Ligimesearmastus ning emalikult hooliv
suhtumine on nii sotsiaalpoliitika kui ka paljude teiste poliitikate
alusväärtus.
Sotsiaalpoliitika Eestis vajab senisest palju
enam sihiseadmist ja mõtestamist. Sotsiaalpoliitikat on peetud nagu miskiks
hädapäraseks, mida tehakse peaaegu et ainult selleks, et keegi aia taha mässama
ei tuleks. Tegelikult on sotsiaalpoliitika eesmärk, vähemalt konservatiivsest
maailmavaatest lähtuvalt, kõikidele inimestele inimväärsete võimaluste
tagamine. Reeglina tähendab see võimalusi ja eeldusi jõukohaseks panustamiseks
nii iseendaga toimetulekuks kui ka töö tegemiseks. Ligimesearmastus kristliku
alusväärtusena on omal kohal ka ilmalikus Eestis, on ju sotsiaalpoliitika mõte
pidada teist inimest enda kõrval sama väärtuslikuks.
Angela Merkel on asja lühidalt kokku võtnud:
sotsiaalne on kõik, mis töökohti loob.
Eesti sotsiaalpoliitikas on nappe vahendeid
arvestades väga palju hästi ja südamega tehtud. Lisan mõned sihiseaded, mis on
maailmavaateliselt olulised.
Esimene tees. Eesti rahva püsimine on meie
kõige suurem eesmärk. Lapsi ja inimeste eluiga ei mõjuta sugugi ainult need
seadused, mille pealkiri nõnda ütleb. Kõikidele
seadustele, mis laste ja lastega perede olukorda või inimeste tervist ja
eluiga mõjutavad, tuleb teha enne
vastuvõtmist mõjude analüüs. Nii õpib seadusandja laste huvide arvestamine
iga otsuse juures samasugusel moel, nagu me täna arvestame keskkonnamõjudega. Lillede
ja liblikate kaitse ja neile võimalike tekkivate mõjude analüüs on kahtlemata
oluline ja tänuväärne, ent iga elujaatav liik tegeleb ikka oma liigikaaslaste
kestlikkusega ka.
Teine tees. Eirame erivajadusi positiivses
mõttes! Meie eesmärk on ju ühiskond, kus kõigil on oma koht ja ülesanne, seega
tuleks inimesi toetada igati olema oma eripäradele vastavalt toetatud, ent
ikkagi täisväärtuslik ühiskonna liige.
Eestis on rekordarv erivajadustega koolilapsi, vähemasti paberite järgi. Eestis
on näiteks puue alkoholismist tingitud depressioon, mille eest makstakse
puudetoetust. Loomulikult tuleb iga inimese eripäraseid vajadusi arvestada ja
erivajadustega inimesi toetada, ent sellega ei tohiks kaasneda liiga jäika
liigitamist, mis lõpuks töötab suurema segregatsiooni suunas. Näiteks
ühtluskooli mõte on ikkagi erinevate vajadustega lapsi koos õpetada, mitte neid
eritaolistesse klassidesse jagada, seda veel rahastamismudelitega kõigiti
soosides.
Kolmas tees. Süsteemne varajane märkamine on
kõige tõhusam. Laste huvides ja hilisemate murede vähendamiseks tuleb Eestis
kasutusele võtta süsteemne varajase
märkamise ja selleks laste ülevaatuse kord, mis on seotud ka vanemate
vastutusega. Sarnase ettepaneku on teinud ka perearstid, lastekaitsjad ja
algklasside õpetajad, samuti lasteaednikud. Ka eakate murede varasem märkamine on
oluline. Kõige kiirem viis siin tulemusi saavutada on pakkuda eakatele rohkem
võimalusi vajalik olla, oma nõu anda – meil kipub see põlvkondade järjepidevus
ikka väga ära kaduma. Kui inimesel on rohkem suhtlusvõimalusi, siis on ka
rohkem võimalusi muresid kiiremini lahendada. On isegi mõned poliitilised
meetmed, kuidas seda asja väheke paremaks saaks aidata.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar