Lapse koolikohale peaks
omavalitsus mõtlema hakkama siis, kui laps sünnib. Põhiseaduse järgi peab iga
laps kohustusliku põhihariduse ära õppima, nii et mingit taganemisteed pole. Ei
lapsel ega omavalitsusel.
Nõnda on ka loomulik, et omavalitsus peab koolide
kohta pikaajalisi plaane. Tallinna linnavolikogus ongi just praegu arutlusel Tallinna munitsipaalüldhariduskoolide võrgu korrastamise kava 2013 - 2021 koostamise algatamine ja lähteülesande kehtestamine (OE 222) .
Tore, et töö on ette võetud.
Praegu käib tööüleande täpsustamine. Kuna ülesande järgi hakatakse tööd tegema,
siis pole see sugugi tähtsusetu. Mõned ettepanekud, kuidas tulemus paremaks
saaks.
Esiteks võiks koolide tulevase
paiknemise kavas saada kaasa rääkida kõik huvilised. Kaval peaks olema enne
vastuvõtmist ka avalikustamisaeg laiemaks arvamuste kogumiseks. Praeguse eelnõu
kohaselt on plaanitud koolivõrgu arengukava kooskõlastada ainult koolidega ja
"koostööpartneritega", kes on ka kõik muidugi väga olulised. Ent
kooliteema puudutab ka näiteks neid peresid, kelle lapsed veel koolis ei käi.
Koolivõrk pole ainult praegu olemasolevate koolide küsimus, vaid laiem
ühiskondlik teema.
Teiseks meenutan, et koolivõrgu
arengukava räägib pärius palju koolide paiknemisest ja koolide lähedustest
laste elukohale. Seega on kaunis loogiline, et kava üks eesmärke peab olema ka
tegeliku kokkupuute saavutamine linnaplaneeringutega. Öelge palun, miks me
loeme Tallinnas igal planeeringul kokku kõik autod, mis perel võiksid nüüd või
tulevikus olla, ning leiame neile kõigile parkimiskoha, aga ei tegele mitte kunagi
sellega, kus on selle pere laste põhikoolikoht? Selline laste unustamine tuleb
ära lõpetada ja täpsemate suuniste andmiseks on pikaajaline koolivõrgu kava
sobiv koht.
Kolmandaks on esialgselt seatud
ülesanne ebaõiglaselt tagasihoidlik huvikoolide osas ning paneb samas küsitava
kaalu erakoolidele. Munitsipaalhuvikoolid on tegelikult haridussüsteemi
lahutamatu osa. Meeldetuletuseks, et näiteks Eesti Teatri- ja Muusikaakadeemiat
huvitavad noore inimese riigieksamitulemused teistega võrreldes pisut
tagasihoidlikumalt, samas kui peaaegu kogu nende üliõpilaskond on sõltuv
kõrgkoolile eelnevast huvihariduse kättesaadavusest. Mitte et see teistel
erialadel oluline poleks. Samas erakoolide täpne ja pikaajaline
sissearvestamine arengukavasse eeldab tegelikult ka seda, et munitsipaaltoetustega
kujundatks erakoolidest linna haridussüsteemi orgaaniline ja hästi toetatud osa. Ilma
sellise toetuseta ei saaks erakollidele pikaajalisi kohustusi panna, see poleks
lihtsalt õiglane. Haridusliku mitmekesisuse toetajana meeldiks mulle muidugi,
et erinevad haridusinitsiatiivid saaksid arvestada suurema ja kindlama toetusega.
Lähteülesanne praegune sõnastus
lubab, võimalik, et juhusliku lausena, et kõikidele soovijatele tagatakse
gümnaasiumiharidus. Tavapäraselt seatakse ikka mingi lävend, ehkki tõsi,
kaasaegses Eestis kukkuva gümnasistide arvu juures seda väga ei tehta. Kõikidele
soovijatele gümnaasiumihariduse tagamise lubadus on minu hinnangul populism,
kuna see viib lävendita gümnaasiumidest väljalangevuse väga suureks. Kui osad
õpilased gümnaasiumiga ikkagi hakkama ei saa, siis pole nende vastuvõtmine
kokkuvõttes aus noorte inimeste suhtes. Nii nende, kes välja kukuvad, kui ka nende,
kes tühjenevasse klassi jäävad. Selle lause võiks eelnõust lihtsalt välja jätta
ja markeerida, et arengukavas tegeletakse nii põhikooli- kui ka
gümnaaiumiastmega kui ka keskhariduse omandamisega koos kutseharidusega.
Rahast ka. Ühelt poolt on maksumaksjatelt
laekuva raha hulk loomulikult piiratud, ent teisalt seatakse eelarves ikkagi
alati eelistused, millele raha kulutada. Seetõttu ei saa jääda rahule
sõnastusega, kus koolidele kuluvad summad sõltuksid edaspidi mingist
müstilisest anonüümsest eelarvest. Ikka inimesed ise teevad neid eelarveid! Olen
ise Tallinna linnavalitsuses töötanud ja tõstnud hariduse rahastuse osakaalu,
seades seda tähtsuselt ettepoole – nii et on võimalik küll. Seega ma ei saa
nõus olla eelnõu sõnastusega, kus lihtsalt sedastatakse, et koolivõrgu areng sõltub
eelarvest. Tegelikult peaks ikka vastupidi olema, eriti kui nii pikka perspektiivi
silmas peetakse. Vastupidi on, et eelarvetes arvestatakse koolivõrgu
kujundamise vajadustega.
Koolivõrgu kujundamise eesmärkide
hulgas Eesti Vabariigi pealinnas peaks olema ka hariduslik mitmekesisus ja
valikuvõimalused. Näiteks kuidas tagada, et Tallinnas on kättesaadav (sarnaselt
Helsingi ja Stockholmiga) ka tasuta waldorfkooli õppekava, rahvusvahelise kooli
õppekava, euroopa kooli õppekava jne alusel õpe? Ning täiesti normaalselt
(jällegi - vaadakem eeskujuliku Helsingi suunas) ka nii põhikooli kui eriti
gümnaasiumiastmes tugevad sisusuunad, olgu selleks kasvõi keelte süvaõpe (vene,
inglise, saksa, prantsuse, jaapani, hiina jne). Toomas Vitsuti kunagine idee,
et iga tallinlane peaks oskama vabalt inglise keeles rääkida, vastab täiesti ka
Euroopa Liidu strateegiatele - igal inimesel olgu hästi selge emakeel ja
asukohariigi keel + vähemalt 2 võõrkeelt. Muide, ka see on kooliVÕRGU
küsimus.
Ja kui tulevikku vaadata, siis
võiks muidugi koolivõrgu tulevikust rääkides eesmärgiks olla ka see, et
koolivõrgu kujundamine ja Tallinna ühistranspordi arendamine ja kergliikluse
arendamine käivad ühte jalga. On ju tegelikult võimalik, et linnas saavad
lapsed oma põhikooli minna alati kas jala, ratta, tõukeratta või soome kelguga
või äärmisel juhul ühistranspordiga. Ning et liiklusskeemid arvestavad
sealjuures ka alla 1.90 pikkusega liiklejate eripärasid.
Head arenemist
Tallinna koolivõrgule!
See on suurepärane algatus esitada oma sõnavõtt kommenteerimiseks enne selle ettekandmist. Järgmine kord võiks olla juures ka arutuse all olev dokument ja tähtaeg kommenteerimiseks.
VastaKustutaMul on esialgu vaid üks täpsustus. Erakoolidele ei saa kohustusi panna, nad saavad neid võtta, kui nad on arengukava väljatöötamisse kaasatud.
Tänud, Jüri! Arutluse all olev dokument avaneb lingist, kui klõpsad eelnõu pealkirjale. Kommenteerimise lõpptähtaega ei oska öeldagi, see sõltub, kui pikalt volikogu eelnõu arutab.
VastaKustutaErakoolide tähelepanek on väga asjakohane, tänan!