Õhtuleht palus kommentaari järgmisele väljavõttele EPL's ilmunud Rein Raua mureloost:
.../Nüüdseks on selge, et
ilmselt on algusest peale tegemist olnudki jultunud valega. vastuvõetaval kujul
eu tähenda kõrgharideusreform mitte tasuta eestikeelset kõrgharidust, vaid
tasuta eestikeelset kõrgharidust eelkõige eliitkoolide lõpetajatele nn prioriteetsetel
aladel, nominaalaja vältel ja ilma võimaluseta endale elatist teenida.
Teisisõnu, reformi tagajärjel hakkab Eestis saama tasuta eetikeelset kõrgharidust väiksem hulk üliõpilasi kui seni./...
Ja siin mu vastus:
Teisisõnu, reformi tagajärjel hakkab Eestis saama tasuta eetikeelset kõrgharidust väiksem hulk üliõpilasi kui seni./...
Ja siin mu vastus:
Selles väites on kaks poolt, alustame viimasest – kuna õpilaste arv kukub
kümnetes tuhandetes, siis isegi koos välisriikidest Eestisse õppima meelitatud
tudengitega on üliõpilaste arvu vähenemine tõenäoline, ja see toimuks ilma
igasuguse reformita või mistahes reformivariandi korral. Sellele ei saa kuidagi
vastu vaielda. Aga väikesele rahvale on ülikooliharidusega noored inimesed
tohutu väärtus, ja juba täna näeme, et alla 35-aastaste hulgas jääme
kõrghariduse omandanute osakaalu poolest alla nii Eesti enda kui ka Euroopa
eesmärkidele. Töökohtade vaimset nõudlikkust silmas pidades on meie vajadus
kõrgharitute järgi vähemalt 40% peal kõikidest noortest, selle taseme on
saavutanud vanemad põlvkonnad, kes õppisid täisajaga ja seda pole saavutanud
nooremad põlvkonnad, kelle hulgas on väga suur osaajaga õppijate ja katkestajate
osakaal.
Samuti näitavad uuringud, et tänase süsteemi juures, kus pooled
tudengitest õpivad täies ulatuses oma raha eest ja pooled riigieelarvelistel
kohtadel, et see viimane pool ehk tasuta õppekohad pole kättesaadavad vaesemate
perede lastele. Üsna tüüpiline on nüüd ja täna see olukord, mida professor Raud
kirjeldab tulevikus: statistilise keskmise järgi tuleb vähestest tugevamatest
gümnaasiumitest enamus tasuta kohtadel õppijaid, kellel on ühtlasi olemas ka
pere majanduslik toetus ja kes selle tõttu saavad õppida täiskoormusega ning
hästi, saades lisaks veel õppetoetust – ent vajades täiendavat raha võrreldes
vaesemate perede lastega vähem. Vaesemate perede lapsed jällegi on sunnitud
enamasti pärast kooli lõpetamist kohe tööle minema, et tasulise õppe jaoks raha
koguda, ning neile on täna kättesaadavad enamasti just tasulised kohad, kus
õpitakse väga sageli osakoormusega, tehes kõrvalt osakoormusega või
täiskoormusega tööd. Seega on hariduses juba toimunud üsna terav
polariseerumine. Ja selle polariseerumise vastu ongi reform tema lõplikul ja
muudetud kujul kavandatud: koos vajaduspõhiste õppetoetustega ning tasuta
õppekohtade arvu tõusuga tekitatakse õiglasem ligipääs kõrgharidusele ka
vaesemate perede lastele, kes on täna selgelt alaesindatud nii ülikooliõppes
tervikuna, aga eriti tasuta õppekohtadel õppijate hulgas. Kõik õppekohad
muutuvad tasuta õppekohtadeks, kuhu sissesaamine on lävendipõhine (välja
arvatud väga selgelt põhjendatud erandid, näiteks kui arstitudengeid
lahkamislaua taha mahub ikka piiratud hulk, siis peab vastuvõtule mingi piiri
ette panema).
Nüüd mis puudutab ülejäänud aspekte, mida professor Raud teie
poolt tsiteeritud lõigus välja toob, siis siin on ilmselt tegemist eelnõu algse
tekstiga – Riigikogus tõsteti kõrgharidusreformi sotsiaalse turvalisuse poolt
oluliselt, pakkudes erilist sotsiaalset kaitset seda vajavatele
ühiskonnarühmadele ning seades ka õppetasu nõudeõiguse (õiguse!, mitte
kohustuse) ülikooli poolt seosesse võlgnevuste mahuga. Mis puudutab väidet, et
edaspidi justkui kaoks võimalus tudengitel endale ise elatist teenida, siis see
ei vasta tõele – eelnõu ei piira kuidagi (erinevalt nii mõnestki teisest EL
liikmesriigist, kus vastavad piirangud kehtivad) tudengi töötamisvõimalusi.
Eurostudent IV värske uuring toob ka välja, et Eestis kulutab see tudeng, kes
osaajaga töötab ja õpib, oma ööpäevadest rohkem aega õpingutele kui see tudeng,
kes üldse ei tööta – seega mõjub töötamine õpingutele pühendatud tunde silmas
pidades igati positiivselt, tegelikkuses on ilmselt tegemist parema
ajakasutusoskusega laiemalt. Erialade prioriteetsuse määrab edaspidi suuresti
ülikool ise, riik sekkub praegusega võrreldes kordades vähem.
Kokkuvõttes pakub kõrgharidusreform noorele inimesele sarnast lahendust
gümnaasiumiga – kui gümnaasiumis tuleb samuti õppida täiskoormusega, siis
oluliste võlgnevuste tekkimisel visatakse õpilane gümnaasiumist lihtsalt välja.
Kõrghariduses eeldame, et olulised võlgnevused tulenevad tudengi täiskoormusega
töötamisest, mis puhul oleks otstarbekam kaaludagi osakoormusega õpet töötamise
kõrvalt.
Tere, ma olen kirjalikult seda tunnistust, sest ma olen tõesti tänulik selle eest, mida UniCredite Rahandusasutused tegid minu ja mu pere. Kui ma arvasin, et seal ei olnud lootust, see laenufirma tuli ja teha oma pere tunne jälle elus laenates meil laenu väga madala intressimääraga 2%. Noh, ma olen otsinud laenu, et lahendada oma võlad viimase kolme kuu jooksul, kõik kohtasin scammed ja võttis minu raha, kuni ma lõpuks täidetud Jumal saatis laenuandja. Ma ei ole kunagi mõelnud, et on ikka tõeline laenu andjad internetis, kuid minu suurim üllatus sain laenu ilma raiskab palju aega. Niisiis, kui teil on seal otsivad laenu mis tahes summa, ma soovitaksin teil emaili Hr Kenneth Edward kaudu: (edwardkennethcredit@gmail.com) Tel: 393512646127
VastaKustutasoovidega,
Mr.Kenneth Edward.