“Nii kehva olukorda pole vist
olnudki,” arutavad riigikogu liikmed kohvikus omavahel ja tavapärasest vaiksema
häälega.
Jutt õige, ent kas kõva häälega väljaütlemist takistab lootus, et äkki
läheb lihtsalt mööda? Äkki on ajakirjanikud nii laisad või rumalad, et ei torgi
enam? Ehk keskenduvad inimesed edaspidi Pärnu ranna külastusrekorditele, need
ju kohe tulemas? Kas ka see skandaal õnnestub lihtsalt „tuima pannes“ maha ja läbi
vaikida?
Naljaga pooleks võiks öelda, et Eestis
on praegu suurim erakonnapoliitika kriis pärast EKP võimuperioodi. Kuidas me
küll oma riigis asjad oleme niikaugele lasknud? Kuidas me ei tundnud ära ohtu
juba 1990ndate lõpus kuulduma hakanud mesijuttudes „Teil on valik kahe suure ja
tugeva erakonna vahel“, „Kust ikka leitakse parteitud spetsialistid,
ühiskonnaelu tuleb juhtida poliitiliselt!“, jne. Teised erakonnad, ka uued
tulijad, vahtisid suurtele alt üles ja hakkasid ise võimaluste tulles kohe samu
asju tegema, näiteks rahaga valimisi võitma. Noorte meeste asi – kohe, kui
nooreaeg läbi kannatatud, tuleb ise hakata vanakeste moodi käituma, pole vaja püüda
targem olla. Lõpuks on inimestel õigustatult tekkinud tunne, et seadusi saab
osta, hääli saab osta, erakonnad kasutavad musta raha, võõra raha eest käiakse
lõbutsemas, erakonnad võtavad tööle, lasevad lahti ja kontrollivad töökohti,
hankeid, tõekomisjone. Ühtne
Eesti, mis teatrilavastusena pidi ilmestama Eesti poliitika telgitaguseid
kujundite keeles, lavastub ise ja elusuuruses, meie silme all. Mitte
lavastusena, vaid reality show`na. Peaprokurör Norman Aas võrdles korruptsioonisüüdistusest
läbiimbunud õhustikku "Puhaste käte operatsiooniga"
Itaalias, mis lõppes nelja erakonna kadumisega poliitmaastikult. Tõsi, pole
prokuröri asi meelde tuletada, et 1992-94 aastate Itaalia kriisi tulemuseks oli
berluskoonindus. Vaatame lähemaid ja õnnestunumaid näiteid: aastal 2000 ilmnes Saksamaal,
et kauaaegse võimuerakonna liider ja kuulsa Helmut Kohli mantlipärija Wolfgang
Schäuble oli kuus aastat varem vastu võtnud lobisti sularahaannetuse. Ta astub
tagasi ja CDUd tõuseb juhtima Angela Merkel. Merkel ütles otse välja, mis ta
arvab nii Schäublest kui Kohlist ja on tänaseni plekitu mainega poliitiline
liider.
Alles õige hiljuti ärkasid hõimuvelled soomlased teadmisega,
et nende senine teadmine korruptsioonivabast Soomest on kokku kukkunud. Maan tapa – riigis asjade ajamise viis -
tuli kõigi jahmatuseks välja ja seda tuli ometigi muuta! Peaminister Matti
Vanhaneni vastu esitatud kahtlustus presidendikampaania rahastamisest avaliku
sektori kaudu muutis soome poliitikategemist isegi vaatamata sellele, et
kahtlustus päädis õigeksmõistmisega. Soome parteirahastusskandaalile järgnes
suurejooneline isepuhastus ja ühiskonna silmade avamine osutus selle tarbeks parimaks
referentsiks.
Eesti usalduskriisi lahenduseks ongi kaks võimalust:
erakonnad kas suudavad põhjalikult muuta
kogu poliitikategemise ja ise toimetamise viisi või toimub suurem võimumuutus,
mis ei tarvitse anda sugugi demokraatlikumat lahendust, ehkki võib. Praegustest
erakondadest jääb püsima vaid see, kes suudab usutavalt isepuhastumise läbi
viia.
On erakondade endi otsustada, kas jääda lootma
pisiparandustele või koguni propagandamasina suurendamisele (valimiskuludele
paneme lae, viskame mõned erakonnast välja, arutame veel, moodustame
sõltumatuid tõekomisjone, ootame kellegi teise lahkumist, suurendame ajaleht
“Stolitsa” tiraazi, et õitseks demokraatia tuhat lille) või ise taandudes riskida
avada uksi uutele, potentsiaalselt populistlikele tulijatele. Soome ja Itaalia
kogemused näitlikustavad valikuid, mis on vaid erakondade endi teha.
Millest peaks enesepuhastus algama? Esiteks muidugi
kriisi tunnistamisest. Ükskõik millise sõltuvuse – aga parteide sõltuvus
senisest tegutsemismudelist on praeguse
probleemi nimi - ravi saab alata alles haiguse tunnistamisest. Praegu seda aga
ei paista. Värskelt ühe erakonna poolt tehtud ettepanek moodustada kriisi
lahendamiseks s õ l t u m a t u t e s
t erakonnaliikmetest (autori sõrendus)
Tarkade Kogu kaunistab kirsina kogu torti. Miks mitte sõltumatutest erakonna
juhatuse või Riigikogu fraktsiooni liikmetest? Istume nüüd kõik sõltlased kokku
(soovitavalt anonüümselt), võtame käest kinni ja saame terveks?
