Valitsus on välja käinud 12 teesi hariduskorralduse kaasajastamiseks. Vaatleme lähemalt, mis on nende teeside sisu. Igas postituses üks tees koos selgitustega. Kõik arvamused, täiendused ja tähelepanekud on väga teretulnud!
Üheteistkümnes tees: Kavandatakse sammud õpilaste õpi- ja
õpetajate õpetamiskoormuse vähendamiseks, sh läbi välishindamise suunamise
peamiste õpiväljundite saavutamisele.
Kummalisel kombel on neist 12 teesist koolide
välishindamine hariduse sisu mõttes kõige olulisem, ehkki kaudsel moel. Sest seni,
kuni õpilaste teadmisi – või isegi ülikooli sissesaamist - hinnatakse
numbritega, on täiesti loomulik tahe saada võimalikult häid numbreid. Ja
sellest tulenevalt täiesti loomulik õpetajate keskendumine sellele, kuidas
nende õpilaste numbrid võimalikult head saaksid. Seega on kerge tekkima
olukord, kus koolid õpetavad seda, mida eelmistel aastatel on lõpueksamitel
küsitud.
Tänase Eesti üldhariduse probleem on endiselt selles, et
valikud on liiga väikesed – kuskilt justkui tahetakse, et kõik õpiks täpselt
ühtemoodi. Soomes, kes ka tegelikult järgib seda ühtluskooli põhimõtet, mille
sedastas teise ilmasõjaeelne Eestigi, on variatiivsus palju suurem. Ehk
teisisõnu: probleem pole mitte üldises õppekoormuses, vaid selles, et kõik
lapsed õpivad ühtemoodi. Meie õppekavad on ülekoormatud kohustuslike osistega, ent
tegelikkuses peaksid koolid panema kokku oma õppekavad, mis võivad mõnel juhul
olla mahult suureamdki – ent sobivad just selle kooli õpilastele.
Soomes on riiklik õppekava
üsna üldine alates 1994. aasta õppekavareformist, aga detailsema ning “oma” teevad
selle põhjal omavalitsused, võttes arvesse kohalikke iseärasusi, kohalike laste
vajadusi. Ja lõpuks teeb iga kool oma õppekava, kusjuures kooli õppekava
tegemisel osaleb kogu kooli kollektiiv. Ei mingit hirmu midagi “valesti” teha,
ei mingit inspektorikartust või testis põrumise pelgu – kõike seda pole. Mida
rohkem usaldada õpetajat ja mida vähem koole inspekteerida ning kontrollida,
seda paremad on õpilaste tulemused, tõdeb Soome Haridusministeerium tutvustades
Soome võidupositsiooni PISA testides. Koolide hindamine eksamite abil toimub
ainult väikeses ulatuses ettevaatliku ning nõuandliku tooniga ja pistelise
valiku alusel – kusjuures koolid, kes soovivad samuti eksameid teha, aga pole
juhuvalimis, peavad eksamiõiguse eest maksma!
Õppimis- ja õpetamiskoormust
vähendab kõige paremini õhinapõhine õpe, kui kasutada Hannes Tamjärve
definitsiooni. Kui õpilasel lastakse õppida huviga ja võibolla täiesti teises
järjekorras, kui on õpikus peatükid, siis õpib ta kiiremini, peaaegu märkamatult,
ning väiksema koormusega. Selle eelduseks ongi lahtilaskmine rangest
kontrollist ja ühetaolisuse tagaajamisest ning pedagoogi suurem usaldamine.
Kui hakata lihtsalt numbritega
opereerima ja näiteks tundide arvu vähendada, siis tooks see kaasa teiste riikidega
samal hariduspulgal püsimiseks vajaduse täiendav õpe lapsevanematel kinni
maksta – ja seda vajadust me kindlasti ei soovi. Suund välishindamise vähendamisele ning sellest igasuguse bürokraatia eemaldamisele on kindlasti õige tee ja vähendab muuhulgas ka õpetaja koormust. Jääb rohkem aega põhilisele - õpetamisele!
Tere, Liisa,
VastaKustutaMis välishindamist tegelikult silmas peetakse? Sinu jutust jääb mulje, et välishindamist vähendatakse? Seda pole ju öeldud.
Maailmas levib välishindamisena üha laiemalt õpilaste massiline testimine. Edukamad maad on muutnud need testid arvutipõhiseks. Kas Eesti läheb sama teed?
Või mõeldakse välishindamise all kooli kui organisatsiooni hindamist ministeeriumi või maakonna poolt? Et kas on demokraatlik kool. Et kas õpetajate enamik saab otsuste väljatöötamisel osaleda, ettepanekuid teha, hääletada?
Tervitades
Raivo
Välishindamise maailmasuundade kohta leiad hea ülevaate 2011 Eesti Inimarengu Aruandest, viide on ajaveebipostituse esimese valitsusteesi juures.
VastaKustutaParimat,
Liisa