Etüüd kirjandusklassi seinastendilt Kohtla-Järvel |
Poliitikate ümbervaatamine ei tohi lähtuda hetkelistest kasudest.
Demograafiliste protsesside muudatusedki ei toimu üleöö, vaid pika aja jooksul
– ning on just seetõttu nelja-aastastest valimistsüklitest lähtuvatel
poliitikutel enamasti “ära unustatud”. Vahel
pareeritakse lausa otsesõnu mõnda pikaajalist tulu andvat ettepanekut väitega,
et lahendada tuleb ainult päevapoliitilisi küsimusi, mis avaldavad mõju
praegusel hetkel. Veidi on näha sellist tendentsi ka väga laiaks (mis on
iseenesest väga hea) valgunud haridusaruteludes, kus pikem siht mõnikord kaob.
Aruteludest on käibele läinud ka hulk valeväiteid, mistõttu võttis IRL’i
eestseisus ära nimetada need teemad, mida hariduse kaasajastamine EI ole.
Tegemist on kahtlemata väga demograafilise küsimusega, sest sageli tühjeneb
kool õpilastest mitte selle sulgemisotsuse tõttu, vaid kuulujutu tõttu kooli
võimalikust sulgemisest. Õpetajad lähevad kuulujutust närvi ja õpetamise tase
langeb, lapsevanemad otsustavad panustada kindlamale variandile ja viivad lapse
kooli, mille kohta sulgemisjutte ei räägita – ning demograafiline protsess ongi
täistuuridel käivitunud, rebides endaga kaasa lisaks õpilastele ja õpetajatele
ja kooli toiduainetega varustanud kohaliku taluniku, perearsti, lapsevanematest
rääkimatagi. Ehkki tegelikult võiks seesama kool, ehkki võibolla pärast
mõningast värskenduskuuri, kenasti jätkata.
Tugev põhikool, kaasajal koos tugeva lasteaiaga, on elu
ankur, mis lahendab korraga kõiki kolme rahvaloenduses ilmsiks tulnud
probleemi. Hea ja kättesaadav kooliharidus suurendab lapsevanemate
kindlustunnet ja motiveerib neid saama oma esimest või sünnitama järgmist last.
Eriti hea kool meelitab inimesi kohapeale elama jääma või kooli järgi kogu
perega kolima. Kool on ka see koht, kus vähemasti Põhjamaade kogemuse põhjal
suudetakse leida kõigi kiiremini lahendusi noorte inimeste Eestiga paremini
sidumiseks ja nende väärtushinnangute kujundamiseks. Kooli nii sisuline pool
kui ka koolivõrgu küsimused on kahtlemata väga suure mõjujõuga demograafilised
küsimused.
Tõsi see on, et tervelt kolmandiku võrra on lapsi Eestis vähemaks
jäänud kõigest kümne aastaga. Kuni 14-aastaseid lapsi on meil napp 200.000. Arusaadavalt
on murekortsud ees Eesti suuremal osal, mis jääb pealinna regioonist väljapoole
ning kus ridade hõrenemine on olnud statistilise keskmisega võrreldes veelgi suurem.
Enne kuulujuttudest muserdusse sattumist pakun tutvumiseks IRL’i eestseisuse
otsused selle kohta, mida hariduskorralduse kaasajastamine ei ole. Kõik need
otsused on vastu võetud 28. mail erakonna eestseisuse poolt suurema selguse
huvides.
Me ei
sulge riigi poolt ega riigi juhtimisel munitsipaalkoole, ei gümnaasiume ega
põhikoole, samuti me ei riigista koole. Kõik otsused võetakse jätkuvalt vastu
kohalike omavalitsuste volikogude poolt ehk teisisõnu otsustatakse koos
kohaliku kogukonnaga, millisel viisil jätkamine kõige parem on. Integreeritud gümnaasiumi ja põhikooli ei
lahutata seadusega – seadusesse jääb võimalus integreeritud
munitsipaalgümnaasiumide tegutsemiseks. Põhihariduse korraldamise eest,
sealhulgas omavalitsuse koolivõrgu kujundamise eest vastutab endiselt kohalik
omavalitsus. Eesti koolisüsteemi aluseks jääb kodulähedane hea ja turvaline
põhikool. Eesmärgiks ei ole ka riigi ja kohalike omavalitsuste hariduskulude
kokkuhoid. Hariduskorralduse kaasajastamisel on meie eesmärgiks hariduskulude
osakaalu hoidmine (2012 taset vaadates – tõstmine) tasemele 7% SKP-st,
suurenenud efektiivsusest tulenev võimalik kohapealne haridussüsteemi sisene
kokkuhoid tuleb suunata eelkõige õpetajate palgatõusu tagamiseks. Me ei vähenda
kohalike omavalitsuste riikliku haridustoetust – suisa vastupidi: me näeme ette
haridustoetuse riikliku kasvu, eelkõige sihtotstarbeliselt õpetajate palgatõusuks.
Ja siit pole raske järeldada ka meie viimast kinnitatud “me ei tee seda”-punkti
– nimelt me ei kavanda õpetajate koondamist. Õpetajate ametikohtade arv lähtub
jätkuvalt tunnijaotusplaani ja arvestusliku koormusnormi nõuetest, õpetajate
töökoormust ei suurendata. Muide, me juba oleme nii Euroopa Liidus kui ka OECD
riikide hulgas õpilaste hulga poolest ühe õpetaja kohta (täisajaga õppivad
õpilased versus õpetajate arvestuslik täistööaeg) niikuinii “efektiivsete”
grupis, ja gümnaasiumiastmes on Eesti keskmise 16,8 õpilase juures õpetaja
kohta veel vähem õpetajaid vaid Tshiilis (24,7), Mehhikos (25,6) ja Brasiilias
(18,1). Eesti demograafilisse olukorda, vähemasti rahvaloenduse andmete põhjal,
nende riikide eeskujud aga kõige paremini ei sobi. Positiivse lõppnoodina saab
lisada, et rahvastikuteadalased näevad Eesti põhikoolides ette õpilaste arvu
stabiliseerumise järgmise kümnendi jooksul. Homne päev on juba parem, eriti kui
otsustamistel jagub tarkust pikemalt ette vaadata.
Artikkel on ilmunud ajalehtedes Raplamaa Sõnumid (05.06), Meie Maa (08.06), Põhjarannik (13.06), Severnoje Poberežje (13.06), Sakala (14.06).
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar