10 on normaalolukorrana seaduses tõesti kirjeldatud.
Olemas on küllaltki täpsed tervisekaitsenõuded, mida kehtestab Sotsiaalministeerium. Kuna ka selle määruse kohta on inimestel palju küsimusi, siis palusin ministeeriumi juriidiliselt teenistuselt selgitusi, ja edastan need lugemiseks täies mahus. Lühikokkuvõte: niiöelda "vanades" lasteaedades tuleb järgida lasteaia ehitusaegseid normatiive, seega enamikel juhtudel ei tohi rühma suurus suuremaks kui 20 kohalviibivat last minna.
Suur tänu Sotsiaalministeeriumile põhjalike selgituste eest ning head lugemist!
„Põhikooli- ja
gümnaasiumiseaduse“ (edaspidi PGS)
uue redaktsiooniga, mis jõustus 2010. a 1. septembril, anti Vabariigi
Valitsusele „Rahvatervise seaduses“ volitusnorm kehtestada tervisekaitsenõuded
koolieelsetele lasteasutustele, nende maa-alale, hoonetele, ruumidele,
sisustusele ja sisekliimale ning korrashoiule.
Vabariigi Valitsuse
06.10.2011. a määrus nr 131 „Tervisekaitsenõuded koolieelse lasteasutuse
maa-alale, hoonetele, ruumidele, sisustusele, sisekliimale ja korrashoiule“
kehtestatakse „Rahvatervise seaduse“ § 7 lõike 2 punkti 11 ja „Ehitusseaduse“ §
3 lõike 11 alusel.
„Rahvatervise seaduse“
§ 2 punkti 3 kohaselt on „tervisekaitse“ inimese tervisele ohutu elukeskkonna
tagamisele ning elukeskkonnaga seonduvate tervisehäirete ja haiguste
vältimisele suunatud tegevus. Valitsuse määrusega nr 131 nüüdisajastati
koolieelse lasteasutuse maa-alale, ruumidele, sisustusele ja sisekliimale, sh
siseõhule ja valgustusele, ning korrashoiule esitatavad tervisekaitsenõuded.
Määruse nr 131 kehtestamise
eesmärk on tagada lasteasutustes laste tervise kaitseks ohutu keskkond ja
võimetekohaseks arenguks vajalikud tingimused.
Eestis on
lasteasutus lapse elukeskkonna
oluline osa, sest koolieelses eas viibib laps lasteasutuses 9–12 tundi päevas
erinevalt enamikust EL riikidest, kus laps veedab lasteasutuses ainult 3–4
tundi ehk väikse osa ööpäevast. Seetõttu on oluline tagada lastele tervislik
keskkond kooskõlas „Koolieelse
lasteasutuse seaduse“ § 17 sätestatud
laste õigusega vaimselt ja füüsiliselt tervislikule keskkonnale ja
päevakavale, eneseusaldust ja vaimset erksust toetavale tegevusele ning
pedagoogide igakülgsele abile ja toetusele alushariduse omandamisel.
Koostoimes
õiguskorras kehtivate nõuetega tuleb lasteasutustes osutatava teenuse pakkumisel
selle teenuse osutajal hinnata ka tema poolt osutatava teenuse ohutust. Kui
õigusaktides sätestatu ei ole ammendav või on tegemist reguleerimata
valdkonnaga, võetakse aluseks „Tarbijakaitseseaduse“ § 9¹ lõikes 1 sätestatu.
Seega juhul, kui teenusele ei ole kehtestatud nõudeid õigusaktiga, hinnatakse teenuse
ohutust, arvestades erinevaid standardeid – Eesti standardeiks üle võetud
rahvusvaheliste või Euroopa standardiorganisatsioonide standardeid; algupäraseid
Eesti standardeid; asjakohase valdkonna teenuse ohutuse tagamise head tava; teaduse
ja tehnika hetkeseisu; tarbijate põhjendatud ootusi ohutuse suhtes.
Määruse nr 131 ettevalmistamisel on arvestatud
Euroopa Liidu uue lähenemisviisi üldpõhimõtet, et kohustuslikud on vaid
ohutust, tarindite tugevust, terviseohutust ja keskkonnakaitset määratlevad
nõuded. Lastele ettenähtud maa-ala ja ruumide pindala suurus tuleb planeerida
vastavalt laste arvule loodavas lasteasutuses ja rühmas, kavandamata laste arvu
vähenemist haigestumise tõttu.
Määrusega nr 131 ei
reguleerita nõudeid, mis lähtuvad üldtunnustatud heast ehitustavast ja
ootustest tervise ja ohutuse tagamisel. Kiiresti muutuvas ühiskonnas ja
majandusruumis on raskusi ühise normistiku loomisel, mistõttu on soovitav
rakendada rohkem kaalutlus- ja kokkuleppenorme, mis arvestaks ressursse ja
kaitseks haavatavaid gruppe.
Täna tegutsevad
lasteasutused peavad lasteasutuses tervisliku eluviisi kujundamise, lapse
tervise hoidmine ja tugevdamine, haigestumise vähendamine ning igale lapsele
võimetekohaseks arenguks vajalike tingimuste loomise eesmärgil täitma
sotsiaalministri 24. septembri 2010. a määruse nr 61 „Tervisekaitsenõuded
koolieelses lasteasutuses tervise edendamisele ja päevakavale“ https://www.riigiteataja.ee/akt/13360326
ja tegema ettenähtud riskianalüüsi ning koostama tegevuskava vigastuste
ennetamiseks.
„Koolieelse
lasteasutuse seaduse“ 4. peatükis
reguleeritud asutuse juhtimise ja
personaliküsimuste hulgas on § 24 lõike 1 alusel lasteasutuse hoolekogule
pandud ülesanne jälgida, et õppe- ja kasvatustegevus vastaks laste
arengule ja huvidele ning teha sellesuunalist koostööd lasteasutuse
personaliga.
Määruse nr 131 üldnõuete
kohaselt peavad lasteasutustel olema lastele alushariduse ja hoiu
võimaldamiseks sobivad, ohutud ja turvalised (suitable, safe and secure) hooned, rajatised, ruumid, sisustus ja
maa-ala, kus on lapsel võimalikult väike risk vigastuste, mürgistuste ja muude
tervisehäirete tekkeks.
Sobiv tähendab
antud juhul seda, et arvestatakse laste vajadusi – vanust ja arvu, ealisi
erinevusi, lasteasutuses viibimise aega, magamiskohtade vajadust. Lasteasutuses
peavad olema laste võimetekohaseks arenguks vajalikud ohutud tingimused, et
ennetada vigastusi.
Nii lasteasutuse hooned, rajatised ja ruumid peavad vastama
„Ehitusseaduse“ §-des 3, 31−3 ja 5 ning nende alusel
kehtestatud ehitisele esitatavatele nõuetele, samuti kõnealuse määrusega nr 131
kehtestatud tervisekaitsenõuetele. Muuhulgas
peab lasteasutus vastama „Ehitusseaduse“ § 3 lõike 10 alusel kehtestatud
majandus- ja kommunikatsiooniministri 28. novembri 2002. a määrusega nr 14
„Nõuded liikumis-, nägemis- ja kuulmispuudega inimeste liikumisvõimaluste
tagamiseks üldkasutatavates ehitistes“ (edaspidi määrus nr 14) kehtestatud nõuetele. Olemasolevate üldkasutatavate
ehitiste rekonstrueerimisel ja laiendamisel, samuti ehitamise käigus
olemasolevatele ehitistele üldkasutatavate ehitiste funktsioonide andmisel
tuleb tagada rekonstrueeritavate või laiendatavate osade vastavus määrusega nr
14 kehtestatud nõuetele. Määruse nr 14 rakendussätte järgi peavad kõik pärast
2003. aastat rekonstrueeritud lasteasutused vastama liikumispuuetega
isikute vajadustele. „Ehitusseaduse“ § 32 kohaselt peab lasteasutusel olema eesmärgile
vastav kasutusluba ehk kohaliku
omavalitsuse või riigi nõusolek, et valminud ehitis või selle osa vastab
ehitusprojektile ja ehitisele ettenähtud nõuetele ja seda võib kasutada
vastavalt kavandatud kasutamise otstarbele. „Ehitusseaduse“ § 33 lõike 4
kohaselt väljastatakse kasutusluba pärast ehitise ülevaatust ja nõuetele
vastavaks tunnistamist. Kasutusloa väljastajal on õigus kaasata ehitise
ülevaatuse tegemisse selleks pädevaid isikuid ja institutsioone, kes esitavad
oma arvamuse kirjalikult.
Enne Eesti
Vabariigi taasiseseisvumist ja jurisdiktsiooni teket rakendati lasteasutustele NSVL –s kehtinud 1985. a tervisekaitse eeskirju.
NSVL normide asemel kehtestati lasteasutuse nõuded sotsiaalministri 14.
jaanuari 1996. a määrusega nr 7 „Koolieelse lasteasutuse tervisekaitsenormide
ja -eeskirjade TKNE 6/1996 kinnitamine“ ja seejärel sotsiaalministri
25. septembri 1999. a määrusega nr 64 „Koolieelse lasteasutuse
tervisekaitse, tervise edendamise ja päevakava koostamise nõuded“ (edaspidi määrus nr 64).
Lasteasutustele
erineval ajal kehtinud pindalanormidest annab ülevaate juurdelisatud tabel 3.
Määruse nr 64
nõuete täitmisega ei olnud kaheksa aasta jooksul (alates 1999) probleeme, sest
lastesõime pindalanõuded lapse kohta olid kooskõlas enne 1985. aastat kehtinud
nõuetega. Võrreldes 1985. a normidega suurendati 1996. a lasteaia mänguruumi pindalanõudeid
üksnes 0,5 ruutmeetrit lapse kohta (2,0-lt 2,5-le), kusjuures magamisruumi
pindalanorm oli endiselt 2,0 ruutmeetrit, s.o kokku 4,5 ruutmeetrit
lapse kohta. Mängu- ja magamisruumi pindalanormi vähendati 1. jaanuaril
2010. a jõustunud määruse nr 64 muudatusega endisele 1985. a normile vastavaks
ehk 4,0 ruutmeetrit, sest lasteasutustes kasutatakse magamisruumi ka
mängimiseks.
„Koolieelse lasteasutuse seaduse“ kohaselt on
valla- või linnavalitsusel õigus lasteasutuse hoolekogu ettepanekul lapse arenguks
vajalike tingimuste olemasolu korral suurendada laste arvu sõimerühmas kuni
kahe lapse võrra, lasteaiarühmas kuni nelja lapse võrra ning liitrühmas kuni kahe
lapse võrra.
Mitmed
omavalitsused on suurendanud laste arvu lasteaiarühmades aga vastuolus seaduse
ehk üle seaduses lubatud piiri (sõimerühmas 14+2, liitrühmas 18+2,
lasteaiarühmas 20+4), kuigi pindala ja siseõhu kvaliteet seda ei võimalda. Sellega
vähendati praktikas lubamatult nii magamis-
ja mänguruumide ning teiste ruumide pindala lapse kohta alla määruses nr 64 kehtinud
lubatud määra.
Laste arvu
suurendamine rühmas on toimunud osaliselt siseõhu kvaliteedi, ruumide
ülemäärase tihendamise ja laste tervise arvel, mida näitab lasteasutuse
külastatavus, mis ulatub 50−60%-ni. Näiteks Terviseameti 2007. a lasteasutuste
järelevalve tulemuste kohaselt ületas 133 kontrollitud rühmaruumi siseõhus 49
rühmaruumis (34%) süsihappegaasi sisaldus standardiga kindlaksmääratud taset
kohati isegi 3kordselt. Seejuures oli ruumide täituvus veidi üle 50%, kuid
mõõtmisi tuleks teha arvestusliku inimeste arvu juures. Lasteasutuste
kättesaadavus on paranenud, kuid külastatavus vähenenud ja tingimused
rühmaruumides halvenenud pindala vähenemise tõttu lapse kohta. Sellega tekib
siseõhu kvaliteedi taseme languse ja piisknakkustesse haigestumise kasvu oht.
Lasteasutusest puudumise tegelikke põhjusi ei ole teadaolevalt tõenduspõhiste uuringutega
selgitatud.
2008. aastast on
Terviseamet teinud 50 ettekirjutust ruumide pindala nõuetele mittevastavuse
kohta, sest rühmadesse registreeritud laste arv ületas seaduses lubatud piiri.
Aastal 2010 tugevnes poliitiline ja
majanduslik surve muuta üle kümne aasta tagasi laste tervise kaitseks
kehtestatud määruse nr 64 nõudeid ning vähendada rühmaruumide pindalanorme.
Viimaste aastate jooksul on ehitatud üksikuid uusi lasteaedu, kuid laste arvu
olulise kasvu tõttu ei ole need ruumipuuduse probleemi lahendanud ning
seadusega ettenähtud ülesannet täideti määruse nr 64 tervisekaitsenõudeid ja
pindalanorme rikkudes. Järelevalvemenetluse käigus on selgunud, et erinevad kohalikud
omavalitsused on olnud seisukohal, et määruse nr 64 kehtinud ruumide pindalanõudeid ei rakendata
enne 2001. aastat projektikohaselt ehitatud tegutsevate lasteasutuste hoonetele
ja ruumidele. Enamik Eestis tegutsevaid lasteasutusi on ehitatud tüüpprojekti
kohaselt enne 1985. aastat.
Ruumide
pindalanõuete teema ja tõsisemad probleemid lasteaiakohtade suhtes tekkisid 2006. a, mil lasteaedasid
võõrandati või nende kasutusotstarvet muudeti. Juurdelisatud tabelitest
1 ja 2 on võimalik lasteasutuste ja kohtade arvu võrdlemisel tuvastada, et
Vabariigi Valitsuse 06.10.2011. a
määruse nr 131 kehtestamise eelsel ajal on lasteasutuste arv võrreldes 1995.
a 52 võrra väiksem. Aastatel 2003–2009 on sama lasteasutuste arvu juures
suurendatud lasteasutuse normkohtade arvu 9822 võrra ja laste arvu 10754 võrra.
Seejuures ei ole arvestatud määrusega nr 64 kehtestatud pindalanorme.
Sellega seoses täiendati
määrust nr 64 alates 1. juunist 2010 rakendussättega, mille kohaselt
lasteasutuste maa-alale ja ruumidele (hoonetele) kehtinud nõudeid ei rakendatud
enne 01.01.2010 koolitusluba omavatele
lasteasutustele. Erinevate huvigruppide vaheliste pingete maandamiseks ja olukorra stabiliseerimiseks kutsus
sotsiaalminister 2010. a kokku laiapõhjalise töögrupi määruse nr 64 asemel
lasteasutusele uute nõuete väljatöötamiseks. 2010 kevadel lepiti kokku, et
Terviseameti järelevalveametnikud ei hinda enne 01.01.2010 koolitusloa saanud
lasteaedade ruumide vastavust nõutavatele ruutmeetritele, kuna koolitusloa
saamisele eelneb tervisekaitsealane kontroll ruumide piisavuse üle.
Terviseamet, tulenevalt „Rahvatervise seadusest“ kontrollib eeskätt tervist
mõjutavaid tingimusi nagu vee kvaliteet, siseõhu kvaliteet ja teisi tingimusi.
Oma hinnangu ruumide kohta annab Haridus- ja Teadusministeerium enne
koolitusloa väljastamist. Kuna tegutsevate lasteasutuste tähtajatud
koolitusload on väljastatud seaduses ettenähtud loamenetluse alusel, siis võiks
eeldada, et haldusorgan on objektiivselt hinnanud lasteasutused nõuetele
vastavaks, sealhulgas ka pindala nõuete osas. Kahjuks puuduvad andmed, kas
koolitusloa andmisest on keeldutud ruumide ebapiisavuse ja seaduses sätestatud
laste piirarvu nõude rikkumise tõttu.
Tulenevalt 2010. a
kevadel vallandunud avalikkuse pahameele ja sotsiaalse surve tõttu vastu võetud
määruse nr 64 muutmisest ajendatuna on ka Vabariigi Valitsuse määruse nr 131
rakendussätetes peetud vajalikuks 01.01.2010 seisuga koolitusluba omavatele
lasteasutuste maa-alale ja ruumidele (hoonetele) anda piisav, ca 20 aastane, üleminekuaeg, et tegutsevad
lasteasutused suudaksid pindalanõuded
vastavusse viia määruses nr 131 sätestatuga.
„Koolieelse
lasteasutuse seaduse“ § 19 lõike 3 kohaselt tuleb valla- või linnavalitsusel
tagada kõikidele soovijatele võimalus saada lasteasutuses osaajaline koht kui
valla või linna territooriumil on ajutiselt vajadus lasteasutuse koha järele
suurem kui olemasolevate lasteasutuste üldkohtade arv. Seega tuleb seaduse
alusel valla- või linnavalitsusel luua kõikidele 1,5–7 aasta vanustele
lastele vanemate soovil vähemalt osaajaline koht koolieelses lasteasutuses,
kuid kehtiv seadus ei defineeri ega sisusta „osaajalise koha“ mõistet. Seega on tegemist seaduse lüngaga.
„Koolieelse
lasteasutuse seaduse“ alusel rühmades laste arvu suurendamine peab toimuma seadusega kooskõlas (piirarvud) ja laste arengut
soodustaval moel. Lapse arenguks vajalikke tingimusi ei ole seaduses täpselt
loetletud, kuid kohalikule omavalitsusele on jäetud kaalutlusruum ja -õigus
vastava otsuse tegemisel, arvesse võttes õigusruumis kehtivaid nõudeid,
faktilist olukorda ja muid asjaolusid, mida enne otsuse tegemist tuleb kogumis
hinnata. Ei ole millegagi põhjendatud ega kohane sisustada seaduses kehtestatud
piirarvu nõudeid meelevaldselt kohalkäivate laste arvu kaudu, mitte
registreeritud laste arvu silmas pidades nagu seda sätestab seadus.
Tervisekaitse
aspektist mõjutavad lapse arengut kõige enam sellised keskkonnatingimused nagu
kvaliteedinõuetele mittevastav joogivesi, saastunud välisõhk, halb sisekliima
ja siseõhk, ebaturvalised mänguasjad ja mänguväljakud. Mikrobioloogiline ja
keemiline õhureostus on peamine keskkonnaga seotud oht laste tervisele, eriti
suurtes kollektiivides, ning üks riskifaktor akuutsete ja krooniliste ülemiste
hingamisteede nakkushaiguste, kuid ka teiste haiguste tekkeks. Siseruumide
saastunud õhk on nii linna- kui maapiirkondades peamine hingamisteede
nakkushaigustesse haigestumise põhjus.
Õhu saastus,
süsinikdioksiidi ehk süsihappegaasi kõrge tase, niiskus ja radoonisisaldus üle
200 Bq/m3 on oht laste tervisele ja riskifaktor ka
mittenakkuslike haiguste tekkeks, sest lapse immuunsüsteem on välja arenemata.
Nõudeid siseõhu kvaliteedile, sh radoonisisaldusele,
sest radioaktiivse gaasi radooni tungimist siseruumidesse on vajalik ja
võimalik vältida ehituslike võtetega. Pakettakendega ülemajutatud rühmaruumis, kus
puudub energiasäästlik soojustagastusega ventilatsioonisüsteem, on raske, kui
mitte võimatu tagada tervisele ohutut
sisekliimat energiat raiskamata. Ruumi pindala lapse kohta ja õhuvahetus
määravad siseõhu kvaliteedi taseme. Ruumide liigse tihendamisega halveneb
siseõhu kvaliteet, mis teeb võimalikuks mitmesuguste tervist ohustavate
saasteainete kuhjumise ruumi siseõhku ning siseõhus kvaliteedi integraalse
näitaja süsihappegaasi CO2 kontsentratsiooni tõusu.
Laste arengut
puudutavaid terviseriske ja ohutuid tingimusi
ei ole lastasutusel ega hoolekogul võimalik hinnata ilma asjakohase riskianalüüsita.
Sotsiaalministri 24.09.2010. a määruse nr 61 „Tervisekaitsenõuded
koolieelses lasteasutuses tervise edendamisele ja päevakavale“ räägib nii sisehindamisest
kui riskianalüüsist. Lasteasutustes
tuleb sisehindamisel arvestada riskianalüüsi tulemusi. Analoogselt „Tööohutuse ja töötervishoiu seaduse“ § 6 lg 2
peab tööandja rakendama abinõusid, et füüsikalistest ohuteguritest tulenevat
terviseriski vältida või viia see võimalikult madalale tasemele. Samuti on „Töötervishoiu-
ja tööohutuse seaduse“ § 12¹ Tööandja ennetustegevus on tööandja kohustuseks
meetmete ja rakendamine terviseriskide
vältimiseks ja või vähendamiseks ettevõtte töö kõigis etappides. § 13 lg 1 p 1
kohaselt on töökeskkonna sisekontroll ettevõtte tegevuse lahutamatu osa, millesse
on kaasatud töötajad ja mille aluseks on töökeskkonna riskianalüüsi tulemused.
Tegutsevates
lasteasutuses jälgitakse terviseriske siseõhu kvaliteedinäitajate ja
rahvusvaheliste standardite alusel. Vabariigi Valitsuse 20. detsembri 2007. a
määruse nr 258 „Energiatõhususe miinimumnõuded“ lisas 3 on kehtestatud
ehitatavate ja oluliselt rekonstrueeritavate sisekliima tagamisega hoonete, sh
lasteasutuse mängu- ja magamisruumide pindalaks inimese kohta 2 m2.
Eesti õiguskorda on üle võetud rahvusvaheline standard EVS-EN 15251
„Sisekeskkonna algandmed hoonete energiatõhususe projekteerimiseks ja
hindamiseks, lähtudes siseõhu kvaliteedist, soojuslikust mugavusest,
valgustusest ja akustikast“ ja rahvusvahelise standardi EVS-EN 13779:2009 Eesti
rahvuslik lisa EVS 906:2010 „Mitteeluhoonete ventilatsioon. Üldnõuded
ventilatsiooni- ja ruumiõhu konditsioneerimissüsteemidele“, mille nõudeid tuleb
hea tava kohaselt arvestada ka laste tervise kaitsel ja ohutu keskkonna
loomisel, sest lapsed on eriti tundlikud ning vajavad täiskasvanutest suuremat
kaitset.
Lasteasutuste ja koolide projekteerimisele ei
ole spetsiifilisi nõudeid ega eeskirju kehtestatud.
Määruse nr 131 § 6
lõikes 6 on kehtestatud, et mänguruumi, samuti magamisruumi põranda pindala
peab olema iga lapse ja täiskasvanu kohta vähemalt 2 m2. Vastav
ruutmeetrite arv on konsensuse alusel kokku lepitud määrust nr 131
ettevalmistanud laiapõhjalises töörühmas.
Nõue 2 m2 lapse kohta kehtib ja vastab Vabariigi Valitsuse 20.
detsembri 2007. a määruse nr 258 „Energiatõhususe miinimumnõuded“ lisas 3
esitatud arvestuslikule pindalale 2 m2. Pindala arvestamisel
tuleb arvesse võtta ka ruumis asuvaid täiskasvanuid (õpetaja ja õpetaja abi).
Kui rühmal on erinevateks tegevusteks mitu mänguruumi, võetakse arvestuse aluseks nende kogupindala.
Mängu- ja magamisruum võib olla ühendatud, kuid lapse kohta peab olema ruumis
vähemalt 4 m², sest lastel peab
olema ruumi mängimiseks ja liikumiseks.
Antud ruutmeetrite nõue täna kehtib ning kohaldub kõigile
uutele ning oluliselt rekonstrueeritud lasteasutustele.
Määruse nõudeid
tervikuna rakendatakse samuti kõigile uutele, pärast määruse jõustumist projekteeritud ja
oluliselt rekonstrueeritud lasteasutustele.
Enne määruse nr 131
jõustumist, 14.10.2011. a, ehitusloa taotlemiseks esitatud ehitusprojekti järgi
ehitatud lasteasutus loetakse ehitusprojekti järgi ehitatuks ja nõuetele
vastavaks juhul, kui lasteasutus vastab ehitusprojekti koostamise hetkel
lasteasutustele kehtinud nõuetele. Määruse
nr 131 § 13 lg 1 eesmärk on võimaldada tegutsevatel lasteaedadel nende senistes hoonetes ja
ruumides edasi tegutseda. § 13 lõike 1 all tuleks käsitleda kõiki enne 2010
koolitusloa alusel tegutsenud lasteasutusi kui ka neid, kes 2010. a esitasid ehitusprojekti kooskõlastamiseks või
said ehitusloa ning asusid seda 2010. a ehitama, et mitte tekitada õiguslikku
vaakumit ja ebamõistlikke kulutusi. Vastasel korral tulnuks uute nõuete
kehtestamise järgselt enamik lasteaedu sulgeda, kuna need ei vastanud ei
määruse nr 64 (1999) ega määruse nr 131 (2010) nõuetele, mis oleks tekitanud
sotsiaalse katastroofi. Kahjuks ei ole võimalik taasesitada tänaseks
õigusaktidega kehtetuks tunnistatud
varem kehtinud erinevaid ruutmeetrite nõudeid, sest nende esitamine
ajaloolises retrospektiivis tänases õigusakti rakendussätete osas ei oleks
olnud mõistlik, mistõttu võiks rakendusprobleemide puhul lähtuda Terviseameti
poolt antud juhistest ning haldusorgani poolsest selgitamis- ja
nõustamiskohustusest. Tegemist on kompromiss-sättega võimaluste ja vahendite
vahel.
Määruse nr 131 § 13 lg 2 rakendussätte kohaselt peavad lasteasutused,
kellel on kehtiv koolitusluba seisuga 1.
jaanuar 2010, vastama määruse nõuetele, välja arvatud määruse § 3
lõikes 5, § 4 lõikes 5, § 6 lõigetes 2, 6–9, § 7 lõikes 2, § 8 lõigetes 5
ja 6 ning § 9 lõikes 4 sätestatud nõuded, millele tegutsevad lasteasutused
peavad olema vastavusse viidud hiljemalt 2030. aasta 1. septembriks. Olemasolevad lasteasutused saavad nende nõuetega arvestada ja
planeerida vastavaid tegevusi nõuetega vastavusse viimiseks varem, kui määruses
sätestatud tähtaeg. Oluline on märkida, et 20 a üleminekuaega on siiski maksimaalne
aeg ja ei välista võimalust kohaldada pindala nõudeid juba oluliselt varem.
Allpool ülevaatetabelid 1–3
Aasta
|
Lasteasutuste
arv
|
Normkohad
|
Lastearv
lasteasutuses
|
Laste
arv, mis ületab normi
|
1995
|
671
|
48663
|
58743
|
10080
|
sh
lasteaed-kool
|
84
|
3607
|
4153
|
546
|
1996
|
667
|
48274
|
57020
|
8746
|
sh
lasteaed-kool
|
89
|
3489
|
4024
|
535
|
1997
|
670
|
47838
|
55077
|
7239
|
sh
lasteaed-kool
|
87
|
3488
|
3783
|
295
|
1998
|
668
|
47121
|
52466
|
5345
|
sh
lasteaed-kool
|
91
|
3221
|
3499
|
278
|
1999
|
663
|
50854
|
50362
|
-492
|
sh
lasteaed-kool
|
83
|
3358
|
3117
|
-241
|
2000
|
646
|
49991
|
50247
|
256
|
sh
lasteaed-kool
|
79
|
3281
|
3044
|
-237
|
2001
|
624
|
49417
|
49852
|
435
|
sh
lasteaed-kool
|
74
|
3155
|
3019
|
-136
|
2002
|
596
|
48543
|
49607
|
1064
|
sh
lasteaed-kool
|
66
|
2505
|
2458
|
-47
|
2003
|
597
|
50074
|
51327
|
1253
|
sh
lasteaed-kool
|
62
|
2965
|
2967
|
2
|
2004
|
600
|
51263
|
52894
|
1631
|
sh
lasteaed-kool
|
69
|
3107
|
3114
|
7
|
2005
|
609
|
52733
|
54560
|
1827
|
sh
lasteaed-kool
|
80
|
3189
|
3151
|
-38
|
2006
|
620
|
54366
|
56953
|
2587
|
sh
lasteaed-kool
|
88
|
3261
|
3209
|
-52
|
2007
|
624
|
56542
|
58934
|
2392
|
sh
lasteaed-kool
|
89
|
3327
|
3181
|
-146
|
2008
|
637
|
59422
|
62116
|
2694
|
sh
lasteaed-kool
|
99
|
3740
|
3707
|
-33
|
2009
|
635
|
60645
|
62804
|
2159
|
sh
lasteaed-kool
|
100
|
3714
|
3690
|
-24
|
Tabel
1. Statistikaamet. Koolieelsed lasteasutused
Aasta
|
Lasteasutuste arv
|
Normkohad lasteasutustes
|
Laste arv lasteasutustes
|
Laste arv, mis on üle normi
|
1995
|
587
|
45056
|
54590
|
9534
|
1996
|
578
|
44785
|
52996
|
8211
|
1997
|
583
|
44350
|
51294
|
6944
|
1998
|
577
|
43900
|
48967
|
5067
|
1999
|
580
|
47496
|
47245
|
-251
|
2000
|
567
|
46710
|
47203
|
493
|
2003
|
535
|
47109
|
48360
|
1251
|
2006
|
532
|
51105
|
53744
|
2639
|
2008
|
538
|
55682
|
58409
|
2727
|
2009
|
535
|
56931
|
59114
|
2183
|
Tabel 2
. Koolieelsed lasteasutused ( v.a lasteaed-kool)
Vastu
võetud
|
NSVL
eeskirjad
|
NSVL
sotsiaal-ministri 20.03.1985. a määrus
Eestis kehtis |
Sotsiaalministri
14.03.1996. a määrus nr 7
|
Sotsiaalministri
25.10.1999. a määrus nr 64
|
Muudatus
jõustus 01.01.2010: sotsiaalministri 25.10.1999. a määrus nr 64
|
Lastesõim
|
|||||
lubatud
laste arv
|
20
|
20
|
12
|
14–16
|
14–16
|
mängu-
ruum, m²
|
2,5
|
2,5
|
2,5–3,5
|
2,5–3,5
|
2,5–3,5
|
magamis-
ruum, m²
|
2,5 (1–2 rühmaline); 1,8 (4 ja enam rühma)
|
2,5 (1–2 rühmaline); 1,8 (4 ja enam rühma)
|
2
|
2
|
2
|
kokku: mängu- ja magamis-ruum, m ²
|
5–4,3
|
5–4,3
|
4,5–5,5
|
4,5–5,5
|
4,5–5,5
|
Lasteaed
|
|||||
lubatud laste arv
|
25
|
25
|
Mudilas-/aiarühmas 18; liitrühmas 16
|
aiarühm 20–24; liitrühm 18–20
|
aiarühm 20–24; liitrühm 18–20
|
mänguruum, m²
|
2,5
|
2
|
2,5–3,5
|
2,5–3,5
|
2,5–3,5
|
magamis-ruum, m²
|
ei ole
|
2
|
2
|
2
|
2
|
kokku
|
4,5–5,5
|
4,5–5,5
|
4,5–5,5;
eritingimusel 4*
|
||
ehitatud lasteasutused %
|
55
|
29
|
16
|
Tabel
3. Lasteasutuste rühmaruumide pindala ja laste arv rühmas erineval ajal
Riigikogu liikmena palun selgitage täpsemalt „Koolieelse lasteasutuse seaduse“ § 19 lõiget 3, mille kohaselt tuleb valla- või linnavalitsusel tagada kõikidele soovijatele võimalus saada lasteasutuses osaajaline koht kui valla või linna territooriumil on ajutiselt vajadus lasteasutuse koha järele suurem kui olemasolevate lasteasutuste üldkohtade arv. Millal on plaanis seaduses defineerida ja sisustada „osaajalise koha“ mõiste?
VastaKustutaPraegu on sisuliselt tegemist sellega, et rühmad on viidud võimaliku maksimumsuuruseni ja siis tahetakse neile kohtadele lisaks luua ka osaajalisi kohti. Seaduse tasemel ei ole sedagi reguleeritud palju osaajalisi kohti võiks olla (seaduse kohaselt peab kõigile soovijaile võimaluse looma!), millised tingimused peaks olema lasteaias täidetud, et üldse osaajalisi kohti luua, kuidas peaks toimuma osaajalise koha korral rahastamine ehk lasteaiatasu maksmine). Kuidas saab siis seega rühmas käivate (registreeritud) laste arv olla seadusega kooskõlas, kui sinna võib ei tea kui palju osaajalisi kohti tekitada?
Kui laste arv suureneb, siis kas õpetajatele ja abidele ka koormuse suurenedes palka juurde antakse või lubatakse rohkem personali palgata?
Kui ei ole millegagi põhjendatud ega kohane sisustada seaduses kehtestatud piirarvu nõudeid meelevaldselt kohalkäivate laste arvu kaudu, mitte registreeritud laste arvu silmas pidades nagu seda sätestab seadus, siis miks sellist olukorda üldse lastakse tekkida ja selgelt seaduses ei reguleerita, et laste piirarv seostub registreeritud laste arvu, mitte kohal käivate laste arvu silmas pidades?
Tundub, et sisuliselt saab praegu KOV tõlgendada seadust nagu soovib - seadus käsib osaajalised kohad teha, aga kuidas täpsemalt ja mille või kelle arvelt, selle peab siis igaüks ise välja nuputama ja siis olemegi olukorras kus KOV lisab x arvu osaajalisi kohti niigi maksimummääras registreeritud laste arvule ja kasseerib ka sisuliselt rohkem raha kui tavakoha eest ning vajadusel kaitseb end protestide ja arupärimiste eest sellega, et seadus kohustab ja punkt.
Hea anonüümne!
VastaKustutaNende küsimustega tegelevad koolieelse lasteasutuse seaduse muudatused. Üks kõneall olevaid muudatusi ongi määratleda täpselt ära maksimaalne laste arv täiskasvanu kohta, millist arutelu ka käesoleva veebipostituse algosa puudutab.
Samuti on kavas täpsustada, et osaajaliste kohtade puhul peab vanem täpsustama kellaaegasid, ent saab vastu õiguse ka vastavalt väiksemat tasu maksta.
Parimat,
Liisa
Tere!
VastaKustutaPalun kirjutage, kuidas on võimalik selline olukord, et tihti on ainult aõpetaja abi või õpeyaja üksi 20 lapsega rühmas?
Seda põhjendatakse sellega, et õpetaja või abi on haigeks jäänud ja asendajat ei ole. Üksi oldud tööpäeva ei kompenseerita rahas vaid vaba päevaga. Vaba päev aga tähendab seda, et keegi teine on üksi rühmas. See pidi olema levinud praktika. Sellele on viidatud ka Õpetajate Lehes http://www.opleht.ee/?archive_mode=article&articleid=6703
Mulle tundub, et tegelikult on üsna ükskõik nii töötajatest, kui ka lastest, keda lihtsalt nendel päevadel karjatakse ja mingist kõigilt lastele jaguvast tähelepanust ei saa juttugi olla. Hea, kui saab õnnetused ära hoitud.
Olen püüdnud ennast poole aasta jooksul enda lapse rühmas toimuvaga kursis hoida ja tõepoolest tuleb nentida olukord on selline ja see ei ole pseudoprobleem. Ma ei tahtnud seda alguses uskuda, kuid jutule saades teiste lasteaedade õpetajatega tundub, et see praktika tõesti selline ongi. Õpetajad ise on samuti väsinud sellisest korraldamatusest, kuid kuulda sellest ei taha keegi ja lahendust ka ei pakuta.
Ma ei usu, et mina üksi olen seda probleemi märganud.
Täiesti arusaamatu, kuidas meil Eestis suhtutakse sellesse küsimusesse kergelt ja laste ja õpetajate suhtarvu selliselt nagu parajasti mugavam on.
On siis tõesti väikelaste lapseaias olemise aeg nii ebaoluline, et ei ole vahet, kuidas ta täpselt selle mööda saadab? Peaasi, et enam-vähem tervena koju tagasi jõuab. Ja kas tubli abiõpetaja peab tõesti miinimumpalga eest 20 lapsega üksi olema või miks ta üldse peaks aias töötama ja millise tasemega inimesed üldse on nõus seda tööd tegema?
Tervitades
Anonüümne lapsevanem
Lp Liisa Pakosta!
VastaKustutaTänan teema põhjaliku käsitlemise eest (kuigi ma ei lugenud siit tekstist ikkagi välja konkreetset vastust pealkirjas esitatud küsimusele). Minu arvates ei ole meil riigikogus mitte ühtegi teist liiget, keda lasteaedade teema samavõrra huvitaks ja ilmselt olete ka IRLi poliitikute seltskonnas pigem erand kui reegel. Aitäh!
Olen ka oma ajaveebis mitmel korral teemat käsitlenud. Sealhulgas ka Teie kirjutistele viidates. Esitatud väiteid olen üsna sageli pigem kriitiliselt kui paitavalt vaadelnud. Ilmselt mõistate, et selles ei ole midagi isiklikku, vaid eesmärgiks on teemat sisuliselt edasi viia.
Minu arvates peaks laste ja täiskasvanute suhtarv rühmas olema tänasest kardinaalselt erinev. Seda kinnitab ka Lasnamäe lasteaia traagiline juhtum ja selle uurimise lõpp-protokoll, kus väidetakse, et üks kasvataja ei saagi 18 lapse eest vastutada.
Kes siis ikkagi vastutab lapse elu eest, kui vanemad on tööl?
Minu ettepanek on kehtestada lasteaiarühmas kolme täiskasvanu nõue, kes KÕIK tegeleksid lastega. Sellisel juhul oleks alati vähemalt kaks täiskasvanut rühmas ja vajadusel ka kolm. Praegu kehtivate normide järgi ei saaks lasteaiaõpetaja päeval justkui vetsuski käia rääkimata korraks pausi võtmisest. Isegi kui kehtestada nõudmine, et ühe täiskasvanu kohta on 10 last, ikkagi tekiks pidevalt olukordi, kus lastega on ainult üks täiskasvanud inimene. Selline on lasteaedade argipäev.
Lisaks tuleks keelata rühmade suurendamine üle piirmäärade.
Igasugune lisamine ei ole meie tänaste lasteaiaruumide tingimustes inimlik. Tallinnas on hulgaliselt lasteaedu, kus lapse kohta on vähem kui 1m2 põrandapinda. See tuletab meelde sigalavabriku filmi, mis mõniaeg tagasi vähendas lihalettide läbimüüki hüppeliselt ja tõi taimetoiduliste ridadesse märkimisväärse lisa. Siiani ei ole keegi kaameraga lasteaedadesse minna julgenud või osanud, aga ilmselt avaneks paljudes kohtades avalikkust ehmatav vaatepilt.
Loodan siiski, et varajase kasvatuse teema muutub ajapikku hariduspoliitilise diskussiooni vääriliseks osaks. Esialgu on kuulda vaid üksikuid monolooge, hüüdjaid hääli kõrbes.
Tarku otsuseid, sisulisi tegusid ja sõnavõtte soovides,
Evelin Tamm
kasvatusteaduste magister, alushariduse pedagoog ja lapsevanem
viide postitusele:
http://evelintamm.blogspot.se/2012/09/kes-vastutab-lasteaialaste-elu-eest-kui.
Minul oleks küsimus: KAS LASTEAIAS ON LUABTUD LAPSEVANEMALT KÜSIDA RÜHMARAHA? Ja seda KÕIKIDE lastevanemate ees NÕUDA: Kuulge, Mati isa, Teil on rühmaraha maksmata! Laual vihik, kuhu lapsevanem ISE paneb kirja, et on rühmaraha tasunud ja see on KÕIGILE nähtav ???? On selline asi ka seadusega kooskõlas????
VastaKustutaM.M