Tegude osas tuleb tegelda kolme probleemiga, kus kõige
rohkem pitsitab – erakondade rahastus, poliitilise konkurentsi suurendamine ja
otsuste vastuvõtmise viis. Ja
kahtlustustest nende asjade vahelisest seotusest. Seega tuleb usalduse taastamiseks muuta kõiki
kolme. Muutuste, eriti
rahastamist puudutavate üle, peaksid otsustama mitte parteilased ise ja üksi,
vaid laiem avalikkus, asjatundjaid kaasates. Järsku lepiks parlamendiparteid
juba ette kokku, et oleme nõus erakondade rahastamise järelevalve komisjoni
ettepanekutega parteide finantseerimise uue korra kohta?
Nelja parlamendierakonna rahaline “võidurelvastumine”
on väljunud valijate taluvuspiirist. Ja nagu võidurelvastumise olukorras
tavaline, et saa üksi sellest nõiaringist väljuda. Iga järgmine kampaania
maksab eelmisest rohkem ja tingib üha suurema rahavajaduse. Olgu siis
riigieelarvest, nimelistest või anonüümsetest allikatest, laenudest, “sulast”
tervenisti või pelgalt kolmandiku ulatuses. Erakondade rahastamist
riigieelarvest tuleb oluliselt vähendada. Ardo Ojasalu on EPL-is teinud
mitu asjalikku ettepanekut. 21. jaanuaril pakkusin murest erakondade rahastamise pärast välja ka ühe võimaliku lahenduse. Ma lisaksin Ojasalu seisukohti tunnustades veel ühe, mis modifitseerib Saksamaa mudelit ja arevstab paremini vabakonna panusega.
Saksamaal saadakse riigieelarvest kindel summa iga hääle eest, mis partei või ka
mistahes ühendus eri tasandi valimistel saab. Sellise süsteemi kasutamine
Eestis vähendaks Toompeakesksust ning tõstaks kohalike ja Europarlamendi
valimiste prestiiži ja erakondade huvi seal osalemiseks. Veel enam, see süsteem
julgustaks asutama või valimistel osalema väiksemaid, mõnele spetsiifilisemale
piirkonnale või probleemile keskendunud aktiivsete kodanike rühmi. Kuulen
kõmisevat vastuhüüet – aga Erakond peab ju tegelema kogu riigi probleemidega?
Miskitpidi jah. Aga fakt on ka, et aktiivsete kodanike ühendused, kel tugev
motivatsioon näiteks oma linnaosa, maakonna, saare või oma internetikogukonna
probleemidega tegelda, pakuvad tihtipeale välja nutikamaid, paremini
läbimõeldud lahendusi, kui parlamendiparteide Tallinna keskkontorid seda iial
suudaksid. Siit jõuamegi kolmanda teema, otsuste kujundamiseni.
Otsuste vastuvõtmine laiemalt peab muutuma. Keskealised
mäletavad, kuidas 1990ndatel ehitasid poliitikud, ametnikud ja lihtsalt
aktiivsed kodanikud koos Eesti riiki. Kõik, kel võimekust, lõid kaasa,
kastivahesid ei tehtud. Jällegi on ses asjas viimase tosina aasta jooksul
toimunud hiiliv muutus, Toompea poliitikute klass on ennast seaduse ja tava müüriga
ehitanud, ennast vaadatakse kui Otsustajate Kogu. Teistele jääb paremal juhul
nõuandmise (seegi tihti tüütu) ja täideviimise roll. Inimestele tundubki, et
otsustamises osalemine on bürokraatlik ja meenutab üha enam ENSV-d.
Kuid otsusteni jõudmise protsess on ju tegelikult
suhtlemine inimeste vahel, teavitamine, üksteisega arvestamine. Seda on
raske reguleerida seadustega, siin peab
muutuma erakondade käitumine üldisemalt. Vabakond on Eestis õnneks saanud nii
tugevaks, et laiem kuulamine ja arutamine on saanud lihtsamast lihtsamaks –
ainult ettevõtmise ja tahtmise vaev! On täiesti loomulik, et erinevate otsuste tegemisel
räägivad kaasa nii kogukondlikud huvid, eakate huvid, lapsevanemate huvid,
tudengite huvid ja nii edasi, ja ükski pole vale huvi. Näiteks tahab lapsevanem
lapsele lasteaiakohta, et minna tööle, ja omavalitsus tahab telekanalit, et
jääda võimule – tegelik valik on valijate käes.
Paljudes küsimustes toimub juba täna sisuliselt kaasav
arutelu, inimeste ettepanekud saavad seadustemuudatusteks või võetakse ACTAd ja
DASAd arutelust välja. Aga piisab vaid mõnedest kummalistest või pealtnähagi
kummalistest otsustest, et kogu usaldust hävitada. Meie kõigi kohustus on praegu
töötada selle nimel, et ei kaoks meie kõige olulisem väärtus, nimelt usaldus
Eesti vastu.
/Artikkel ilmus 05.06.2012 Eesti Päevalehes/
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar