Aluseks võttis Juurak ilmselt kõikjal - ka USA's ja Suurbritannias - vananenuks tunnistatud 1960ndate angloameerika üldharidusmudeli, millel pole mingitki pistmist näiteks Põhjamaade konservatiivide poolt aetava hariduspoliitikaga. Juuraku järeldused olid läbi aegade ebatõeseimad, niisugust jampsi pole keegi pinnale ujutanud isegi mitte kõige verisemates valimiseelsetes haridusdebattides. Panen Raivo Juuraku arvamused koos erakondlike kommentaaridega siia täismahus kirja. Alustekst on Raivo Juuraku oma, Postimehele vastatud kommnetaarid on minu nime järel ja punaselt. Puust ja punaselt.
Musta värviga kirjutab Raivo Juurak:
Tere
Vaatame täna
üle rahvuskonservatiivide ehk IRL-i võimalused õpetajate palga tõstmiseks,
otsime seegi kord eelkõige sisemisi reserve.
Kui
sotsiaaldemokraatide ideaaliks on Põhjamaade koolisüsteem, siis
konservatiividel ilmselt Inglismaa ja Ameerika.
Liisa
Pakosta: Siin on küll tegemist valega. IRL tugineb juba
oma esimesest haridusprogrammist aastast 1992 (Isamaa)
egalitaarsele ning vabale haridussüsteemi mudelile, mis on suures osas ka
tänaseks jõustunud, palju on muidugi veel teha. Seesama ühtluskooli põhimõte,
mille sõnastas omal ajal Johannes Käis ning mis on olnud Eesti haridussüsteemi
aluseks on just nõndasamuti kasutusel ka Soomes ja Norras. Rootsi on oma
haridussüsteemis liikumas üha rohkem egalitaarse haridussüsteemi suunas ning
Taani haridussüsteemi ma nii detailideni ei tunne, et tänase päeva jooksul
võrdlus anda. Muide, ka angloameerika haridussüsteem, mida Juurak ilmselt simas
peab, on väga selgelt tegemas ponnistusi liikumaks egalitaarse haridussüsteemi
poole. Haridusküsimustes pole ma Eestis kunagi märganud olulisi erinevusi
sotside ja konservatiivide vahel, küll on neid aga liberaalsete erakondadega
(Reform ja Kesk).
Hiljuti
kuulsin huvitavat väidet. Kui sotsiaaldemokraadid panevad kõige eest hoolitsema
riigi, siis üksikul inimesel kaob vastutus ja hoolimine, sest riik vastutab ja
hoolib.
Kui aga riik
ei vastuta ega hooli, siis hakkab inimene südant valutama. Ta asutab fonde ,
hakkab vabatahtlikuks, asutab toetusorganisatsioone. Selles mõttes sobiks
HARIDUSJKAPITALI asutamise idee ka IRL-ile.
Liisa
Pakosta: Absoluutselt see idee meile ei sobi, kust see
jabur spekultasioon nüüd meile kaela kukkus? Hariduskapitali idee on meil
erakonnas pealegi aastaid tagasi põhjalikult läbi arutatud ning me oleme
sellest otsustavalt loobunud järgmistel põhjustel: (a) IRL seisab selle eest,
et majanduslikel põhjustel ei jääks ühelgi lapsel ükski haridus omandamata –
Hariduskapital aga sisaldaks endas riski, et näiteks paljulapselised või
madalama sissetulekuga pered ei saaks oma lastele võrdväärselt head haridust
pakkuda; (b) IRL jaoks on egalitaarne tasuta üldharidussüsteem põhiväärtus, ja
selle põhiväärtuse jaoks ei lähe Hariduskapitali tarvis, kuna hariduskulud
kaetakse riigi- ja kohalike omavalitsuste eelarvetest; (c) eestikeelne
põhiharidus sedavõrd väikesele rahvakillule on nii unikaalne ja väärtuslik, et
juba ainuüksi selle eesmäri nimel peab ühiskond panustama solidaarselt (st
avaliku sektori eelarvete kaudu) ning täiesti kohatu on kavandada meie rahva ja
kultuuri kestlikkuse asetamist mingite eratoetustest sõltuvate kapitalide
kanda.
Ent vaatame
nüüd, mida saaks IRL Inglismaalt ja Ameerikast üle võtta.
Liisa
Pakosta: Mis mõttes? Meil ei ole mingeid kavatsusi
angloameerika haridussüsyteemist midagi üle võtta, pigem vaatme ikka väga otse Soome
poole ning meie kaugemateks eeskujudeks – kui üldse nii öelda, on ka osad
komponendid näiteks Singapuri läbimõeldud haridussüsteemist.
1. TIPPTASEMEGA ERAKOOLID - nende
rajamine sinna, kus lapsevanemad seda soovivad - õppemaks läheb õpetajate
palgatõusuks. Eeskujuks Rocca al Mare kool. Erakoolid on alati olnud ja jäävad.
Erakoolid on ka pedagoogilised laborid, kus tuleb uusi ideid.
Liisa Pakosta: Seda lausestust on raske kommenteerida, kuna siin on sassis
ÕIGUS ja EESMÄRK, mis muide pole kattuvad mõisted. IRL toetab iga inimese, iga
kogukonna, iga meie riikliku eneseväärikusega mitte vastuolus oleva
pedagoogilise mõtteviisi ÕIGUST realiseerida haridust nii, nagu inimesed heaks
arvavad. Me usume sellesse, et tulevik ja ka olevik vajavad väga eripalgelisi
inimesi, ning mitmekesine ettevalmistus, vabad valikud ja kohapealsete
initsiatiivide toetamine on meie arust väärtuslik inimõigus, mida tuleb
toetada. Samuti usume, et kogukondade aktiivsust tuleb toetada omandivormist
sõltumata, seega pole meie jaoks hariduse toetamisel tähtis mitte kooli
omandivorm (riigi-, kohaliku omavalitsuse või eraõiguslik), vaid kooli
kvaliteet. Sest meie EESMÄRGIKS on kõrge kvaliteediga koolid omandivormist,
asukohast ja kooli suurusest sõltumata. Meie aravtes peaks uusi ideid sündima
igast koolist, kuna innovatsioon on haridusmõtte üks tuumikosiseid, ning riigi
asi on olla piisavalt paindlik erinevate uuenduste hindamisel ja vajadusel ka
toetamisel – kohalik initsiatiiv ON tähtis! Ning muide, kui tulla tagasi loo
sissejuhatuse juurde, siis ka Rootsi (kui Põhjamaa) on mullu vastu võetud uue
haridusseadusega tegemas tagasikäiku senisest sotsiaaldemokraatlikust totaalsest
vabadusest erakoolide loomisel.
2.
KALLAKUGA KOOLID JA KLASSID - lapsevanemad maksavad kallakuga
kaasnevate
lisatundide eest. Õpetajad saavad koormust juurde, kuid ka palk kasvab. Rahvas
saab parema haridusega noori.
Liisa
Pakosta: See on nii rumal jutt IRL’i suhu vägivaldselt
topituna, et mul ei jää muud üle kui üle korrata – me oleme põhimõtteliselt ja
maailmavaateliselt vastu mistahes tasude kehtestamisele üldhariduses. Vastupidi – me oleme uues põhikooli- ja gümnaasiumiseaduses
(PGS) väärtustanud õpilaste valikute suuremat osa gümnaasiumiastmes, põhikooli
osas seisab see veel ees, samuti jõustub riiklik ringiraha, mis on ka
sisuliselt valikhariduse toetamine solidaarselt. Loomulikult vajab Eesti parema
haridusega noori – just seetõttu toodigi IRL’i juhtimisel PGS’i sisse andekus
kui erivajadus ning riiklikult toetatud väikeklassid (5 õpilast) andekatele
lastele, kes vajavad suuremat õppekoormust oma annete realiseerimiseks, ning
ühtlasi tähendabki see juba ka suuremat vajadust õpetajate järgi. Ainult et see
on juba seadusena jõustunud.
3.
KOOL KUI SIHTASUTUS - koolil o partneriteks ettevõtjad, kes toetavad kooli
rahaliselt ja vajadusel nõustavad kooli ka organisatsiooni juhtmise küsimustes.
Haridus pole ainult koolide, vaid kogu rahva asi
Liisa
Pakosta: Täitsa nõus, et haridus on kogu rahva asi.
Maailmavaateliselt toetame me ka seda, et hariduse toetamine peaks olema
tulumaksuvabastusega tegevus ja siinkohal on meil eriarvamus hea
koalitsioonipartneri Reformierakonnaga (praegu Rahandusministeerium ei käsitle
haridustoetusi tulumaksuvabastust võimaldava tegevusena). Me ei toeta küll aga
selleks eraldi eesmärgina sihtasutuste loomist, kuna meie maailmavaate põhjal
peavad riik ja kohalikud omavaliotsused koolide ülalpidamisega solidaarsest
maksurahast hakkama saama – samas aga ei soovi me ka kuidagi takistada inimesi
ja ettevõtteid, kes soovivad näiteks toetada vaesemate perede laste haridusteed
ja saada selle eest ühiskonnapoolse tänuna tulumaksuvabastust. Juuraku lauses
on siin jällegi õigus kasutada ühte vahendit (mida ta esitleb eesmärgina) ja
eesmärk (et haridus on kogu rahva asi) täitsa sassi läinud.
4.
TÄIENDAVAD INDIVIDUAALTUNNID andekate ja mahajäänud õpilastele nende
lapsevanemate
kulul. Õpetaja koormus suureneb, kuid kasvab ka palk. Pealegi on
idnividuaaltundi kergem anda. Noored saavad parema hariduse.
Liisa
Pakosta: Kas ma pean veel kord üle kordama: IRL on
maailmavaateliselt, rahvuslik-konservatiivse erakonnana põhimõtteliselt vastu
mistahes õppetasude kehtestamisele üldharidussüsteemis. PGS näeb ette kooli
kohustuse nii andekaid kui ka mahajäänud õpilasi toetada, ja seda tuleb teha
solidaarselt laekunud maksutuludest, seega kogu ühiskonna, mitte ainult
lapsevanemate toel. Juba jõustunud PGS’i osa. Terve ühiskond ju kaotaks, kui
mõni laps maha jääb ja haridusest väljagi kukub (hiljuti arvutati kokku isegi
kaotuse rahaline väärts ühiskonna kui terviku jaoks) ja samamoodi kaotab terve
ühioskond, kui andeka lapse võimed jäävad realiseerimata ja ta saab tulevikus
Eesti jaoks panustada vähem, kui tal tegelikult võimeid oleks. Jah, loomulikult
on meie pühaks eesmärgiks parem haridus, aga täiesti mõeldamatu on hakata meie
väikest ühiskonda veelgi kihistama selle järgi, et kellel on raha lapse
hariduse eest maksta ja kellel mitte – ma ei saa tegelikult siin punkti nr 4
juures enam aru, miks me peame sellist laimu kommenteerima?
5.
VÄHEM NOORI ÜLIKOOLI - kui ülikool on ainult võimekatele, siis
pääseb
ülikooli vähem noori ja riigil kulub ülikooli käigushoidmiseks vähem raha.
Vabanenud raha läheb õpetajate ja õppejõudud palkade tõstmiseks. Lõpeb raha
kulutamine võimetute koolitamisele.
Liisa
Pakosta: Kuidas üleüldse kellelgi tulevad sellised
laused üle huulte, mistahes erakondliku kuuluvuse või maailmavaate korral,
eriti pidades silmas Eesti rahvaarvu väiksust ja seda erilist väärtust, mida
iga kõrgharidusega inimene meie ühiskonnale annab – vabandust, aga kas need
purjus peaga kirjutatud teesid või? Kordame siis veelkord üle: IRL toetab
tasuta kõrgharidust, luues selleks riigi raha eest rohkem (loe: arvuliselt
enam) tasuta õppekohti Eesti ülikoolide juures, selleks et rohkem (loe:
arvuliselt enam) noori inimesi saaksid ilma õppemaksu maksmata (loe: tasuta,
ilma oma õpingute eest tasumata) õppida ülikoolis. Meie eesmärgiks on
suurendada riigieelarve eraldisi (loe: tõsta vastavaid rahanumbreid
riigieelarves) kõrgharidusele selleks, et tõsta kõrghariduse kvaliteeti ja
võimaldada enamatel (loe. rohkematele, rohkemal arvul, suuremal numbril)
noortel inimestel omandada tasuta kõrgharidus.
6.
TASULINE KÕRGHARIDUS - väikene õppemaks kõikidele üliõpilastele, nagu näiteks
Saksamaal või kõrgem õppemaks nagu Ameerikas. (Õppemaksust vabastatakse
ainult vaestest peredest päris üliõpilased.)
Liisa Pakosta:
oehh, vt vastus punktile 5.
Eestis on
läinud see asi pisut viltu. Soovides ära haarata sotsiaaldemokraatide valijaid,
lubas IRL hoopis ise tasuta kõrgharidust, mida peaks tegelikult lubama ESD.
Arvan, et IRL oleks ka ilma selle lubadusea oma hääled kokku saanud, sest tema
valijaskond on väga truu.
Nüüd on
segadust rohkem kui rubla eest - sotsiaademokraadid peaks nagu olema nüüd
tasuta kõrghariduse vastu! Sest opositsioon peab olema vastu!
Liisa
Pakosta: Ma ei oska seda mõttekäiku kommenteerida peale
juba korratud lause: IRL seisab maailmavaateliselt, konservatiivse rahvusliku
erakonnana tasuta eestikeelse kõrghariduse eest, sest sellest sõltub meie eesti
rahva ja eesti keele kestlikkus. Minu arvates pole selles eesmärgis midagi
valesti, vastupidi – eesti rahva väiksust ja eesti keele haprust silmas pidades
on tegemist väga õige eesmärgiga. Tõsi, ka mulle on jäänud arusaamatuks, miks
sotsid sellele eesmärgile on vastu sõdinud, aga see on praktikas rohkem olnud
“põlissotsi” Jaak Alliku soolo, mitte heade kolleegide SD erakonna seisukoht.
7.
VÄHEM NOORI GÜMNAASIUMISSE - kui rohkem noori läheb kohe
pärast
põhikooli
kutsekooli, jääb gümnaasiumis õpilasi vähemaks ja riigil kulub
gümnaasiumile märkimisväärselt vähem raha, sest suured massid õpivad kolm
aastat vähem. Kokkuhoitud raha läheb õpetajate palga tõstmiseks.
Streigiloosung: "Õpetajad - olge noorte varajase kutsekooli suunamise
poolt! Mida varem suunduvad noored tööle, seda kõrgem on õpetajate palk!"
Liisa
Pakosta: Jälle puhtakujuline, ent see-eest täiesti
totter väljamõeldis ja ütleksin isegi – alatu, ent see-eest rumal laim. Alles viimasel
laupäeval võttis meie erakond üle kinnitada (vt vastav pressiteade, mis küll
kuskil vist ei ilmunud), et vajame rohkem (loe: suuremal arvul) noori
gümnaasiumidesse, ning et akadeemilist ettevalmistust pakkuvatele
gümnaasiumidele lisaks vajame kindlasti ka keskharidust pakkuvaid koole, olgu
nende nimeks siis samamoodi gümnaasiumid või kasvõi keskkoolid. Põhjus sellisele
vajadusele on ilmne: nii maailmas kui ka Eestis ei teki juurde töökohti, mis
pakuksid tööd põhikooliharidusega või põhikool + kutsekool haridusega noortele
tööellu astujatele. Vastupidi – vadav osa uutest töökohtadest eeldab, et
nimesel on kas keskharidus + kõrgharidus või rakenduskõrgharidus (eesmärk üle
EL vastavalt vähemalt 40% inimestest) või keskharidus + kutseharidus. Sellist
haridusteed, mis kulgeb põhikool + kutsekool liinis, vajab ühiskond üha vähem
ja sellegi puhul eeldatakse ametiaast hilisemat täiendavat väljaõpet tööandja
juures. Seega ei saa ükski täiemõistuslik inimene, sõltumata isegi
maailmavaatest või erakondlikust kuuluvusest, niisugust Raivo Juuraku poolt
pakutud eesmärki välja pakkuda.
8.
VÄHEM KOOLIMAJU - küttekulude kokkuhoiu pealt saab tõsta õpetajate
palka.
Liisa
Pakosta: niisugust eesmärki ei tea ma küll, et ükski
erakond Eestis oleks kunagi välja pakkunud, ammugi siis mitte
rahvuslik-konservatiivne erakond: Talupojamõistusest lähtuvalt peavad
koolimajad küll olema optimaalse suurusega, et asjata poleks vaja kütta tühje
ruume – see on samamoodi nagu ega inimesed koli ju küttekulude kokkuhoidmiseks
tänavale, vaid kas sojustavad maja ära või kolivad optimaalsemale väiksemale
pinnale. Raivo Juuraku mõttekäigu sobimatust mistahes erakonnale, sealhulgas
loomulikult ka IRL’le, näitab juba seegi, et küttekulude eest tasub meil
kohalik omavalitsus, õpetajate palk tuleb aga riigilt, seega ei saa küttekulude
kokkuhoid olla muuks allikaks kui kohaliku omavalitsuse poolsele õpetajate
palgatoetusele. Aga kordan veelkord üle: pooltühjas koolimajas ei ole ka lastel
tore õppida, koolimaju peab olema piisavalt (see vajadus tuleb juba
Põhiseadusest!) ning arukas inimene peab koolimaja üleval ilma tühjade
tiibadeta, tühjade korrusteta. Kordan ka üle, et IRL tõesti ei kavanda Eesti
Vabariigi Põhiseaduses muudatusi haridust puudutavtes küsimustes.
9.
ALTERNATIIVTEENISTUS - kuna konservatiivsed erakonnad on
rahvuslik-patriootilised, siis sobib asja juurde ka sõdurpoiste kaasamine
kooliellu. Alternatiivteenistuse üks variant võiks olla näiteks töö
abiõpetajana koolis. See võimaldab õpetajal – kahekesi - rohkem tunde anda ja
palka tõsta.
Liisa
Pakosta: siin on Raivo Juurakul sassis vahend ja
eesmärk, nagu tal juba selles mõtiskluses tavaks on saanud. Jah, loomulikult
oleks tore, kui rohkem noori mehi koolis näiteks abiõpetaja ametit peaks, ja
alternatiivteenistusena võib see kõne alla tulla. Millisel imelisel moel see
aga koolis töötaval pedagoogil palka tõstaks, jääb minu talupojamõistusele küll
selgusetuks. Pigem kaasneks abiõpetaja juhendamisega lisakoormust, kogu loos
oleks võitjaks kõige tähtsam seltskond – lapsed. Nii et hea idee, seda võiks
täitsa kaaluda, kui õpetajad täiendava juhendamiskoormusega nõus on.
10.
VABATAHTLIKUD. IRL-i juurde käib ka patriotism. Tegutsemine tasu
saamata.
Töötute, lapsevanemate ja teiste vabatahtlike kaasamine abiõpetajateks
oleks siin üks variant. Eestis on selle kohta üks näide olemas. Õpetajal palk
küll ei tõuse, kuid kergem on töötada. Asi seegi.
Liisa
Pakosta: Patriotismi vastu ma ei vaidle, nii on, IRL on
rahvuslik-konservatiivne, väga patriootlik erakond. Minu tagasihoidlikku
teadmist mööda ka iga lapsevanem täiesti vabatahtlikult vähemal või rohkemal
määral oma last kooliks ette valmistada aitab, seda loomulikuks kasvatuse
osasks, mitte eriliseks patriotismiks pidades. Pigem olen kohanud, et mõnes Eesti
koolis on veel palju ära teha koostöö osas lapsevanematega, lapsevanemate
potentsiaali ärakasutamises – aga see on üks teine teema. Pedagoogilisi
mõtteviise arendada, lapsevanemlust laiemat toetada – kõik see on IRL’i jaoks
tähtis eesmärk.
Küll
aga pole me erakonnas kordagi kaalunud, et lapsevanemad peaksid olema koolis
abiõpetajateks – meie hinnangul peaks igaüks tegema oma tööd võimalikult hästi
– nii ka lapsevanemad oma tööd, ja iga pere peaks aitama oma lapsi kodus
võimalikult hästi.
Ainus
kogu selles loos täkkesse minev koht on kaudselt seotud vabatahtlike
kaasamisega kooliellu – tõesti, seda on IRL propageerinud. Meie nägemust mööda
on kool mitte pelgalt haridusasutus, vaid ka kogukonnakeskus, mis võib
muuhulgas kaasa aidata näiteks põlvkondadevahelise suurema sidususe loomisele.
Oleme välja pakkunud, et (toetatud kujul!) võis koolidele pakkuda võimalusi
näiteks vanaisade-vanaemade kaasamiseks, ent sellisel moel, et koostöö oleks
vastastikku kasulik. Olgu see siis jalutuskäikude läbiviimiseks,
tundideväliselt käsitöö tegemiseks jms – mõeldud ei ole riikliku õppekava
täitmist, vaid suuremat sotsiaalset põlvkondadevahelist toetatud läbikäimist. Õpetaja
palk sellest konkreetsest tegevusest ei tõuseks, töö kergemaks ka ei läheks –
võitjate poolel oleks lapsed ja eakad inimesed, sedapidi ühiskond taas
tervikuna.
Kas ma pean veel üle kordama? (L.P.)
VastaKustuta- Arvestades, et see, kellega vaieldakse, dialoogis ei osale... :D
Liiga pikk ning segane ja vigane jutt. Pealegi veel punane. Punasega tasub märkida repliike, mitte tekitada mingit punast vahtu, mida keegi läbi lugedagi ei viitsi. Vaene Eesti Vabariik...